Odpovědi na dotazy položené na informativní schůzce
konané dne 4. listopadu 2003 v Praze
1. S jakým objemem finančních prostředků na
řešení výzkumných záměrů MŠMT počítá?
MŠMT počítá na výzkumné
záměry zahajované k 1. lednu 2005 s minimální výší institucionální
podpory 1,6 mld. Kč v roce. Při jednáních o návrhu rozpočtu na rok 2005 budeme
navrhovat částku odpovídající objemu požadované institucionální podpory
v předložených návrzích výzkumných záměrů.
2. Jak bude probíhat přidělování finančních
prostředků na řešení výzkumných záměrů na jednotlivé vysoké školy? Bude
opět stanoven určitý objem finančních
prostředků pro danou vysokou školu nebo budou výzkumné záměry financovány v
plném rozsahu tak, jak budou naplánovány v návrhu?
MŠMT nemůže stanovovat žádné
kvóty finančních prostředků pro jednotlivé skupiny uchazečů, ani pro jednotlivé
uchazeče. Institucionální podporu v rozsahu schválených uznaných nákladů
poskytne pouze na ty výzkumné záměry, které byly kladně zhodnoceny, a to do
výše disponibilních prostředků.
3. Je možné plánovat výzkumné záměry rovnou
na 7 let, nebo pouze na 5 let s tím, že po pěti letech bude provedena
oponentura, která dá stanovisko k případnému pokračování?
Podle zákona o podpoře
výzkumu a vývoje je doba řešení výzkumného záměru 5 až 7 let – výzkumný záměr
lze tedy navrhnout na 5, 6 nebo 7 let. Zákon institut prodloužení výzkumného
záměru nezná.
4. Má mít podávaný výzkumný záměr návaznost
na výzkum (příp. VZ) z let 1998 až 2004?
Pokud byly původní i nové
výzkumné záměry koncipovány správně, pak by měla být taková návaznost
samozřejmá.
5. Je možné u výzkumných záměrů, které budou
navrženy jako pokračování výzkumných záměrů končících v roce 2004, použít
stejný název?
Ano.
6. Je omezen rozsah textové části návrhu
výzkumného záměru?
Není. V návrhu
výzkumného záměru je třeba věcně a výstižně uvést požadované informace.
7. V části C přihlášky VZ se požaduje
vyplnění rodného čísla zaměstnanců uchazeče a jejich měsíční výše platu nebo
mzdy včetně nadtarifních složek v Kč. Neodporuje vyplnění výše platu nebo mzdy
včetně nadtarifních složek jednotlivých zaměstnanců uchazeče zákonu o ochraně
osobních údajů? Jakým způsobem mají být tato citlivá data získána a kdo se
s nimi může seznámit?
Podle zákona o podpoře
výzkumu a vývoje je poskytovatel oprávněn shromažďovat potřebné údaje o
návrzích výzkumných záměrů a uchazečích včetně osobních údajů. Tyto údaje
nejsou veřejně přístupnými informacemi a poskytovatel je povinen při nakládání
s nimi postupovat podle zákona o ochraně osobních údajů. Údaje, které smí
poskytovatel zveřejnit, jsou vymezeny v náležitostech pro předkládání
výzkumných záměrů (identifikační kód, název, anotace, hlavní a vedlejší obor a
uznané náklady výzkumného záměru, název uchazeče, resp. vykonavatele, jméno
příjmení, případné akademické tituly a vědecké hodnosti řešitele). Způsob
nakládání s údaji uvedenými v návrzích výzkumných záměrů dále
popisuje prováděcí předpis k zákonu o podpoře výzkumu a vývoje, jímž je
nařízení vlády č. 462/2002 Sb.
8. Co vše (uveďte, prosím, pokud možno
úplným výčtem nebo zcela jednoznačným vymezením) co lze zahrnout pod pojem
"infrastruktura" v bodě E2. formuláře?
Pro účely návrhu výzkumného
záměru se v položce E2. infrastrukturou rozumí služby nebo činnost speciálních
výzkumných zařízení nebo organizací zajišťujících ověřování výsledků výzkumu a
vývoje.
9. Body D a E nejsou úplně jasné -- hlavně
chybí část, kde by uchazeči popsali metodiku řízení projektu, včetně začlenění
řešitelského pracoviště do liniové struktury vedení uvnitř instituce uchazeče
nebo popis zabezpečení projektového řízení a financování u uchazeče. (např.
evropské projekty toto velice jasně požadují).
K popisu těchto vazeb se
použijí část A1. (organizační schéma uchazeče) a část C6. (strategie a metody
řešení výzkumného záměru) textového formuláře.
10. Kdo je uchazečem? Veřejná vysoká škola
nebo její fakulta?
Uchazečem je organizační
složka České republiky, organizační složka územního samosprávného celku nebo
právnická osoba, která se uchází o poskytnutí podpory a předkládá návrh výzkumného
záměru. V případě veřejné vysoké školy je uchazečem tato veřejná vysoká
škola. Fakulta (nebo jiná organizační součást vysoké školy) může být
vykonavatelem výzkumného záměru
11. Lze za právnickou osobu podle § 2, odst.
2, písm. b) zákona o podpoře výzkumu a vývoje považovat uchazeče, který byl
zřízen na základě zákona o státním podniku?
Ano.
12. O jakém subjektu se podávají informace
ve formuláři, ve kterém je použit pojem „informace o uchazeči/vykonavateli“?
Poznámka k textu "Všeobecné informace
......." nejednotně se používá termín "uchazeč" a
"vykonavatel" viz D1, D2, D3 i jinde v textu. Je nutno vyjasnit, kdy
se jedna o uchazeče - MU a kdy PřF resp. Laboratoř jako vykonavatele.
Definice pojmů uchazeč, resp.
vykonavatel je uvedena v souboru „Cti_me.rtf“. V témže souboru je dále uvedeno, že v části
B a následujících, kde je uvedeno „uchazeč/vykonavatel“, se uvádějí údaje o
vykonavateli, pokud existuje. V opačném případě se uvádějí údaje o
uchazeči.
13. Kdo je vykonavatelem v případě
řešitelského týmu složeného ze zaměstnanců více fakult vysoké školy či jiných
jejích součástí?
V tomto případě může být
vykonavatelem určena některá ze zúčastněných fakult (nebo jiných součástí
vysoké školy), nebo vykonavatel není určen vůbec.
14. Jakým způsobem se předkládá (prokazuje)
splnění podmínek způsobilosti uchazeče?
Odborné předpoklady prokazuje
uchazeč popisem v návrhu výzkumného záměru podle bodu 2 náležitostí pro
předložení návrhu výzkumného záměru s termínem zahájení od 1. ledna 2005. Další
podmínky způsobilosti uchazeče k řešení výzkumného záměru stanovené v § 28
zákona prokáže uchazeč předložením
·
ověřené kopie
zřizovací listiny, zakládací listiny nebo jiného dokladu o zřízení nebo
založení uchazeče ne starší 90 kalendářních dnů (nepředkládají uchazeči zřízení
zákonem nebo jejichž zřizovatelem je MŠMT)
·
ověřené kopie
dokladu o vzniku uchazeče jako právnické osoby ne starší 90 kalendářních dnů (nepředkládají
státní příspěvkové organizace, veřejné vysoké školy, organizační složky ČR, organizační
složky územně samosprávného celku)
·
ověřené kopie
dokladu o oprávnění k činnosti (předkládá se pouze tehdy, vyžaduje-li to
zvláštní zákon)
·
čestného
prohlášení k prokázání způsobilosti uchazeče podle § 18, odst. 4, písm. b)
zákona č. 130/2002 Sb. (předkládají všichni uchazeči)
·
čestného
prohlášení k prokázání způsobilosti uchazeče podle § 28, odst. 3, písm. d)
až f) a h) zákona č. 130/2002 Sb. (nepředkládají státní příspěvkové organizace,
veřejné vysoké školy, organizační složky ČR, organizační složky územně
samosprávného celku).
15. Splňuje požadavek na prokázání činnosti
uchazeče a doložení výsledků fakulta, která vznikla teprve před rokem? Jak
dokládá výsledky výzkumu za posledních pět let?
Splnění podmínek způsobilosti
k řešení výzkumného záměru se vztahuje na uchazeče, nikoliv na
vykonavatele. Pokud uchazeč ve výzkumné činnosti, jež je předmětem výzkumného
záměru, dosáhl prokazatelných výsledků, tuto podmínku způsobilosti splňuje
a není rozhodující, kdy fakulta, která je vykonavatelem navrhovaného výzkumného
záměru, vznikla. V bodě B3. textové části návrhu výzkumného záměru takový
vykonavatel uvede nejvýznamnější výsledky výzkumu uplatněné uchazečem za
posledních pět let, nikoliv pouze za dobu existence vykonavatele.
16. Možnost zapojení studentů doktorských
studijních programů na řešení výzkumného záměru. Způsob úhrady s tím
souvisejících nákladů.
Spolupráci studentů
magisterských a doktorských studijních programů při řešení výzkumných záměrů
platná legislativa umožňuje (viz § 2 odst. 3 písm. a) nařízení vlády č. 462/2002
Sb.). Spolupracující studenti se uvedou v textové části formuláře
v části D mimo tabulky D1., D2., D3. Náklady na spolupráci studentů se
uhradí z institucionální podpory specifického výzkumu na vysokých školách,
nezahrnují se do uznaných nákladů výzkumného záměru a nelze je tedy ani nárokovat
v institucionální podpoře výzkumného záměru. Pokud mají studenti vykonávat
na výzkumném záměru činnosti nad rámec jejich studijního programu, uzavře
s nimi uchazeč pracovněprávní vztah a vztahují se na ně všechna pravidla
platná pro zaměstnance.
17. Úhrada spolupráce studentů na výzkumných
záměrech není součástí jeho uznaných nákladů?
Náklady na spolupráci studentů
se uhradí z institucionální podpory specifického výzkumu na vysokých
školách a nezahrnují se do uznaných nákladů výzkumného záměru.
18. Kdo tvoří řešitelský tým?
Pro účely předložení návrhu
výzkumného záměru a pro účely poskytnutí informací do centrální evidence
výzkumných záměrů podle nařízení vlády č. 267/2002 Sb. se podle podílu na
řešení výzkumného záměru zaměstnanci uchazeče dělí do dvou skupin: a)
řešitelský tým, tvořený zaměstnanci uchazeče, kteří se přímo podílejí na řešení
výzkumného záměru, b) pomocný personál, poskytující podpůrnou činnost a
zajišťující vytváření podmínek pro výzkumnou činnost na pracovištích uchazeče.
Řešitelský tým se dále člení na výzkumné a ostatní zaměstnance. Výzkumnými
zaměstnanci se rozumí zaměstnanci uchazeče, kteří vykonávají výzkumnou činnost
v oborech výzkumného záměru. (Takovými zaměstnanci mohou být i akademičtí
pracovníci veřejných vysokých škol, pokud je výkon takových činností předmětem
jejich pracovní náplně.) Ostatními zaměstnanci se rozumí další zaměstnanci
uchazeče vykonávající činnosti, které nemají povahu výzkumu (např. laboranti,
technici), popř. mají povahu „doprovodného“ výzkumu – takovým „doprovodným“
výzkumem může být například u výzkumného záměru z oboru společenských věd
aplikovaná statistika a operační výzkum. Podmínky odborné způsobilosti uchazeče
kladou požadavky na pracovní kapacitu řešitelského týmu (alespoň 10
přepočtených pracovních úvazků) a jednotlivých výzkumných zaměstnanců (alespoň
50 % pracovního úvazku).
19. Doporučený počet (velikost) řešitelského
týmu; co tvoří 100% úvazku (řešení grantů, VZ, VC, výuka), vzájemná relace
pracovníků kategorie D1 a D2 vzhledem k celkovému úvazku (velikost úvazků
kategorie D2, požadavek pracovní kapacity 50% a více se týká jen tzv. klíčových
pracovníků)?
Podmínka odborné způsobilosti
uchazeče k řešení výzkumného záměru stanoví pouze minimální velikost řešitelského
týmu - alespoň 10 přepočtených úvazků, a minimální pracovní kapacitu 50 %
pracovního úvazku na řešení výzkumného záměru pro jednotlivé výzkumné
zaměstnance v oborech výzkumného záměru (D1.). Velikost a složení
řešitelského týmu (počty, kvalifikační strukturu a pracovní kapacitu) musí uchazeč
konstruovat tak, aby odpovídaly činnostem prováděným ve výzkumném záměru.
Stoprocentním pracovním
úvazkem se pro účely výzkumného záměru rozumí pracovní doba 40 hodin týdně.
Náplň pracovního úvazku (pracovní náplň) zaměstnance je předmětem pracovní
smlouvy uzavřené mezi uchazečem a zaměstnancem.
20. Jaká je možnost kombinovat pracovní úvazek
na VZ s úvazky na grantech a s pedagogickou činností na VŠ? Při úvazku, řekněme 70
% na VZ a pedagogickém 30 %, má pak pracovník velmi omezené možnosti požádat o
grant GA ČR, i když se tento projekt týká jiné vědecké oblasti, než kterou
pokrývá vlastní VZ.
Předpisy o podpoře výzkumu a
vývoje pracovněprávní vztahy neupravují. Pracovněprávní vztahy jsou upraveny jinými
obecně závaznými právními předpisy, za jejichž dodržování je odpovědný uchazeč.
Ministerstvu nepřísluší do těchto vztahů vstupovat.
21. Zaměstnávání cizinců na výzkumném záměru
(doktorand nebo pracovník).
Zaměstnávání cizinců na
výzkumném záměru předpisy o podpoře výzkumu a vývoje neupravují, je
v zásadě možné při dodržení obecně platných právních předpisů upravujících
pobyt a zaměstnávání cizinců na území ČR.
22. Je stanoven termín pro uzavření
pracovněprávního vztahu se studenty doktorských studijních programů (t.j. je nutné uzavřít danou
smlouvu ještě před podáním návrhu výzkumného záměru nebo stačí až po jeho
přijetí)?
Pracovněprávní vztah se
studentem doktorského studijního programu může být uzavřen po přijetí
výzkumného záměru. Taková osoba, pokud vykonává výzkumnou činnost
v oborech navrhovaného výzkumného záměru, se v tabulce D1. uvede beze
jména nebo, je-li známa, jméno se uvede v závorce. Je však třeba mít na
paměti, že ve vymezení výzkumného záměru se mimo jiné požaduje, aby uchazeč měl
pro výzkumný záměr vytvořené základní personální podmínky, proto by počet
takových osob měl být omezený.
23. Musí být dohody o pracích konaných mimo
pracovní poměr uzavřeny jmenovitě před podáním návrhu výzkumného záměru?
Mzdové prostředky na úhradu
dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr jsou kalkulovány v tabulkové
části návrhu výzkumného záměru „Tabulky.xls“
v části C na činnosti, které budou touto formou zajišťovány v přímé
souvislosti s řešením výzkumného záměru. Není proto třeba tyto dohody
uzavřít již před podáním návrhu výzkumného záměru.
24. Je přípustné, aby jeden řešitel
figuroval ve dvou výzkumných záměrech, v každém s 50% účastí?
Žádný obecně závazný právní
předpis to nevylučuje. Jedná-li se o výzkumného zaměstnance v oborech
navrhovaného výzkumného záměru uvedeného v části D1., lze však mít pochybnosti
o správnosti konstrukce takových výzkumných záměrů a pochybnosti, zda splňují
charakteristiku výzkumného záměru stanovenou v náležitostech pro
předkládání výzkumných záměrů.
25. Může se jeden pracovník uchazeče podílet
na řešení dvou případně více výzkumných záměrů?
Předpisy o podpoře výzkumu a
vývoje z veřejných prostředků to nevylučují. Uchazeč je však povinen
dodržovat pracovněprávní předpisy, tj. např. zákoník práce.
26. Je přípustná možnost, aby se výzkumný
zaměstnanec řešitelského týmu výzkumného záměru – kategorie D1. zároveň
účastnil řešení projektu programu „Výzkumná centra“?
Tato možnost není předpisy o
podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků vyloučena. Musí však být
dodržena podmínka pracovní kapacity alespoň 50 % pracovního úvazku, kterou se
bude výzkumný zaměstnanec uvedený v části D1. podílet na řešení výzkumného
záměru.
27. Musí být úvazek výzkumného pracovníka
v kategorii D1. skutečně minimálně 50 %?
Ano.
28. Je možné začlenit do řešitelského týmu
výzkumného záměru (v rámci kategorie D1.) renomovaného profesora/výzkumného
pracovníka, který má v současnosti „volných“ pouze 25 % úvazku (nyní řeší
projekty GA ČR a projekty mezinárodní spolupráce), avšak v budoucnu by
potřebnou pracovní kapacitou pro kategorii D1. disponoval?
Do jaké kategorie zařadit pracovníka, který
se v každém roce bude podílet na řešení výzkumného záměru různým procentem
svého úvazku?
Aby byly podmínky odborné
způsobilosti splněny, musí se jednotliví výzkumní zaměstnanci uchazeče podílet
na řešení výzkumného záměru pracovní kapacitou alespoň 50 % pracovního úvazku.
Je-li pracovní kapacita výzkumného zaměstnance v současnosti „vázána“ mimo
navrhovaný výzkumný záměr, může se k řešení výzkumného záměru připojit, až
bude výše zmíněnou podmínku splňovat.
29. Je možné zařadit výzkumného pracovníka
s úvazkem menším než 50 % anonymně do kategorie D2. (bude se podílet na
výzkumné činnosti)?
Údaje o výzkumných
zaměstnancích uchazeče (vykonávají výzkumnou činnost v oborech výzkumného
záměru) se uvedou v části D1. formuláře. Aby byly splněny podmínky
odborné způsobilosti, musí se jednotliví výzkumní zaměstnanci uchazeče podílet
na řešení výzkumného záměru pracovní kapacitou alespoň 50 % pracovního úvazku.
V části D2. se uvedou údaje za všechny ostatní zaměstnance uchazeče, kteří
se budou podílet na řešení výzkumného záměru. Pro tyto zaměstnance není
stanovena minimální výše požadované pracovní kapacity. V kategorii D2.
však nemohou být zařazeni zaměstnanci uchazeče, kteří provádějí výzkumnou
činnost v oborech výzkumného záměru.
30. Považují se v části D1. formuláře návrhu
za "výzkumné zaměstnance uchazeče" jen vědečtí pracovníci uchazeče,
nebo i pracovníci pedagogického a technického zařazení?
V části D1. formuláře se
uvádějí zaměstnanci uchazeče, kteří vykonávají výzkumnou činnost v oborech
výzkumného záměru (tedy např. i akademičtí pracovníci veřejných vysokých škol,
pokud takovou činnost vykonávají).
31. Jsou v části D1 považováni za
"zaměstnance uchazeče" i ti, jejichž mzda je v současné době placena
z grantu nebo výzkumného projektu?
Zaměstnancem uchazeče je fyzická
osoba, která má s uchazečem uzavřen pracovněprávní vztah. Zdroje
financování mezd jsou v pracovněprávních vztazích irelevantní.
32. Jsou v části D1 považováni za
"zaměstnance uchazeče" i ti, kdo v současnosti pracují jinde a
"zaměstnanci uchazeče" se fakticky stanou až v případě, že výzkumný
záměr bude řešitelskému týmu udělen, a tedy až bude možno je z prostředků VZ
zaměstnat?
V návrhu řešitelského
týmu mohou být v omezené míře uváděni i členové, s nimiž uchazeč
uzavře pracovněprávní vztah až v případě přijetí výzkumného záměru. Taková
osoba se v části D1. uvede beze jména nebo, je-li známa, jméno se uvede
v závorce. Je však třeba mít na paměti, že ve vymezení výzkumného záměru
se mimo jiné požaduje, aby uchazeč měl pro výzkumný záměr vytvořené základní
personální podmínky.
33. Je možno z výzkumných záměrů platit
administrativní pracovníky (u předchozích VZ to údajně nešlo)?
Pokud administrativní
pracovník vykonává podpůrnou činnost pro řešení výzkumného záměru, lze náklady
na tuto činnost (včetně osobních) zařadit do uznaných nákladů.
34. Lze pomocný personál (administrativní
pracovnice) zaměstnaný pro výzkumný záměr na 100 % úvazek zařadit mezi ostatní
zaměstnance řešitelského týmu, tj. do kategorie D2?
Uvedení zaměstnanců
v části D2. nebo D3. nezávisí na rozsahu pracovního úvazku, ale na
charakteru vykonávané práce pro výzkumný záměr. Způsob zařazování zaměstnanců
do skupin D1., D2. a D3. je uveden v souboru „Cti_me.rtf“. Administrativní pracovnice se na řešení výzkumného
záměru nepodílí, vykonává podpůrné činnosti a tím vytváří podmínky pro jeho
realizaci. Zařadí se tedy v části D3.
35. Mohou být uznané náklady daného
výzkumného záměru zcela hrazeny z institucionální podpory výzkumného
záměru?
Podíl institucionální podpory
na úhradě uznaných nákladů může činit až 100 %. Podíl institucionální podpory
na úhradě uznaných nákladů konkrétního výzkumného záměru stanoví poskytovatel
na základě výsledků jeho hodnocení.
36. Doporučená výše požadovaných finančních
prostředků na řešení VZ (řádově); stanovení výše IV a NIV prostředků (a
doplňkových -režijních - nákladů ), z toho doporučované procento mezd;
výběrové řízení na dodávky investic (připomenutí meze).
Do navrhovaných uznaných
nákladů lze zahrnout pouze náklady, které budou vynaloženy na řešení výzkumného
záměru, které jsou zdůvodněné, prokazatelné a přiřazené k jednotlivým
činnostem. Z tohoto důvodu nelze stanovit jejich ani optimální, ani
doporučenou výši, ani strukturu (skladbu jednotlivých položek uznaných nákladů
a jejich vzájemné relace).
V případě, že
v návrhu výzkumného záměru není podrobně specifikována služba, pořízení
hmotného nebo nehmotného majetku včetně ceny a dodavatele, postupuje uchazeč
podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
37. Co vše lze zahrnout do pojmu „jiné zdroje“ (B5. textová část)
Do jiných zdrojů se
započítává
·
další podpora
výzkumu a vývoje z veřejných prostředků jiná než účelová nebo
institucionální (např. dotace z veřejných fondů, z rozpočtů územně
samosprávných celků),
·
podpora
z tuzemských neveřejných zdrojů (např. vlastní zdroje uchazeče, prostředky
získané uchazečem od komerčních subjektů),
·
zahraniční
zdroje.
38. Existuje nějaká dohoda o výši odměn,
které lze pro jednotlivé pracovníky ve VZ nárokovat (tabulky, část C) nebo je
to na vůli vykonavatele? Musí být tyto odměny úměrné jejich měsíční výši platu
nebo mzdy včetně nadtarifních složek v Kč?
Lze vyplácet v rámci výzkumného záměru
odměny členům řešitelského týmu?
Výše odměn, stejně tak jako
výše ostatních složek platu nebo mzdy, musí odpovídat mzdovému předpisu
uplatňovanému uchazečem pro odměňování jeho zaměstnanců. Mzdové náklady na
řešení výzkumného záměru jsou součástí uznaných nákladů a při jejich kalkulaci
se vychází ze mzdových předpisů uchazeče a výše pracovního úvazku
zaměstnance na řešení výzkumného záměru.
39. Musí se výše odměny uvedená v návrhu
výzkumného záměru jednotlivým členům řešitelského týmu vyplatit?
Odměny se v tabulkovém
souboru „Tabulky.xls“ části C uvádějí sice u
jednotlivých zaměstnanců. Tímto postupem je pouze provedena kalkulace a
zdůvodnění výše osobních nákladů navrhovaného výzkumného záměru. Závaznou
součástí schválených uznaných nákladů však nejsou konkrétní výše odměn
jednotlivým zaměstnancům, ale osobní náklady jako celek. Odměny lze vyplácet,
pokud budou splněny podmínky stanovené v mzdovém předpise uchazeče.
40. Je stanoveno rozmezí pro náklady na
pořízení majetku z poskytnuté podpory na výzkumný záměr?
Žádné „rozmezí“ nákladů na
pořízení majetku z institucionální podpory výzkumného záměru stanoveno
není. Majetek však může být pořizován pouze v přímé souvislosti
s řešením výzkumného záměru, náklady musí být zdůvodněné, prokazatelné a
přiřazené k navrhovaným činnostem. Do uznaných nákladů je možné zahrnout
je v plné výši.
41. Lze do uznaných nákladů zahrnout i
prostředky na odpisy investic, které byly zakoupeny již dříve, a
tudíž nikoliv z prostředků tohoto (ale předchozího) výzkumného
záměru? Co v případě, když se jedná o investice, které nepocházejí z VZ?
Co se rozumí „odpisy z hmotného a
nehmotného majetku pořízeného z jiných prostředků, než
z institucionální podpory“? Je
možné do těchto odpisů zahrnout např. majetek pořízený z FRIM?
Lze odpisy majetku pořízeného z „jiné“
dotace nárokovat z poskytnuté institucionální podpory výzkumného záměru
(majetek je používán pro řešení výzkumného záměru)?
Pakliže uchazeč odepisuje,
lze do uznaných nákladů zahrnout alikvotní část nákladů na odpisy veškerého
majetku používaného pro řešení výzkumného záměru. Avšak odpisy majetku
pořízeného z institucionální podpory (a to jak nového výzkumného záměru,
tak z výzkumného záměru podporovaného v letech 1999 – 2004) nelze
hradit z institucionální podpory.
42. Co lze zařadit do nákladů na mezinárodní
spolupráci?
Náklady na mezinárodní
spolupráci lze navrhovat pouze v přímé souvislosti s řešením
výzkumného záměru. Jde např. o poplatky za členství uchazeče v mezinárodní
organizaci pro příslušný obor výzkumu. Zároveň je třeba mít na paměti, že z
institucionální podpory výzkumného záměru se smí hradit náklady pouze na výzkum
prováděný příjemcem. Nelze tedy za náklady na mezinárodní spolupráci považovat
náklady na „spoluúčast“ zahraniční výzkumné instituce při řešení výzkumného
záměru.
43. Jaká je únosná míra zapojení zahr.
laboratoří do řešení VZ (některé technologické kroky budou realizovány
v zahraničí)?
Z institucionální
podpory výzkumného záměru se smí podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje hradit
náklady pouze na výzkum prováděný příjemcem. Účast třetích osob je možná pouze
formou nákupu služeb, a to jen v takové míře, aby nebyla zpochybněna
odborná způsobilost uchazeče výzkumný záměr řešit.
44. Jaké maximální doplňkové (režijní)
náklady nebo výdaje vzniklé v přímé souvislosti s řešením VZ (tabulky, část B)
lze uplatnit?
Jak přistupovat k členění režie na
jednotlivé položky?
Doplňkové (režijní) náklady
lze uvést pouze tehdy, pokud nebylo možno jednoznačně přiřadit náklady
výzkumného záměru k ostatním položkám uznaných nákladů a uvést je
v osobních nebo dalších provozních nákladech. Ve zdůvodnění položek a výše
uznaných nákladů (F1. textové části) je třeba uvést, o jaké režijní náklady jde
(jejich věcné určení) a jak byla stanovena jejich výše.
45. Kolik oponentů k návrhu výzkumného
záměru bude z ČR a kolik ze zahraničí?
Zákon o podpoře výzkumu a
vývoje ukládá zajistit nejméně dva posudky oponentů – MŠMT předpokládá, že bude
pracovat se třemi posudky. Volba oponenta přísluší hodnotící komisi.
46. Prosíme o seznam hodnotitelů
jednotlivých návrhů výzkumných záměrů?
Pokud má tazatel na mysli
oponenty, jména oponentů MŠMT sdělovat nebude v zájmu zachování jejich
nepodjatosti vůči uchazeči nebo výzkumnému záměru. Pokud má však na mysli
seznam členů hodnotících komisí, jejich jména budou zveřejněna po ustavení
hodnotících komisí. Vzhledem k požadavkům na složení hodnotících komisí
tak může učinit až po přijetí návrhů výzkumných záměrů.
47. Jak se bude vykazovat vědecký výsledek
do RIV a publikací, když se na financování podílí i finanční zdroje
specifického výzkumu na vysokých školách?
Bylo-li výsledku dosaženo při
řešení výzkumného záměru za spolupráce studentů hrazené z institucionální
podpory specifického výzkumu na vysokých školách, jde o výsledek výzkumného
záměru a takto se vykáže v rejstříku informací o výsledcích výzkumu a
vývoje.
Odpovědi na dotazy položené na informativní schůzce
konané ve dnech 15. a 16. ledna 2004 v Praze a v Brně
1. Jsou z rozpočtu MŠMT financovány i
výzkumné záměry AV ČR?
Ne, MŠMT není jediným
poskytovatelem institucionální podpory na výzkumné záměry. MŠMT poskytuje
institucionální podporu na výzkumné záměry veřejných vysokých škol,
organizačních složek ČR nebo územních samosprávných celků,
příspěvkových organizací, které zřizuje, a dalších právnických osob, které
splňují zákonem stanovené podmínky způsobilosti. AV ČR je poskytovatelem
institucionální podpory na výzkumné záměry svých příspěvkových organizací (tj.
jednotlivých ústavů AV ČR). Obdobně i další organizační složky ČR (tj. zejména
ministerstva) jsou poskytovateli institucionální podpory na výzkumné
záměry příspěvkových organizací, které zřizují, MO navíc poskytuje
institucionální podporu na výzkumné záměry vojenských vysokých a MV na výzkumné
záměry policejních vysokých škol.
2. Poslední 2 místa identifikačního kódu VZ
– pořadí návrhu VZ uchazeče. Má toto pořadí vyjadřovat preference daného
uchazeče?
Tento požadavek nebyl
stanoven. Uchazeč může řadit návrhy výzkumných záměrů – tedy přiřadit poslední
dvě místa číselného kódu podle vlastního uvážení.
3. Může být vykonavatelem výzkumného záměru
vysokoškolský ústav?
Vykonavatelem výzkumného
záměru může být organizační složka, vnitřní organizační jednotka nebo součást
uchazeče pověřená výkonem práv a povinností souvisejících s řešením výzkumného
záměru na základě zvláštního právního předpisu nebo na základě zřizovacího či
zakládacího dokumentu. (Vykonavatel nemusí být ustaven). V případě
veřejných vysokých škol může být vykonavatelem fakulta veřejné vysoké školy,
popř. jiná součást veřejné vysoké školy (viz § 22 zákona č. 111/1998 Sb.) v
případě, že příslušné kompetence v oblasti výzkumu a vývoje této součásti
stanoví vnitřní předpis veřejné vysoké školy.
Uchazeč pověřuje vykonavatele výkonem práv a povinností souvisejících
s řešením výzkumného záměru a vyplývajících ze zákona č. 130/2002 Sb., z
jeho prováděcích předpisů a z rozhodnutí o poskytnutí institucionální
podpory.
4. Jaké stanovisko zaujme hodnotící komise
v případě, že řešitel nového výzkumného záměru je v současné době
řešitelem projektu GAČR a řešení tohoto projektu končí v roce 2004?
MŠMT nemůže předjímat
stanoviska hodnotící komise. Vzhledem k tomu, že uvádíte, že řešitel
projektu GA ČR ukončí řešení projektu v roce 2004, nepovažujeme tento
projekt za kolizní s návrhem výzkumného záměru.
5. Je možné podat návrh nového VZ pouze v
anglickém jazyce?
Návrh výzkumného záměru je
třeba předložit v souladu s § 5 odst. 3 nařízení vlády č. 462/2002 Sb.,
který stanoví, že návrh výzkumného záměru se předkládá v jazyce českém a
některé jeho části rovněž v jazyce anglickém. V náležitostech stanovených
MŠMT pro předložení návrhu výzkumného záměru s termínem zahájení od 1.
ledna 2005, které jsou zveřejněny na internetové stránce MŠMT, jsou v bodu
2 nazvaném „Členění návrhu výzkumného záměru“ uvedeny všechny požadované části
návrhu výzkumného záměru. V části 5 je pak stanoven způsob předložení
návrhu výzkumného záměru, ve kterém se mimo jiné uvádí, že „textová část návrhu
výzkumného záměru musí být vypracována elektronicky v českém a
anglickém jazyce na formulářích vytvořených poskytovatelem.Tabulková část
návrhu výzkumného záměru musí být vypracována elektronicky na formulářích
vytvořených poskytovatelem.... Přílohy, jimiž uchazeč prokazuje svou
způsobilost k řešení výzkumného záměru, se předkládají v tištěné
podobě. Výroční zprávy o činnosti uchazeče se předkládají v tištěné
podobě, nebo digitálně na disketě 3,5”, resp. na CD ROM“. Přílohy
se předloží v jazyce českém.
6. Zpráva o řešení výzkumného záměru se
podává v češtině nebo angličtině? Přikládají se dílčí zprávy za jednotlivé
roky řešení nebo je možno předložit souhrnnou zprávu za celou dobu řešení?
V případě přijetí
výzkumného záměru bude rozhodnutí ukládat povinnost uchazeči/vykonavateli
předkládat periodické zprávy a závěrečnou zprávu. Zprávy se budou předkládat
v českém jazyce.
Pokud měl autor otázky na
mysli případ, že k návrhu výzkumného záměru se přikládají zprávy o řešení
předcházejícího výzkumného záměru, tyto zprávy se nepředkládají neboť odbornou
způsobilost k řešení návrhu výzkumného záměru a dosud uplatněné výsledky
výzkumu a vývoje se dokládají jiným způsobem.
7. Lze výroční zprávy předložit pouze
v elektronické podobě na CD-R místo řady disket?
Preferujeme elektronickou
formu výročních zpráv před tištěnou, typ nosiče není podstatný.
8. Jak může VŠ dodat výroční zprávu za rok
2003, když její vypracování a procedurální schválení v této době teprve
probíhá a v době podání návrhu ještě není ukončeno? Stačí tedy dodat
výroční zprávy za rok 1999-2002?
Ustanovení § 5 odst. 2 písm.
a) bod 2. nařízení vlády č. 462/2002 Sb. stanoví, že návrh výzkumného záměru
obsahuje výroční zprávy o činnosti uchazeče za posledních pět let, pokud
existují. Pokud tedy k době podání návrhu výzkumného záměru výroční zpráva
za rok 2003 neexistuje, přiloží se pouze výroční zprávy za roky 1999-2002.
9. Jednou z požadovaných příloh jsou i
výroční zprávy o činnosti uchazeče za posledních 5 let. Jak postupovat
v případě Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, která vznikla 1. 1. 2001 a má
tudíž vlastní výroční zprávy jen za poslední 2 roky. Máme za předcházející
období přikládat výroční zprávy VUT v Brně, když jsme byli jeho součástí?
Ne, Univerzita Tomáše Bati ve
Zlíně předloží pouze „své vlastní“ výroční zprávy, tj. za rok 2001 a roky
následující.
10. Ověřená kopie dokladu o oprávnění
k činnosti. Má se na mysli např. oprávnění k provozování laboratoře
s ionizujícím zářením nebo oprávnění k práci s pokusnými zvířaty
na VŠ?
Ano. Toto jsou příklady
oprávnění k činnosti, která jsou vyžadována zvláštními právními předpisy
(např. zákon č. 18/1997 Sb.o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího
záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, zákon č. 246/1992
Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č.
311/1997 Sb., o chovu a využití pokusných zvířat).
11. Jestliže jsou ve VZ plánované průběžné
klinické aplikace nemůže se stát, že projekt bude shledán nedostatečným, neboť
není přiloženo vyjádření SÚKL a informovaný souhlas? Tato povinnost je logická
při podávání krátkodobých grantů. V případě VZ jde však o období 5-7 let,
ve kterém probíhá intenzivní vývoj a výzkum, dochází k řadě úprav a
modulací směru výzkumu. Jednoznačně nelze v roce 2004 napsat informovaný
souhlas pro např. klinickou aplikaci zamýšlenou v roce 2008. Ani nevíme,
jaká pravidla budou v té době platit !
Bude stačit deklarace, že navrhovatelé jsou si vědomi, že ke každé
zamýšlené klinické aplikaci budou mít všechna právě vyžadovaná povolení (SÚKL,
etické komise, jiné)
Je-li zvláštním právním
předpisem vyžadováno příslušné oprávnění k činnosti, je třeba toto
oprávnění nebo jeho ověřenou kopii přiložit k návrhu výzkumného záměru.
12. Jest pravdou, že součásti návrhu č. 8,
9, 10 a 12 veřejné vysoké školy nepředkládají ?
Je to pravda.
Odborné předpoklady prokazuje
uchazeč popisem v návrhu výzkumného záměru podle bodu 2 náležitostí pro
předložení návrhu výzkumného záměru s termínem zahájení od 1. ledna 2005. Další
podmínky způsobilosti uchazeče k řešení výzkumného záměru stanovené v § 28
zákona prokáže uchazeč předložením
·
ověřené kopie
zřizovací listiny, zakládací listiny nebo jiného dokladu o zřízení nebo
založení uchazeče ne starší 90 kalendářních dnů - součást 8 návrhu výzkumného
záměru (nepředkládají uchazeči zřízení zákonem nebo jejichž zřizovatelem
je MŠMT)
·
ověřené kopie
dokladu o vzniku uchazeče jako právnické osoby ne starší 90 kalendářních dnů –
součást 9 návrhu výzkumného záměru (nepředkládají SPO, VVŠ, OS ČR, OS
ÚSC)
·
ověřené kopie
dokladu o oprávnění k činnosti - součást 10 návrhu výzkumného záměru (předkládá
se pouze tehdy, vyžaduje-li to zvláštní zákon)
·
čestného
prohlášení k prokázání způsobilosti uchazeče podle § 18, odst. 4, písm. b)
zákona č. 130/2002 Sb. - součást 11 návrhu výzkumného záměru (předkládají
všichni uchazeči)
·
čestného
prohlášení k prokázání způsobilosti uchazeče podle § 28, odst. 3, písm. d)
až f) a h) zákona č. 130/2002 Sb. - součást 12 návrhu výzkumného záměru (nepředkládají
SPO, VVŠ, OS ČR, OS ÚSC).
13. Podle odpovědi na otázku č. 14 předkládá
veřejná vysoká škola pouze čestné prohlášení k prokázání způsobilosti
uchazeče podle § 18, odst. 4, písm. b) zákona č. 130/2002. Bude pro toto
prohlášení k dispozici příslušný formulář nebo je možno použít formulář
z jiné veřejné soutěže vyhlášené MŠMT?
Formulář čestného prohlášení
k prokázání způsobilosti uchazeče podle § 18, odst. 4 písm. b) zákona č.
130/2002 Sb. pro předkládání návrhů výzkumných záměrů připraven není.
Nedoporučujeme použít formulář z jiné veřejné soutěže vyhlášené MŠMT,
neboť by mohlo dojít k použití formuláře, který neodpovídá požadavku výše
uvedeného ustanovení zákona o podpoře výzkumu a vývoje, a uchazeč by neprokázal
svoji způsobilost k řešení navrhovaného výzkumného záměru.
14. Jsou nějaké požadavky na navrhované
odborníky, kteří působí v daném oboru výzkumu a kteří by se mohli
k návrhu VZ vyjádřit. Požadavky z hlediska nezaujatosti k osobě
uchazeče a vykonavatele. Jaký lze navrhnout minimální počet těchto odborníků.
Tito odborníci mohou být
požádáni o zpracování oponentního posudku, a proto je vhodné je navrhovat
s ohledem na podmínky stanovené v § 10 nařízení vlády č. 462/2002 Sb.
Nemělo by se tedy jednat např. o osoby, které jsou v pracovně právním
vztahu k uchazeči nebo které jsou členy dozorčí, správní nebo vědecké rady
uchazeče/vykonavatele nebo obdobného orgánu, osoby blízké, osoby, které se
podílely na přípravě návrhu výzkumného záměru apod. Minimální počet
navrhovaných odborníků není stanoven.
15. Může být oponentem nového VZ zahraniční
oponent?
Oponenty bude stanovovat
příslušná hodnotící komise, mohou jimi být jak tuzemské, tak zahraniční fyzické
osoby.
16. K tabulce A4. textové části: Kteří
zaměstnanci se zahrnují do položky "Počet zaměstnanců uchazeče
zabývajících se výzkumem a vývojem"?:
§
Všichni pedagogičtí zaměstnanci, jejichž
pracovní náplní je dle pracovní smlouvy výuka a výzkum?
§
Zaměstnanci, kteří se v rámci školy 100%
úvazkem podílejí na výzkumné činnosti?
§
Ti zaměstnanci, kteří se jistým podílem
pracovního úvazku podílejí na výzkumu?
Mezi „zaměstnance uchazeče
zabývající se výzkumem a vývojem“ se započítávají ti zaměstnanci uchazeče,
kteří se (alespoň částí svého pracovního úvazku) podílejí na výzkumu a vývoji u
uchazeče přímo (např. akademičtí pracovníci veřejných vysokých škol), nebo
nepřímo, tj. zaměstnanci vykonávající podpůrné činnosti pro výzkum a vývoj
(např. zaměstnanci oddělení výzkumu a vývoje rektorátu veřejné vysoké školy).
17. Jakého časového období (myšleno např. za
posledních 5 let) se týká celý bod B4?
Všechny údaje v bodu B
formuláře Text_cz. rtf se
uvádějí za posledních 5 let. Ve výčtu mezinárodní spolupráce odlište již
ukončené spolupráce a aktuální spolupráce.
18. V bodě B5 se pod institucionální
podporou rozumí též prostředky na nespecifikovaný, nyní specifický výzkum?
V tabulce B5 ve sloupci
„institucionální podpora ze státního rozpočtu“ uveďte výši podpory (v celých
tis. Kč), kterou uchazeč získal ze státního rozpočtu na výzkumné záměry a
specifický, resp. nespecifikovaný výzkum na vysokých školách. Ve sloupci
„účelová podpora ze státního rozpočtu“ uveďte výši podpory (v celých tis. Kč),
kterou uchazeč získal ze státního rozpočtu jako příjemce, resp. spolupříjemce na podporu projektů podle zákona č. 130/2002
Sb., resp. 300/1992 Sb. Ve sloupci „jiné zdroje“ uveďte výši podpory výzkumu a
vývoje (v celých tis. Kč), kterou uchazeč získal z jiných zdrojů než je
uvedeno v předcházejících dvou sloupcích. Ve sloupci „specifikace jiných
zdrojů“ uveďte, o jaký zdroj se jedná. Jinými zdroji mohou být:
·
jiné veřejné
zdroje než státní rozpočet (např. rozpočet ÚSC, státní fondy),
·
(tuzemské)
neveřejné zdroje, tj. zdroje, které nevznikly jako daňové výnosy a další
poplatky vybírané orgány státní správy a samosprávy na základě zvláštních
právních předpisů (např. prostředky, které uchazeč dosáhl svou vlastní činností
nebo které získal od tuzemského komerčního subjektu),
·
zahraniční
zdroje, tj. zdroje poskytnuté nerezidentními bankami, podniky a jinými
organizacemi, mezinárodními institucemi, cizími vládami.
19. V náležitostech k předkládání
návrhů výzkumných záměrů je používán
pojem „zahraniční“. Zahrnuje tento pojem i Slovensko.
Ano, i Slovensko je od 1.
ledna 1993 zahraničí.
20. Mají být uvedeny citace při popisování
jednotlivých částí VZ, zvláště části C2?
Způsob popisu jednotlivých
částí návrhu výzkumného záměru volí zpracovatel návrhu. Uvedení citací
v části C2. návrhu výzkumného záměru považujeme za vhodné.
21. Je možné, aby u vědecko-pedagogické
instituce, jakou je veřejná vysoká škola, byly ve výzkumném záměru uváděny jako
výstupy také učební texty, které budou vytvořeny s cílem aplikovat výsledky
výzkumu ve výuce?
Podle zákona o podpoře
výzkumu a vývoje jsou výsledkem nové poznatky ve výzkumu a vývoji nebo jejich
využití k produkci nových nebo zlepšených materiálů, výrobků nebo zařízení
nebo k zavedení nových či zlepšených technologií, systémů a služeb.
Rejstřík informací o výsledcích výzkumu a vývoje jako možný „typ výsledku“
učební text neuvádí. Domníváme se, že obecně učební text, který reaguje nové
poznatky oboru, za výsledek výzkumu a vývoje považovat nelze. Lze si však představit
situaci, kdy by bylo možné i učební text za výsledek považovat – např.
v pedagogickém výzkumu byla rozpracována nová teorie učení a jako
uplatnění této teorie ve vyučování byla vyvinuta učebnice aplikující tuto novou
teorii.
22. Je nutné při vyplňovaní souboru Tabulky.xls v listu A - Protokol položka A10 v buňkách B31-B34
(Anotace, předmět a cíle záměru) dodržovat maximální počet znaků 254? Celkově
tedy pro anotaci, předmět a cíle jen 1 016 znaků včetně mezer? (pro popis všech
tří oblastí je to velmi málo)
Údaje z listu A –
Protokol slouží mimo jiné jako podklady pro centrální evidenci výzkumných
záměrů, která u položek typu text připouští maximální počet znaků 254. Tento
maximální počet znaků je tedy třeba dodržet.
23. Údaje na listu C excelovského
formuláře (rodné číslo, výše platu dle platového výměru) patří mezi chráněné
osobní údaje. Není jejich vyplnění v rozporu se Zákonem o ochraně osobních
údajů?
Podle zákona o podpoře
výzkumu a vývoje je poskytovatel oprávněn shromažďovat potřebné údaje o návrzích
výzkumných záměrů a uchazečích včetně osobních údajů. Tyto údaje nejsou veřejně
přístupnými informacemi a poskytovatel je povinen při nakládání s nimi
postupovat podle zákona o ochraně osobních údajů. Údaje, které smí poskytovatel
zveřejnit, jsou vymezeny v náležitostech pro předkládání výzkumných záměrů
(identifikační kód, název, anotace, hlavní a vedlejší obor a uznané náklady
výzkumného záměru, název uchazeče, resp. vykonavatele, jméno příjmení, případné
akademické tituly a vědecké hodnosti řešitele). Způsob nakládání s údaji
uvedenými v návrzích výzkumných záměrů dále popisuje prováděcí předpis
k zákonu o podpoře výzkumu a vývoje, jímž je nařízení vlády č. 462/2002
Sb.
24. Je možný souběh celého pedagogického
úvazku s např. polovičním nebo vyšším úvazkem v rámci výzkumu?
Předpisy o podpoře výzkumu a
vývoje pracovněprávní vztahy neupravují. Pracovněprávní vztahy jsou upraveny jinými
obecně závaznými právními předpisy, za jejichž dodržování je odpovědný uchazeč.
Ministerstvu nepřísluší do těchto vztahů vstupovat.
Můžeme pouze připomenout, že
zákoník práce v § 71 stanoví, že „Vedlejší
činnost je činnost, kterou vykonává zaměstnanec u zaměstnavatele, u
něhož je v pracovním poměru, mimo pracovní dobu stanovenou pro tento pracovní
poměr a která záleží v pracích jiného druhu, než byly sjednány v
pracovní smlouvě. Vedlejší činnost může být konána jen v dalším pracovním
poměru (§ 69 a § 70 odst.1) nebo na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr. Přičemž zákon o vysokých školách
v § 70 odst. 1 stanoví, že „akademickými pracovníky jsou zaměstnanci vysoké
školy, kteří vykonávají jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, vývojovou,
uměleckou nebo další tvůrčí činnost“.
25. Jména výzkumných pracovníků, kteří se
stanou zaměstnanci uchazeče resp. vykonavatele až v případě přidělení
záměru se uvedou do tabulky D1 v závorce? Jak se uvedou stávající
zaměstnanci, kteří budou výzkumnými pracovníky též až v případě přijetí
záměru? (Např. stávající pedagogové, kteří si zkrátí pedagogický úvazek na 50 %
a zbytkem úvazku přejdou na řešení záměru.)
Jména členů řešitelského
týmu, kteří nejsou v době podání návrhu výzkumného záměru zaměstnanci
uchazeče, se v tabulce D1. uvedou v závorce. Jména členů řešitelského
týmu, kteří v době podání návrhu výzkumného záměru zaměstnanci uchazeče
jsou, se uvedou standardním způsobem bez ohledu na to, zda se
v souvislosti s přijetím výzkumného záměru bude či nebude měnit
jejich pracovní náplň.
26. Musí se k žádosti o VZ připojit také
životopisy pracovníků D1?
Životopisy výzkumných
zaměstnanců se v návrhu výzkumného záměru nevyžadují. Odborná erudice
řešitelského týmu se dokládá v bodě D4 textové části seznamem (výčtem)
uplatněných výsledků dosažených jednotlivými výzkumnými zaměstnanci-členy
řešitelského týmu.
27. Mohou patřit do kategorie D3. správci
různých databázi (klinických dat, tkáňových bank,…) je-li to v kontextu
VZ?
Správce databáze, pokud jeho
činnost souvisí s řešením výzkumného záměru, by v kalorii D3. být
zahrnut mohl, lze si představit i situaci, kdy by mohl být zahrnut v kategorii
D2. v závislosti na kontextu (který neznáme). Např. v situaci, kdy
v rámci řešení výzkumného záměru bude vznikat nová databáze (vytvoření
databáze je dílčím cílem řešení), mohl by být správce databáze zařazen spíše
v kategorii D2.
28. V průběhu let výzkumu - je možná výměna
výzkumného pracovníka za jiného (např. z důvodu odchodu do důchodu, změny
pracoviště apod.)?
Změna pracovníka
z důvodů uvedených v otázce je samozřejmě možná. Vzhledem
k tomu, že personální zabezpečení výzkumného záměru je dáno řešenou
problematikou, je třeba nahradit odcházejícího pracovníka pracovníkem
srovnatelné odborné úrovně.
29. V průběhu řešení VZ, ve vazbě na
ukončení grantových a jiných projektů, bude nezbytné upravovat složení
řešitelského kolektivu a upravovat kapacitu jednotlivých pracovníků.
Bude možné v důsledku těchto změn upravovat
finanční náklady?
Je stanoven procedurální postup pro
realizaci výše uvedených změn?
Velikost a složení
řešitelského týmu (počty, kvalifikační strukturu a pracovní kapacitu) musí uchazeč
konstruovat tak, aby odpovídaly činnostem prováděným ve výzkumném záměru.
Důvodem ke změnám není tedy volná kapacita pracovníka uchazeče vzniklá
ukončením řešení nějakého projektu výzkumu a vývoje.
Postup při změně výše
uznaných nákladů výzkumného záměru nebo výše institucionální podpory stanoví §
6 nařízení vlády č. 462/2002 Sb.
30. K tabulce D2 v souboru
"text_CZ": Co se rozumí pod pojmem kvalifikační skupina v rámci
kvalifikační struktury
Co se rozumí pod pojmem "Kvalifikační
skupina" v textové části D2. Prosíme o uvedení příkladu.
Co se přesně rozumí kvalifikační skupinou v
textové části, tabulce D2? Jedná se např. o docenty, odborné asistenty, odborné
asistenty s vědeckou hodností, asistenty, apod.? Jak se tam mají uvést osoby
provádějící doprovodnou výzkumnou činnost na základě dohody o pracovní
činnosti, provedení práce apod.?
Pro vymezení kvalifikační
skupiny v části D2 souboru Text_cz.rtf doporučujeme využít katalog prací zveřejněný na
internetové stránce MPSV:
http://www.mpsv.cz/scripts/clanek.asp?lg=1&id=3129
.
Nepoužijí se kategorie
akademických pracovníků podle zákona o vysokých školách nebo
vědecko-pedagogické tituly či vědecké hodnosti.
V textovém souboru
návrhu výzkumného záměru Text_cz.rtf
nejsou v kategorii D2 rozlišováni zaměstnanci podle formy pracovněprávního
vztahu k uchazeči (pracovní poměr nebo dohoda o pracích konaných mimo
pracovní poměr).
31. Do které z tabulek v tabulkové části xls.
část C mají být zahrnuti pracovníci, kteří se podílejí na řešení VZ, ale
nejsou zařazeni do kategorie D1, protože nesplňují pracovní kapacitu 50% a jsou
tedy zařazeni do kategorie D2?
Nejprve je třeba připomenout,
že výzkumnými zaměstnanci D1 se rozumí zaměstnanci uchazeče, kteří vykonávají
výzkumnou činnost v oborech výzkumného záměru. (Takovými zaměstnanci mohou
být i akademičtí pracovníci veřejných vysokých škol, pokud je výkon takových
činností předmětem jejich pracovní náplně.) Dalšími členy řešitelského týmu D2
se rozumí další zaměstnanci uchazeče vykonávající činnosti, které nemají povahu
výzkumu (např. laboranti, technici), popř. mají povahu „doprovodného“ výzkumu –
takovým „doprovodným“ výzkumem může být například u výzkumného záměru
z oboru společenských věd aplikovaná statistika a operační výzkum.
Podmínky odborné způsobilosti uchazeče kladou požadavky na pracovní kapacitu
řešitelského týmu (alespoň 10 přepočtených pracovních úvazků) a jednotlivých
výzkumných zaměstnanců D1 (alespoň 50 % pracovního úvazku).
Výzkumnými zaměstnanci se
rozumí zaměstnanci uchazeče, kteří vykonávají výzkumnou činnost v oborech
výzkumného záměru. (Takovými zaměstnanci mohou být i akademičtí pracovníci
veřejných vysokých škol, pokud je výkon takových činností předmětem jejich pracovní
náplně.) Ostatními zaměstnanci se rozumí další zaměstnanci uchazeče vykonávající
činnosti, které nemají povahu výzkumu (např. laboranti, technici), popř. mají
povahu „doprovodného“ výzkumu – takovým „doprovodným“ výzkumem může být
například u výzkumného záměru z oboru společenských věd aplikovaná
statistika a operační výzkum. Podmínky odborné způsobilosti uchazeče kladou
požadavky na pracovní kapacitu řešitelského týmu (alespoň 10 přepočtených
pracovních úvazků) a jednotlivých výzkumných zaměstnanců (alespoň 50 %
pracovního úvazku).
Jak je uvedeno ve
vysvětlivkách k vyplnění tabulek v části C formuláře Tabulky.cz se v části „Mzdy nebo platy výzkumných zaměstnanců
uchazeče, kteří se budou podílet na řešení VZ“ uvedou pracovníci z části
D1 formuláře Text_CZ.rtf., v části „Prostředky
na mzdy nebo platy dalších členů řešitelského týmu a dalších zaměstnanců
uchazeče“ se uvedou pracovníci z části D2 a D3 formuláře Text_CZ.rtf.
32. Je možné v rámci mezinárodní
spolupráce zaměstnat vědeckého pracovníka, který není občanem České republiky?
Pokud ano, patří tyto náklady do nákladů na mezinárodní spolupráci, nebo do
mzdových nákladů?
Členem řešitelského týmu může
být rovněž cizí státní příslušník. Musí se však jednat o zaměstnance uchazeče
(tj. musí s ním být uzavřen pracovně právní vztah) a ve vztahu
k výzkumnému záměru se na něj vztahují všechny požadavky jako na
zaměstnance-občana ČR. Osobní náklady na „zahraničního zaměstnance“ se zahrnují
do položky osobní náklady, náhrady poskytované podle zákona č. 119/1992 Sb.
(např. náhrady při přeložení a přijetí podle § 6 , resp. jiné a vyšší náhrady
podle § 9 zákona č. 119/1992 Sb., pokud jsou stanoveny vnitřním předpisem
vysoké školy) se zahrnují do položky cestovní náhrady. V případě, že by se u „zahraničního zaměstnance“ jednalo o
cestu konanou na základě dohody o výměně zaměstnanců, stanoví náhrady a jejich
výši § 16 zákona č. 119/1992 Sb. a opět by se zahrnuly do položky cestovní
náhrady.
33. Mohou být do výzkumu zahrnuti doktorandi s nárokem na např. poloviční úvazek (v rámci
uznaných nákladů)?
Spolupráci studentů
magisterských a doktorských studijních programů při řešení výzkumných záměrů
platná legislativa umožňuje (viz § 2 odst. 3 písm. a) nařízení vlády č.
462/2002 Sb.). Spolupracující studenti se uvedou v textové části formuláře
v části D mimo tabulky D1., D2., D3. Náklady na spolupráci studentů se
uhradí z institucionální podpory specifického výzkumu na vysokých školách,
nezahrnují se do uznaných nákladů výzkumného záměru a nelze je tedy ani
nárokovat v institucionální podpoře výzkumného záměru. Pokud mají studenti
vykonávat na výzkumném záměru činnosti nad rámec jejich studijního programu,
uzavře s nimi uchazeč pracovněprávní vztah a vztahují se na ně
všechna pravidla platná pro zaměstnance.
34. Je
nutné vyplňovat část C (mzdové náklady) v tabulkové příloze u výzkumných
zaměstnanců a podpůrných činností v případech, kdy nejsou kalkulovány mzdy
a žádná jejich část nebude hrazena z institucionální podpory?
Uznané náklady zahrnují
veškeré náklady, které budou vynaloženy během řešení výzkumného záměru, přičemž
není rozhodující, z jakých zdrojů jsou hrazeny. V uznaných nákladech
je tedy nutné osobní náklady vykalkulovat, i když budou uhrazeny z jiných
zdrojů (např. z příspěvku, který poskytuje zřizovatel příspěvkové organizaci)
a nebude požadována jejich úhrada z institucionální podpory výzkumného
záměru.
35. Co znamená kolonka počet měsíců v
tabulkové části C - mzdy výzkumných pracovníků uchazeče, kteří se budou podílet
na řešení VZ. Znamená to, ze výzkumní pracovníci mohou pracovat na řešení VZ
pouze několik měsíců v roce?
Počet měsíců v části C
souboru Tabulky.xls slouží ke kalkulaci mzdových
prostředků zaměstnance za příslušný rok. Pokud mzdový předpis uchazeče umožňuje
výplatu tzv. dalších platů (zpravidla 13. a 14. plat), lze uvést číslovku vyšší
než 12. Obecně se předpokládá, že zaměstnanci na řešení výzkumného záměru
pracují po celý rok.
36. Lze jako uznaný náklad poskytovat
stipendia studentům (DSP, mag.)?
Spolupráci studentů
magisterských a doktorských studijních programů při řešení výzkumných záměrů
platná legislativa umožňuje (viz § 2 odst. 3 písm. a) nařízení vlády č.
462/2002 Sb.). Spolupracující studenti se uvedou v textové části formuláře
v části D mimo tabulky D1., D2., D3. Náklady na spolupráci studentů se
uhradí z institucionální podpory specifického výzkumu na vysokých školách,
nezahrnují se do uznaných nákladů výzkumného záměru a nelze je tedy ani nárokovat
v institucionální podpoře výzkumného záměru. Pokud mají studenti vykonávat
na výzkumném záměru činnosti nad rámec jejich studijního programu, uzavře
s nimi uchazeč pracovněprávní vztah a vztahují se na ně všechna
pravidla platná pro zaměstnance. Stipendia tedy do uznaných nákladů nepatří.
37. Ve výpočtu požadované dotace
v rámci výzkumného záměru jsou do osobních nákladů (list E, buňka J6)
zahrnovány rovněž povinné zákonné odvody (list B, buňka J24). Neměly by být
zákonné odvody správně zahrnuty spíše do doplňkových nákladů (list E, buňka
J12)?
Z definice doplňkových
(režijních) nákladů je zřejmé, že do nich povinné zákonné odvody zahrnout
nelze. Povinné zákonné odvody se běžně zahrnují do nákladů na pracovní sílu a
jsou tedy součástí osobních nákladů, což rovněž stanoví § 4 písm. a) nařízení
vlády č. 462/2002 Sb.
38. Povinné zákonné odvody jsou v excelovském formuláři (list B, buňka J22) počítány jako 35
% z požadovaných mzdových nákladů (mzdy a platy J10 + úhrada dohod o
pracích konaných mimo pracovní poměr J14 – z toho dohod o provedení práce
J18). Na VUT v Brně však tvoří povinné zákonné odvody 35,42 %. Je možné
buňku se vzorcem odemknout a výši odvodů upravit nebo bude takový zásah
považován za nepřípustný?
Nařízení vlády č. 462/2002
Sb. uvádí v § 4 písm. a) v poznámce pod čarou jako zákonné odvody odvody podle zákona č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a zákona č. 589/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, tomu také
odpovídá kalkulační vzorec uvedený v položce B7 resp. B8 části B souboru
Tabulky.xls. Pokud uchazeč hradí v souvislosti
s řešením výzkumného záměru náklady na zákonné pojištění odpovědnosti
zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání podle §
205d zákoníku práce a vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a
sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním
úrazu nebo nemoci z povolání, zahrnou se tyto náklady do „dalších
provozních nákladů vzniklých v přímé souvislosti s řešením VZ – nákup
služeb využívaných v přímé souvislosti s řešením VZ“.
39. Když pojedou výzkumní pracovníci
presentovat výsledky výzkumu na tuzemské i zahraniční konference, bude cestovné
v kategorii "Cestovní náhrady v přímé souvislosti s řešením VZ" a
konferenční poplatky v kategorii "Náklady na zveřejnění výsledků VZ včetně
nákladů na zajištění práv k výsledkům výzkumu", nebo budou všechny náklady
vzniklé v souvislosti s konferencí v kategorii "Náklady na zveřejnění
výsledků VZ včetně nákladů na zajištění práv k výsledkům výzkumu"?
Do kategorie "cestovní
náhrady" se zahrnují všechny náhrady, které náleží zaměstnanci
vyslanému na pracovní cestu podle zákona č. 119/1992 Sb., o cestovních
náhradách, tj. zejména náhrada prokázaných jízdních výdajů, náhrada prokázaných
výdajů za ubytování, stravné, náhrada prokázaných nutných vedlejších výdajů.
Úhrada konferenčního poplatku při pracovní cestě je nutným vedlejším výdajem
souvisejícím s pracovní cestou, a zahrne se tedy do
"cestovních náhrad".
40. Co lze konkrétně kalkulovat do „nákladů
na zahraniční spolupráci“ zahrnutých v části F1 pod položkou B21,
respektive B22 ?
Nákladem na zahraniční
spolupráci je např. úhrada poplatku za členství v mezinárodní organizaci
výzkumu a vývoje, jejímž je uchazeč/vykonavatel členem, a členství souvisí
s řešením výzkumného záměru.
41. V souboru Tabulky.xls
v listu D - Seznam hmotného a nehmotného majetku pořizovaného pro použití při
řešení VZ v jednotlivých letech řešení se uvažuje pouze majetek dlouhodobý
(investiční) nebo i krátkodobý?
V seznamu zařízení pořizovaných pro
použití při řešení výzkumného záměru se jedná pouze o investice?
V části D se uvede
majetek, na jehož pořízení jsou požadovány v institucionální podpoře investiční
prostředky. Ostatní majetek se uvede v položce „Další provozní náklady
vzniklé v přímé souvislosti s řešením VZ“.
42. Patří do uznaných nákladů náklady na
uspořádání mezinárodní konference (pronájem místností, cestovné a ubytování
zahraničních účastníků konference)?
Náklady na uspořádání
mezinárodní konference do uznaných nákladů patří. Je však třeba dbát na
dodržení zásady, že rozpočet konference musí být vyrovnán příspěvky účastníků.
Na úhradu nákladů se tedy nebude nárokovat institucionální podpora a úhrada
bude provedena z „neveřejných zdrojů“.
43. Musí se návrhy na pořízení majetku
(investic) doložit cenovou nabídkou dodavatele nebo stačí uvést typ, cenu a
dodavatele v souhrnném seznamu požadavků?
Je třeba mít požadavky na investiční
prostředky podložené konkrétními cenovými nabídkami, tak jak to požaduje např.
GAČR?
Jak podrobně je nutné vypisovat dodavatele
v tabulkové části D?
Cenové nabídky se dokládat
nemusejí, avšak cena pořizovaného majetku musí odpovídat cenovým relacím na
trhu v době podávání návrhu výzkumného záměru. Při výběru typu zařízení a
dodavatele je třeba přihlížet k technickým vlastnostem zařízení a jeho
využitelnosti při řešení výzkumného záměru, současně však i k požadavku na
hospodárné, efektivní a účelné využívání prostředků státního rozpočtu.
44. Část D formuláře se dotazuje na seznam
majetku používaného k řešení v roce 2005 a pořízeného z jiných
prostředků. VZ předpokládá, že organizace má vytvořeny materiální podmínky pro
řešení záměru, tedy seznam tohoto majetku může být dosti dlouhý. Znamená
použitý formulář, že máme vybrat jen 10 hlavních položek majetku? Pokud ne,
jak uvést obsáhlé seznamy majetku?
V dalších přílohách?
V případě potřeby je
možno do tabulek uvedených v části D souboru Tabulky.xls
vkládat další řádky – viz poznámka vložená v řádu 5. Nicméně je třeba
zdůraznit, že cílem uvedení seznamu majetku pořízeného z jiných prostředků
a užívaného při řešení výzkumného záměru je zahrnout do uznaných nákladů náklady
na odpisy, údržbu a opravy tohoto majetku.
45. Má se opravdu seznam hmotného a
nehmotného majetku uchazeče pořízeného z jiných prostředků než z
institucionální podpory a používaného při řešení VZ v roce 2005 pořizovat
položkově (kusově)?
Formulář Tabulky.xls v žádném případě nestanoví, že by se majetek měl
pořizovat položkově (kusově). V tabulkách části D formuláře se uvedou
jednotlivé druhy majetku, pořizuje-li se několik stejných kusů, lze je uvést
v jednom řádku s uvedením počtu.
46. Vyčíslené odpisy v návrhu jsou formální
číslo nebo je řešitel dostane ze státního rozpočtu?
Žádný z údajů uvedených
v kalkulaci uznaných nákladů návrhu výzkumného záměru není „formálním
číslem“. Všechny navrhované uznané náklady musí být zdůvodněné, musí být
v přímé souvislosti s řešením výzkumného záměru a musí být
kalkulovány v souladu s obecně závaznými právními předpisy (např.
stanovení doby odpisování majetku).
Odpisy majetku uvedené
v části D tabulkové části návrhu výzkumného záměru jsou odvozovány
z hmotného a nehmotného majetku uchazeče pořízeného z jiných
prostředků než z institucionální podpory a používaného při řešení
výzkumného záměru v daném roce.
47. Jakým způsobem je možné v návrhu
výzkumného záměru definovat plánovanou požadovanou finanční účast z institucionálních
prostředků při účelově podporovaném výzkumu?" (v případě, že ústav nebude mít jiné, než tyto institucionální
prostředky a bude potřebovat splnit požadavek poskytovatele na spoluúčast při
financování).
Výzkumným záměrem je vymezení
předmětu právnické osoby nebo organizační složky České republiky nebo územních
samosprávných celků , jeho cílů, strategie, nákladů a předpokládaných výsledků,
který zajišťuje v základním nebo aplikovaném výzkumu, s výjimkou
průmyslového výzkumu, její koncepční rozvoj na období 5 až 7 let. Jako součást
výzkumného záměru nelze akceptovat finanční spoluúčast na řešení projektu
výzkumu a vývoje, který je účelově podporován. V daném případě
doporučujeme uchazeči zvážit, zda by nebylo vhodné onu výzkumnou činnost, kterou
by se chtěl případně zabývat v rámci projektu, zahrnout jako součást
návrhu výzkumného záměru. Institucionální podporu výzkumného záměru lze použít
pouze na úhradu uznaných nákladů činností, které byly vymezeny ve výzkumném
záměru.
48. Co lze konkrétně kalkulovat do
„doplňkových režijních nákladů“ zahrnutých v části F1 pod položkou B25,
respektive B26 ?
Doplňkovými režijními náklady
nebo výdaji jsou podle § 4 písm. f) nařízení vlády č. 462/2002 Sb. náklady nebo
výdaje vzniklé v přímé souvislosti s řešením výzkumného záměru, např.
administrativní náklady, náklady na pomocný personál a infrastrukturu, energii
a služby, které nebyly uvedeny v samostatných položkách návrhu uznaných
nákladů .
49. Je pro výpočet režijních nákladů na
řešení VZ akceptovatelné použít podíl „nerozpočitatelných“
režijních nákladů školy odpovídající počtu pracovních úvazků řešitelů VZ
vzhledem k celkovému počtu pracovních úvazků všech pracovníků školy ?
Je možné režijní náklady na řešení VZ
stanovit z celkových režijních nákladů školy jako podíl odpovídající
poměru mzdových nákladů řešitelů VZ vzhledem k celkovým mzdovým nákladům
všech pracovníků školy , případně podíl výnosů příslušného VZ vzhledem
k celkovým výnosům školy ?
Jaká je obvyklá výše režijních nákladů
(alespoň procentuelně), které může MŠMT poskytnout z institucionální podpory na
řešení výzkumného záměru?
Režie je 20% z investic nebo jak by se měla
konkrétně doložit?
MŠMT nestanoví žádný
algoritmus výpočtu ani limit výše režijních nákladů uchazeče. Požadavkem je,
aby tyto náklady byly zdůvodněné, souvisely s výzkumným záměrem a byl popsán
způsob jejich stanovení.
50. Je možné mezi „ostatní veřejné zdroje
použité k řešení VZ“ zahrnout také prostředky přidělené VVŠ na specifický
výzkum, v případě nákupu dlouhodobého majetku prostředky z FRIMu
?
Podpora specifického výzkumu
na vysokých školách nebyla vysoké škole poskytnuta na úhradu uznaných nákladů
výzkumného záměru, nelze ji tedy zahrnout do ostatních veřejných zdrojů
financování výzkumného záměru. Do této položky však lze zahrnou např. dotace
z rozpočtu územních samosprávných celků nebo z prostředků státních
fondů, byla-li poskytnuta na činnosti, které jsou předmětem výzkumného záměru.
Prostředky FRIM jsou prostředky z fondu vysoké školy a pro účely vyjádření
finančního zabezpečení výzkumného záměru se zahrnou do neveřejných zdrojů.
51. Žadatel o VZ má uvést náklady a
z toho hrazeno z institucionální podpory. Znamená to pro VVŠ také
dotaci na specifický výzkum nebo se tím myslí institucionální podpora
z tohoto (nového) výzkumného záměru ?
Institucionální podpora
specifického výzkumu na vysokých školách je poskytována jako podpora té části
výzkumu na vysokých školách, která je bezprostředně spojena se vzděláváním a na
níž se podílejí činnosti. Z této podpory
se uznané náklady výzkumného záměru nehradí.
52. Jakým způsobem budou navrhováni a
vybíráni kandidáti do hodnotících komisí a jak v těchto komisích budou
zastoupené jednotlivé VŠ?
Členové
hodnotící komise jsou podle § 8 nařízení vlády č. 462/2002 Sb. jmenováni
poskytovatelem na základě návrhu právnických osob nebo organizačních složek
České republiky působících v problematice, která je předmětem řešení
návrhů nebo výsledků posuzovaných výzkumných záměrů, a mohou být poskytovatelem
rovněž odvoláni; členové jsou jmenováni tak, aby
a) v hodnotící komisi
byli zástupci poskytovatele, zástupci fyzických nebo právnických osob nebo
organizačních složek státu zabývajících se výzkumem a vývojem nebo zástupci
dalších právnických osob působících v dané problematice,
b) nadpoloviční většinu
členů hodnotící komise netvořili zaměstnanci České republiky působící při
výkonu práce ve stejné organizační složce státu a zaměstnanci příspěvkových
organizací v působnosti poskytovatele; toto ustanovení se nepoužije na složení
hodnotících komisí ustavených k hodnocení výzkumných záměrů v oblasti
výzkumu a vývoje týkajícího se obrany nebo bezpečnosti České republiky.
53. Jaká kritéria budou použita při
hodnocení výzkumných záměrů?
Kritéria hodnocení výzkumných
záměrů jsou implicitně obsažena v zákoně č. 130/2002 Sb., nařízení vlády
č. 462/2002 Sb. a v náležitostech pro předkládání návrhů výzkumných
záměrů. Aby návrh výzkumného záměru mohl postoupit do hodnocení, musí být
splněny tyto podmínky (při jejich nesplnění je podle § 28 odst. 6 zákona č. 130/2002
Sb. návrh výzkumného záměru z hodnocení vyloučen):
1.
Splnění požadavků
na způsob a termín předložení návrhu výzkumného záměru stanovených
v bodech 5. a 6. náležitostí pro předložení návrhu výzkumného záměru
s termínem zahájení od 1. ledna 2005 (dále jen „náležitosti“).
2.
Prokázání
způsobilosti uchazeče k řešení výzkumného záměru podle § 28 zákona
č. 130/2002 Sb.
3.
Splnění požadavků
stanovených v bodě 4.1. náležitostí na minimální pracovní kapacitu
řešitelského týmu a na minimální pracovní kapacitu jednotlivých výzkumných
pracovníků.
Při hodnocení návrhu
výzkumného záměru budou použita tato kritéria:
1. Splnění požadavků kladených na výzkumný záměr v 1. a 2. větě bodu 1.
náležitostí.
2. Konstrukce výzkumného záměru (posouzení ucelenosti a
konzistentnosti výzkumného záměru, věcné a časové provázanosti případných
dílčích celků).
3. Očekávaný přínos výzkumného záměru (posouzení cílů a
předpokládaných výsledků výzkumného záměru z hlediska přínosu
k rozvoji oboru - bod C5 s přihlédnutím k bodům C1, C2 a C8 návrhu
výzkumného záměru).
4. Věrohodnost splnění cílů a výsledků výzkumného záměru
(posouzení předpokladů uchazeče/vykonavatele k řešení výzkumného záměru).
4.1.
Vědecký potenciál
uchazeče/vykonavatele (posouzení předpokladů k řešení na základě celkové
koncepce výzkumu a vývoje uchazeče/vykonavatele a dosavadních výsledků - body
A3, A4, B1-B3, B5, C3, C4 a D4 ve vztahu k bodům C5 a C8 návrhu výzkumného
záměru).
4.2.
Mezinárodní
spolupráce (kvalitativní posouzení úrovně mezinárodní spolupráce - body
B4.a.-B4.e. návrhu výzkumného záměru).
5. Proveditelnost výzkumného záměru (posouzení
předpokladů pro dosažení cílů z hlediska strategie a metod řešení, kvality
řešitelského týmu, infrastruktury a technických podmínek, přiměřenosti
finančních požadavků a reálnosti časových milníků řešení).
5.1.
Strategie a
metody řešení výzkumného záměru (posouzení strategie, metod a postupů řešení
z hlediska dosažení deklarovaných cílů a předpokládaných výsledků - bod C6
ve vztahu k bodům C5 a C8 návrhu výzkumného záměru).
5.2.
Řešitelský tým
(posouzení kvalifikační a věkové struktury a pracovní kapacity řešitelského
týmu zejména z hlediska předpokladu dlouhodobé stability týmu a
realizovatelnosti výzkumného záměru - body D1-D4 návrhu výzkumného záměru).
5.3.
Infrastruktura
(posouzení stávajícího a pořizovaného technického a přístrojového vybavení jako
předpokladu pro řešení výzkumného záměru - body E1 a E2 ve vztahu k bodům
C5, C6 a C8 návrhu výzkumného záměru).
5.4.
Časový
harmonogram řešení (posouzení časového rozvržení řešení z hlediska
dosažení deklarovaných cílů a předpokládaných výsledků - bod C7 ve vztahu
k bodům C5 a C8 návrhu výzkumného záměru).
5.5.
Finanční
zabezpečení (posouzení výše, struktury a časového rozložení uznaných nákladů -
body F1 a F2 ve vztahu k bodům C5-C8 a D1-D3 návrhu výzkumného
záměru).
Při hodnocení budou souběžně
uplatňovány metody škálování a volných výpovědí.