Průzkum Doktorandi 2014 mimo jiné odhalil, že:
• 85 % studentům nestačí stipendium k pokrytí životních nákladů
• třetina jich kvůli nedostatku financí nechce zůstat na katedře po ukončení doktorského studia
• většině studentů nestačí standardní doba studia k jeho úspěšnému dokončení
• ¾ si přesto myslí, že se dobře uplatní na trhu práce.
Šetření se zaměřilo na celkem osm hlavních oblastí: motivace ke studiu, školitel, zázemí pro studium, studijní povinnosti, vědecká, tvůrčí a pedagogická činnost doktorandů, finanční zázemí, okolnosti ukončení studia a další plány včetně hodnocení šancí na trhu práce.
Náročné přijímačky
Studenti vstupují na doktorské studium převážně kvůli zájmu o studium a o akademickou kariéru či kvůli zájmu o osobní rozvoj či zvýšení prestiže, malá část kvůli nemožnosti najít práci po absolvování předchozího studia (6 %). Přijímací řízení ke studiu studenti považují za náročné a objektivní.
Dobré školy, málo času
Studenti mají možnost poskytnout školiteli zpětnou vazbu a školitelé o ni podle studentů mají zájem. Dobře hodnotí materiálně-technické, sociální i administrativní zázemí. Studenti jsou považováni za plnohodnotné členy katedry, na níž studují. Dvě třetiny by šly studovat znovu.
Jen necelá polovina studentů se domnívá, že studium dokončí v rámci standardní doby studia a jen necelá třetina studentů má s ohledem na další povinnosti dostatek času na přípravu své disertační práce. Většina studentů hodnotí studium jako spíše náročné, podmínky a pravidla pro průchod studiem jsou ale podle studentů jasně stanovené a vysokou školou dodržované.
Publikovat a cestovat
Podpora mobilit (krátkodobých i dlouhodobých) ze strany školy je poměrně vysoká. Povinnost vycestovat na alespoň jeden měsíc má jen 15 % studentů. Většina studentů má povinnost publikovat či vystupovat na konferencích, pouze polovina je povinna účastnit se výzkumných projektů (pětina studentů však nemá ani tuto možnost).
Polovina vyučuje víc, než musí
Třetině studentů škola nepřispívá na úhradu nákladů spojených s aktivní účastí na konferencích. Osmdesát procent studentů má možnost zapojit se do řešení interních grantů, 72 % do externích grantů a 50 % do řešení mezinárodních grantů.
Čtyřicet čtyři procent doktorandů učí nad rámec svých povinností, pouze u 62 % takových studentů je výuka honorována. Stanovení minimální doby fyzické přítomnosti na pracovišti se výrazně liší podle oborů, stejně tak i výše této doby.
Stipendium? V průměru 8 000
Podmínky pro výplatu stipendií (zejména těch pravidelně vyplácených) jsou považované za transparentní. Stipendium průměrně činí v prezenční formě 8 196 Kč, v kombinované formě 3 769 Kč. Stipendium velké většině studentů naprosto nepostačuje k pokrytí životních nákladů. Školy studentům téměř nepřispívají na úhradu zdravotního pojištění.
Šance po studiu
Čtvrtina studentů plánuje po skončení studia zůstat na katedře. Primárním důvodem volby jiné než akademické kariéry jsou finanční důvody, dále zájem o praxi, nespokojenost s akademickým prostředím, ale i nedostatek pracovních pozic v akademické sféře.
V dobré uplatnění v oboru na národním trhu práce věří tři čtvrtiny studentů, na mezinárodním trhu práce 58 % studentů, s odlišnostmi podle oboru studia.
Podrobné výsledky šetření Doktorandi 2014 jsou k dispozici na webu IPN KREDO www.kredo.reformy-msmt.cz.
Kontaktní údaje:
Ing. Kristýna Vltavská, Ph.D., vedoucí řešitelského týmu Doktorandi 2014
E-mail: kristyna.vltavska@msmtcz