Konferenci slavnostně zahájil Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., náměstek člena vlády, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a JUDr. Martin Havel, hejtman Karlovarského kraje a předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro školství.
První panel nazvaný AUDIT JAKO NEZBYTNÝ ZÁKLAD BUDOUCÍHO ŘEŠENÍ ukázal vzorová řešení
z Karlovarského kraje,
a to jak z řady státní, tak komerční. JUDr. Martin Havel, hejtman Karlovarského kraje a
předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro školství, představil znalosti a zkušenosti z kraje a to
včetně financování. Karlovarský kraj se na základě zpracovaného posouzení rozhodl bezpečnostní opatření na školách
financovat z vlastního rozpočtu. Celkem bylo pro rok 2016 vyčleněno 14 milionů 850 tisíc korun.
Zahájení se plánuje na měsíce červenec, srpen 2016.
Vlastní realizaci opatření si budou jednotlivé organizace zajišťovat samy a kraj jim poskytne odbornou pomoc.
Ing Libor Sladký, jednatel ICS-systémy s.r.o. Karlovy Vary, navodil atmosféru auditu, kterého se
každý bojí, vtipem „NEBOJTE SE ŠKOLY, ŠKOLA SE BOJÍ VÁS“ a vysvětlil, jak probíhá audit. Tedy začíná se
s dotazníky, rozhovory s ředitelem, školníkem, ekonomem,… a končí osobní prohlídkou budovy. Také zmínil, že
většinou jsou závěry z auditu dvojího typu - roztříštěnost systémů a špatná koordinace režimových opatření. Pan
Sladký zakončil svou prezentaci přínosy auditu a těmi jsou: bezpečná škola pro žáky
a učitele, zavedení účinných režimových opatření, definice hrozeb a priority jejich řešení a v neposlední řadě
smysluplné investice do bezpečnostních opatření. Ředitel základní školy ZŠ JVM a MŠ Ostrov, Mgr. Martin
Fous předvedl způsoby zabezpečení jejich školy, jehož cílem je to, že do budovy se nedostane nikdo cizí a to
za pomocí turniketů, kamer a přístupového systému. A co vlastně dosavadní kroky tohoto zabezpečení škole přinesly? Do
budovy se nedostane nikdo cizí, učitele „neotravují“ nepozvaní rodiče, kontrolují se pozdní příchody žáků do školy a
rodiče tak mají kontrolu, zda je jejich dítě ve škole. Kromě pana magistra si tento systém pochvalují nejenom děti,
které tento systém nesabotují a je to pro ně v podstatě „in“, ale i učitelé, protože přes počáteční nedůvěru
nakonec vznikla maximální spokojenost. V rámci panelové diskuse tohoto bloku zmínil jeden z panelistů
Mgr. Jan Mareš, MBA, místopředseda Unie školských asociací CZESHA, důležitost vlivu lidského
faktoru, který je až 80 procentní a dodal: „Když se děje něco nestandardního, upozorněte na to!“ Moderátor panelu
JUDr. Tomáš Koníček z odboru bezpečnostní politiky a prevence kriminality MV ČR uzavřel panel
informací, že zabezpečení nemusí být nutně nákladné a že např. školník může být hrazen z Úřadu práce. Ve třetím
bloku konference dokonce zazněl slogan „Škola základ života, školník základ školy.“
…A JAK TO VIDÍ OBOROVÍ PARTNEŘI/DOTAČNÍ PROJEKTY byl název třetího bloku. PhDr. Ondřej Andrys, MAE, náměstek ústředního školního inspektora a zástupce vedoucího služebního úřadu, České školní inspekce, v krátkosti představil, jakým způsobem české školy přistupují ke vzdělávání dětí a žáků v bezpečnostních tématech. Osobně pan náměstek vidí současnou situaci v podstatě pozitivně. Jak sám říká:“ Bohužel pracovní týden má jen pět pracovních dní, a pokud škola alespoň něco udělá, přistupuje k tomu plně zodpovědně.“ Shrnutí tohoto šetření naleznete na stránkách ČŠI. Ing. Milan Kladníček, ředitel MP Zlín, předseda kolegia ředitelů Městských policií statutárních měst a hl. m. Prahy poukázal na fakt, že ředitelé jsou v podstatě hrdinové a apeloval na to, aby se vždy vše řešilo selským rozumem, tak jak k tomu přistupuje ředitel Martin Fous. Mgr. Ondřej Pešek, ministerský rada, Oddělení řízení, Odbor řízení operačních programů, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, přímo nasměroval účastníky konference na aktuální semináře k výzvám tohoto roku.
Panelová diskuse k poslednímu bloku konference s názvem „JAK ZVÝŠIT BEZPEČNOST S VYBAVENÍM A PERSONÁLEM JAKÝ MÁM“ vyvolávala v posluchačích emoce a velké potlesky. Mgr. Tibor A. Brečka, policejní kaplan týmu Posttraumatické intervenční péče Policie České republiky Středočeský kraj, se zamýšlel nad tím, zda bychom se neměli vrátit ke kořenům, které v nás vyvolají pocit bezpečnosti a položit si například otázky: CO by se mělo změnit? A chtějí ty změny všichni? JUDr. Benedikt Vangeli, vedoucí oddělení krizového řízení, Odbor bezpečnostní politiky a prevence kriminality MV ČR, apeloval na to, abychom se na bezpečnostní management rozumně připravili a následně vše postupně zlepšovali. Také poukázal na fakt, že kromě spolupráce a existuje i spoluodpovědnost. Ing. Zdeněk Kalvach, ředitel Soft Targets Protection Institute, z.ú., pokládal otázky k zamyšlení: 1.) udělali jste vše pro kontrolu vstupu? 2.) jsou proškoleni učitele na bezpečnostní incident? 3.) jde se někam zavřít, když nastane barikádová situace? 4.) a co se stane po akci… plk. Ing. Oldřich Volf, Ph.D., HZS Karlovarského kraje, náměstek ředitele pro integrovaný záchranný systém a operační řízení, mimo jiné zmínil i jeden karlovarský projekt tzv. „Vesničku bezpečí“ od Asociace Záchranný kruh, kde mohou školy a školská zařízení čerpat inspiraci pro své bezpečnostní kroky. V tomto panelu zazněl důležitý odkaz, a ten zní: Je třeba navrátit učitelům pozici „vůdce“, pozici, ke které vzhlížíme s úctou a které důvěřujeme.
Součástí konference byla také velmi silně obsazená doprovodná výstava, kde se v 18 expozicích prezentovalo 19 společností významných českých výrobců a distributorů nejnovějších technologií vhodných pro zabezpečení škol a školských zařízení.
Sborník včetně jednotlivých prezentací a další informace týkající se Konference BEZPEČNÁ ŠKOLA 2016 najdete na www.bezpecnaskola2016.cz.