Kdo ovládne virtuální školní
prostředí, získá 1,7 milionu žáků a učitelů jako skupinu pro cílenou reklamu
Praha - Ministerstvo školství nechávají chladným všechny
podivnosti, které provázejí projekt připojení škol k internetu a jejich
vybavení počítači. Konsorcium firem AutoCont a
Český Telecom dostalo od vlády 4,5 miliardy, aby
vybavilo školy počítači a připojilo je na internet. Podle odborníků i
poslanců jedno počítačové místo vyjde až několikanásobně dráže, než je nutné.
Ministerstvo školství na otázky ohledně ceny a její
kalkulace neumí odpovědět. Zároveň se rozhoduje o tom, kdo ovládne školní
virtuální prostor a tok veškerých peněz, které se školního internetu týkají. Ministr Eduard
Zeman chce navrhnout vládě,
aby vznikla obecně prospěšná společnost. Protékat by přes ni měly nejen
státní dotace a peníze z Evropské unie. Zemanův materiál počítá s tím, že
společnost bude především získávat peníze z reklamy zavěšené na školních
stránkách a z organizování spotřebitelských soutěží pro žáky základních a
středních škol.
Hospodaření prošetří NKÚ
Ministerstvo spustilo projekt Internet do škol, aniž by vědělo, jak jsou
jednotlivé školy vybaveny a co potřebují. Generální dodavatel (AutoCont On Line/Český Telecom)
tak dostal 4,5 miliardy korun a záleží jen na něm, jak s nimi naloží. Podle
školského výboru sněmovny s nimi nakládá neefektivně. "Když vydělím
celkovou částku počtem míst, která mají vzniknout, vychází mi sto sedmdesát
sedm tisíc korun. Myslím, že jedno místo se dá pořídit laciněji,"
prohlásila lidovecká poslankyně Michaela Šojdrová.
Například radnice Prahy 13 vybavila svých dvanáct škol daleko levněji, jedno
místo ji vyšlo na zhruba 60 tisíc korun. Ministra
Eduarda Zemana takové informace nezneklidnily.
"Neumím odpovědět na to, jaká je jednotková cena," prohlásil jen.
Poslanci ze školského výboru proto požádali Nejvyšší kontrolní úřad, aby
prošetřil hospodaření ministerstva v souvislosti s internetovým projektem.
Reklama cílená na děti
Školy by měly být připojeny na jednotnou školskou síť - takzvaný školský
intranet. Ministr Zeman se rozhodl vládu nad ním svěřit
obecně prospěšné společnosti. Z pracovní verze předkládací zprávy k
materiálu, který chce předložit vládě, se dozvíme, co všechno má zmíněná
společnost má dělat. Má zodpovídat za "jednotnou metodiku školení
učitelů" a "výběr školicích středisek". Jinými slovy -
rozhodovat, které firmy učitele proškolí (na to vláda vyčlenila téměř dvě
miliardy korun). Za dalších 800 milionů má vzniknout školní vzdělávací
portál, na kterém si školy budou vybírat z různých výukových programů. Ale
především, obecně prospěšná společnost má shánět peníze od soukromých firem
za zavěšení reklamy na školských stránkách. "Je ideálním nástrojem pro
realizaci marketingových projektů zájemců z komerční sféry, kteří mohou
oslovit všechny žáky a učitele, tedy přesně definované cílové skupiny,"
stojí v předkládací zprávě. "Školní děti jsou dobře připravená cílová
skupina. Reklama na běžných stránkách není cílená, na školních stránkách
firma přesně ví, kdo se na ni bude dívat," upozorňuje Jiří Peterka na
marketingovou cenu přístupu do škol. Obecně prospěšná společnost se chystá
také organizovat "nejrůznější spotřebitelské soutěže." Ministr Zeman
v předkládací zprávě navrhuje: "Zákazník určitého obchodního řetězce
sbírá body podle výše nákupu a prostřednictvím obecně prospěšné společnosti
je vymění za dovybavení školy informační
technikou." Něco takového považuje poslanec Walter Bartoš (ODS) za
špatné. Obává se totiž, že učitelé budou děti o nákupech přesvědčovat:
"Například ředitel řekne: Děti, choďte nakupovat jogurty firmy A,
dostanete body a škola je vymění za počítač." Něco takového je podle něj
nepřípustné.
Hlavní problémy akce Internet do škol
* Vláda loni na jaře rozhodla, že věnuje 7,5 miliardy korun na počítače pro
školáky, jejich připojení k internetum¨, nákup
vzdělávacích programů a školení učitelů
* Vybvení škol počítači a jejich připojení k síti
svěřila generálnímů dodavateli.
* Nejčastější námitka tehdy zněla - lepší by bylo dát peníze spolu s přesnými
podmínkami pro jejich čerpání přímo školám
* Ministerstvo spustilo celý projekt, aniž vědělo, jak jsou jednotlivé školy
vybaveny a co potřebují. Přitom na Internet už v té době byly připojeny dvě
třetiny středních a čtvrtina základních škol.
* Jedno počítačové místo budované generálním dodavatelem vychází na 177 tisíc
korun. Například radnici Prahy 13, která vybavila své základní školy, vyslo třikrát levněni, na 60 tisíc korun.
URL|
http://archiv.newton.cz/mf/2002/04/20/52a009108cd7ec5cfeea39c820b51c0f.asp
|