Téma účinného vedení škol Česká republika na evropské úrovni výrazně podporovala už v době svého předsednictví v roce 2009. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy toto téma rozvíjí také prostřednictvím připravovaného kariérního systému pro učitele.
Politická debata ministrů pro vzdělávání byla zaměřena na téma otevřených vzdělávacích zdrojů a digitálního učení. Diskuze se týkala jak zhodnocení možností evropské spolupráce při podpoře těchto forem vzdělávání, tak dosud nedořešených otázek (uznávání dílčích kompetencí a ucelených kvalifikací získávaných prostřednictví digitálního učení, financování, problematika autorských práv a duševního vlastnictví).
Palčivá nezaměstnanost mladých lidí byla jednotícím tématem bloku věnovaného politice mládeže. Podle údajů Eurostatu bylo v roce 2011 v Evropě vyloučeno z trhu práce a ze systému vzdělávání 7,5 mil. mladých lidí ve věku 15-24 let a 6,5 mil. ve věku 25-29 let. Přijaté závěry Rady ke zlepšení sociálního začlenění mladých lidí, kteří nejsou zařazeni do pracovního procesu ani do vzdělávání či odborné přípravy, proto apelují na členské státy EU, aby vytvořily účinné strategie pro sociální začlenění na národních, regionálních i místních úrovních.
V oblasti sportu byly schváleny závěry o přínosu sportu pro evropskou ekonomiku, zejména při řešení nezaměstnanosti mládeže a sociálního začlenění. Závěry upozorňují, že díky sportu mohou mladí lidé získat specifické osobní i profesní dovednosti a způsobilosti, které mohou posílit jejich zaměstnatelnost a přispět k sociálnímu začlenění a zároveň stimulovat řadu hospodářských odvětví v členských státech.