Č.j. MSMT-28365/2016-1
Studium se realizuje jako průběžné vzdělávání podle § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a vede k prohloubení stávající kvalifikace pedagogických pracovníků v předškolních zařízeních.
Přehled tematických bloků a
témat:
1. Úvod do
problematiky – historie, vývoj, právní předpisy související s danou problematikou [zákon č. 561/2004
Sb., předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění,
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, zákon č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně
veřejného zdraví, v platném znění, vyhláška č. 84/2001 Sb., o hygienických požadavcích na hračky a
výrobky
pro děti ve věku do 3 let, vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení
a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých], zahraniční zkušenosti (min. 2
hodiny)
2. Fyzický a psychický vývoj dítěte – specifika raného věku, vývojové zákonitosti,
potřeby dětí, srovnání
s potřebami starších dětí v mateřské škole, socializace, vytváření návyků (min. 4
hodiny)
3. Podmínky vzdělávání – personál, vybavení, režim dne, počet dětí, hygienické požadavky, stravování, organizace, samostatná třída × integrace (min. 4 hodin)
4. Spolupráce s rodiči – navázání kontaktu a spolupráce, pravidla, adaptační proces, vývoj rodiny, výchovné styly, potřeby rodičů, způsoby komunikace a předávání informací, společné akce (min. 2 hodiny)
5. Metody a formy vzdělávání – specifika v návaznosti na psychomotorický vývoj, sladění činností ve věkově heterogenní skupině, výběr pomůcek a materiálů, doporučená literatura, příklady z praxe (min. 6 hodin)
6. Praktická část – formou interaktivního setkání, workshopů nebo praxe ve vybraných mateřských školách (seznam vybraných MŠ bude přílohou žádosti o akreditaci). Společné sdílení zkušeností a praxe. (min. 2 hodin)
Cíl vzdělávacího programu: absolvent získá znalosti a dovednosti
v oblasti práce s dětmi méně než tříletými.
Kritéria výběru účastníků: program je určen kvalifikovaným pedagogickým pracovníkům mateřských škol
Hodinová dotace: minimálně 20 vyučovacích hodin
Odborná kvalifikace lektorů: kvalifikace učitele mateřské školy dle zákona č. 563/2004
Sb., minimální praxe
4 roky a doložení odbornosti pro práci s dětmi méně než tříletými (absolvovaná praxe, publikační činnost, další
vzdělávání včetně samostudia apod., v případě samostudia je nutné uvést informační zdroje).Část
věnovanou psychomotorickému vývoji mohou lektorovat i psychologové s praxí min. 4 roky, jejíž součástí je i
práce s dětmi méně než 3 letými.
Ukončení programu: je v kompetenci žadatele o akreditaci
Forma programu: pro realizaci je doporučována prezenční forma výuky uspořádaná do několikadenních navazujících bloků.
Vzdělávací programy zaměřené na problematiku práce s dětmi méně než 3 letými s kratší hodinovou dotací než
20 hodin
Doporučujeme realizovat ve dvou variantách
1) program zahrnuje témata 1-5 dle standardu, avšak v kratší hodinové dotaci
2) program akcentuje pouze některé z témat uvedených ve standardu.
Mgr. Viktor Kubát, MBA v. r.
ředitel odboru dalšího vzdělávání
a péče o
pedagogické pracovníky