Na úvodním vzdělávacím semináři projektu Národní kvalifikační rámec terciárního vzdělávání (Q-RAM) se sešli v Praze dne 28. března v Konferenčním centru CITY zástupci vysokých a vyšších odborných škol.
Na tento seminář naváže v období duben – září 2012 série šesti vzdělávacích seminářů, které si kladou za cíl představit vytvořený kvalifikační rámec a především připravit akademické pracovníky na jeho úspěšnou implementaci na vlastních institucích. Školám tato setkání dále napomohou lépe zabezpečit povinné požadavky novelizované vyhlášky o obsahu žádosti o akreditaci studijního programu platné od 1. prosince 2011.
„Národní kvalifikační rámec popisuje, co by měli absolventi vysokých škol na jednotlivých úrovních studia umět z hlediska odborných dovedností, znalostí a způsobilostí. Školy tak získají kvalifikované vodítko pro komunikaci s okolím, především pak se zahraničními školami a s budoucími zaměstnavateli absolventů,“ zjednodušeně popisuje problematiku hlavní odborný garant projektu Q-RAM doc. RNDr. Petr Kolář, CSc.
Představená metodika poskytuje institucím doporučení, jak nastavit vnitřní mechanismy zajišťování kvality při tvorbě studijních programů, zajistit vzájemnou provázanost studijních programů a také celkovou transparentnost dosahovaných kvalifikací pro uchazeče, studenty, absolventy a zaměstnavatele. Kvalifikační rámec umožní i snazší srovnatelnost a přenositelnost zahraničního nebo předchozího studia.
Vystupující odborníci v průběhu semináře představili finální podobu kvalifikačního rámce, výstupy a návrhy na jejich zakotvení, finální verzi metodik, ale nechyběla také živá diskuze s přítomnými zástupci vedení škol. V závěru celodenního semináře představili zástupci své zkušenosti z pilotní implementace kvalifikačního rámce, která probíhala na 18 vysokých a vyšších odborných školách v roce 2011.
„Důsledná implementace vedla na některých institucích k revidování jednotlivých oborů, projasnil se pro ni profil absolventa. „Revitalizovaný“ obor měl dopad také do ekonomické oblasti a napověděl i některá řešení v personálních otázkách testovaných institucí,“ řekla ke zkušenostem z pilotní implementace doc. PaedDr. Iva Málková, Ph.D. K jejím slovům se připojil i Petr Kolář: „Úspěšné pilotní odzkoušení nám přineslo důležité informace a podněty k finalizaci metodiky používání kvalifikačního rámce a k tomu, že nyní můžeme výsledky projektu prezentovat na celorepublikové úrovni“.
Za Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, v rámci kterého je individuální projekt národní (IPN) Q-RAM realizován, vystoupil i náměstek ministra pro legislativu a strategie MŠMT Mgr. Jiří Nantl, LL.M., který se jako odborný metodický garant na projektu také podílel. „Národní deskriptory fungují v zahraničí již dlouhá léta, my jsme vytvořili takové popisy a návody, které jsou co nejlépe aplikovatelné a odpovídají českému prostředí. Také je důležité podotknout, že vznikem kvalifikačních rámců nám nejde o unifikaci znalostí, naopak je důležité uchovat jedinečnost instituce, vyučujících a studentů.“, řekl Mgr. Jiří Nantl, LL.M.
Na některé představované výsledky projektu Q-RAM již nyní navazuje další IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání (KVALITA), jehož cílem je navrhnout a implementovat komplexní systém hodnocení kvality terciárního vzdělávání.
„Doufám, že výstupy projektu Q-RAM pomohou nejen institucím, ale také studentům, zaměstnavatelům a tím i konkurenceschopnosti celé české ekonomiky. Jsem rád, že po dlouhých diskuzích s akademickým prostředím jsme došli ke společným závěrům a projekt Q-RAM může představit výsledky své práce, které mají smysl a jsou dobře aplikovatelné na prostředí všech českých univerzit,“ doplnil náměstek Mgr. Jiří Nantl, LL.M.
Registraci na vzdělávací semináře lze provést na webových stránkách projektu Q-RAM http://qram.reformy-msmt.cz. Na těchto stránkách budou v průběhu dubna ke stažení taktéž výše zmiňovaná Metodika a další výstupy projektu.