K č. j. 28 778/2004-21
Metodika
transformace sítě škol, předškolních a školských zařízení na školský
rejstřík
Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy odbor správy sítě škol vydává tento materiál jako pracovní pomůcku
pro školy a školská zařízení, jejich zřizovatele a pracovníky státní správy a
samosprávy, kteří přicházejí do styku s problematikou zařazování do sítě.
Metodika vychází z platných ustanovení zákonů, které v současné době
v této oblasti platí, t. j. zejména ze zákona č.
564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších
předpisů, a dále nově ze schváleného zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Cílem
předkládaného materiálu je zejména upozornit na změny vyplývající z dopadů
nového školského zákona s účinností od
1 –
Školský rejstřík
Školský rejstřík ve smyslu ustanovení § 141 nového školského zákona (dále jen „ŠZ“) je veřejný seznam, který obsahuje dva soubory: rejstřík škol a školských zařízení a rejstřík školských právnických osob. Tento materiál se nezabývá rejstříkem školských právnických osob, který bude zcela nově vytvořen v podstatě nezávisle na rejstříku škol a školských zařízení. Tento rejstřík školských právnických osob bude mít podobnou funkci i strukturu jako obchodní rejstřík. Jeho organizace je plně v kompetenci MŠMT.
2 – Vedení rejstříku škol školských zařízení
Na rozdíl od dosavadní sítě škol,
předškolních a školských zařízení, kde základní jednotkou je ředitelství, v rejstříku škol a
školských zařízení dle nového školského zákona je základní jednotkou škola nebo školské zařízení. Jestliže právnická osoba vykonává podle § 8 ŠZ
činnost více škol nebo školských zařízení, jsou kompetence ve věcech rejstříku
škol a školských zařízení rozděleny mezi
ministerstvo a jednotlivé krajské úřady v rozsahu podle § 143 ŠZ. Znamená
to tedy, že ke školám a školským zařízením jedné právnické osoby mohou vykonávat správní
činnosti ve věcech školského rejstříku dva
správní orgány – ministerstvo a krajský úřad (dále jen „KÚ“).
Zápis údajů nebo změnu údajů o právnické osobě, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení (v rozsahu § 144 odst. 1 písm. b), c), i) a j) ŠZ) provádí MŠMT jako nadřízený správní úřad ve správním řízení v oblasti školství, mládeže a tělovýchovy s výjimkou případů, kdy tato právnická osoba vykonává činnost škol nebo školských zařízení, která jsou všechna vedena v rejstříku škol a školských zařízení KÚ.
3 –
Údaje v rejstříku škol a školských zařízení
V rejstříku škol a školských zařízení se vedou podle § 144 údaje, které jsou téměř shodné s údaji vedenými v síti škol. Odpadá vedení údajů o zřizovateli s výjimkou zřizovatele školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace.
Navíc se vedou údaje o nejvyšších povolených počtech (kapacitách) žáků a studentů v jednotlivých oborech vzdělání, označení místa, kde se uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, údaje o řediteli školy nebo školského zařízení, údaje o statutárním orgánu právnické osoby, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení, o době, na kterou byla tato právnická osoba zřízena a dni zápisu a dni zahájení činnosti školy nebo školského zařízení.
Datum
zápisu do rejstříku – den zápisu se bude vztahovat na právnické osoby
vykonávající činnost školy nebo školského zařízení a u současných ředitelství
zařazených v síti se po transformaci do školského rejstříku bude uvádět datum
účinnosti ŠZ, t. j.
Datum zahájení činnosti se bude vztahovat na školy a školská zařízení a bude u stávajících subjektů postupně doplňováno podle údajů, které školy nebo školská zařízení sdělí (doloží) správnímu orgánu. Pro nové záznamy v obou případech bude uváděno aktuální datum.
4 –
Účastníci řízení
Účastníkem řízení je navrhovatel, t. j. právnická osoba, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení a v případě příspěvkové organizace a školské právnické osoby i jejich zřizovatel. Před vznikem právnické osoby, která bude vykonávat činnost školy nebo školského zařízení je účastníkem řízení i její zřizovatel, zakladatel či jiná osoba, která je oprávněna jednat za právnickou osobu do jejího vzniku, následně však s výjimkou školské právnické osoby a příspěvkové organizace, již účastníkem řízení nemohou být. Úloha zřizovatele školy nebo školského zařízení zřízeného v jiné právní formě než příspěvkové organizace nebo školské právnické osoby končí vznikem této právnické osoby.
5 - Podání žádosti
Žádosti o zápis nebo změnu v údajích v případech, kdy tato podání budou vyřizovat jak KÚ tak i MŠMT, je nutno podávat odděleně, dvojmo s doložením příslušnými doklady tak, aby každý z těchto správních orgánů se mohl zabývat podáním v rámci své kompetence dané zákonem. Jedná se o ty případy, kdy žadatel navrhuje současně zařazení nebo změny v obou částech rejstříku škol a školských zařízení (vedených MŠMT a KÚ) pro jednu právnickou osobu, která vykonává činnost více škol a školských zařízení.
Pro zápis do rejstříku budou vyžadovány údaje dle § 147 odst. 1, přičemž tak jako doposud je doporučováno jako pomoc žadatelům a dále v zájmu jednotnosti, úplnosti a přehlednosti předkládaných údajů používat jednotné formuláře – viz příloha č. 1 - 5. Příloha č. 6 slouží pro kontrolu úplnosti předložených údajů a dokladů, nenahrazuje však vyjádření krajského úřadu k předkládané žádosti podle § 146 odst. 1.
K pozdějšímu předložení dokladů a údajů podle § 147 odst. 1 písm. g), h) a l) není zapotřebí souhlas orgánu, který rejstřík vede. Tyto doklady musí být příslušnému správnímu orgánu doručeny nejpozději do dne zahájení činnosti školy nebo školského zařízení. Rozhodnutí o zápisu školy nebo školského zařízení nabývá v těchto případech účinnost až dnem doložení dokladů správnímu orgánu, který vede rejstřík škol a školských zařízení podle školského zákona. Uvedené se týká i dokladu o vzniku právnické osoby, která bude vykonávat činnost školy nebo školského zařízení.
6 – Postup správního orgánu při zápisu nové školy nebo školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
V případě, že zařazovaný nový právní subjekt zahrnuje školu (zařazovanou MŠMT) a školské zařízení (zařazované KÚ), KÚ přeruší správní řízení do doby rozhodnutí MŠMT o zápisu školy vč. údajů o právnické osobě, která vykonává činnost školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení. V případě zamítavého výroku o zařazení školy do rejstříku škol ministerstvem, KÚ následně v řízení pokračuje, přičemž učiní dotaz u žadatele, zda i nadále trvá na zařazení samotného školského zařazení do školského rejstříku. V tomto případě bude nutná korekce názvu právnické osoby, která bude vykonávat činnost tohoto školského zařízení. Pro zajištění hospodárnosti správního řízení se doporučuje při vstupní konzultaci v rámci poradenské činnosti KÚ vyzvat navrhovatele, aby se předem vyjádřil, zda trvá na zařazení samotného školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení v případě zamítavého pravomocného rozhodnutí správního orgánu týkajícího se zápisu školy.
Pokud KÚ povolí zápis do rejstříku škol a školských zařízení (který vede), nové školy nebo školského zařízení, jejichž činnost bude vykonávat nová školská právnická osoba (dosud nezapsaná do rejstříku školských právnických osob), postoupí žádost MŠMT k zápisu této školské právnické osoby do rejstříku školských právnických osob – MŠMT nebude mít důvod žádosti nevyhovět, pokud budou splněny všechny náležitosti žádosti. Účinnost rozhodnutí KÚ nastane až ke dni zápisu školské právnické osoby do rejstříku ministerstvem. Postup v uvedeném případě je obdobný jako současný stav při zařazování školy nebo školského zařízení, resp. právnické osoby, která je založena, ale dosud nevznikla, např. nebyla zapsána do obchodního rejstříku. KÚ vydá rozhodnutí (bez IČ) s účinností ode dne právní moci rozhodnutí o zápisu školské právnické osoby do rejstříku školských právnických osob.
7 - Zápis do školského rejstříku
Rozhodnutí vydávána ministerstvem i jednotlivými krajskými úřady budou výstupním produktem SW Školský rejstřík, který zajišťuje jednotně Ústav pro informace ve vzdělávání Praha.
7.1 - IČ pro školskou právnickou osobu bude přidělovat MŠMT při zápisu do rejstříku školských právnických osob.
7.2 - V názvu právnické osoby, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení se uvádějí všechny druhy nebo typy škol; mateřská škola musí být součásti názvu - jedná se o samostatný druh školy; stejně tak jako jazyková škola. Školské zařízení může (ale nemusí) být součástí názvu, pokud právnická osoba vykonává také činnost školy.
7.3 – V případě zvláštní školy (dle ŠZ základní škola) a pomocné školy (dle ŠZ základní škola speciální) se jedná o jeden druh školy (základní školu); základní škola speciální je typem základní školy. Název právnické osoby, která vykonává samostatně činnost současné pomocné školy je „základní škola speciální“; název právnické osoby, která vykonává současně činnost obou těchto škol může být buď „základní škola“ nebo „základní škola speciální“ (podle převažující součásti); název právnické osoby, která vykonává činnost některé z výše uvedených škol současně se základní školou, může být jen „základní škola“.
7.4 – Zákon č. 561/2004 Sb., nepřipouští, aby střední škola poskytovala pouze praktickou výuku (současné střední odborné učiliště poskytující pouze praktickou výuku), praktická výuka může probíhat buď ve střední škole, ve středisku praktického vyučování nebo na smluvních pracovištích; existence pracoviště praktického vyučování nemá další oporu v zákoně.
7.5 – Součástí názvu může být adresa právnické osoby vykonávající činnost školy. Právní forma školské právnické osoby není součástí jejího názvu. Označení právní formy u soukromých škol, zapsaných do obchodního rejstříku a u příspěvkových organizací, zřízených podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, může součástí názvu zůstat.
7.6 - U škol a školských zařízení se bude evidovat adresa/y, kde se uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby včetně tzv. odloučených pracovišť. Tato adresa většinou bude totožná se sídlem právnické osoby, která vykonává činnost školy nebo školského zařízení (může však být i odlišná) a dále bude uváděna adresa/y odloučených pracovišť tak, aby bylo zřejmé jaká činnost na nich probíhá; pokud na odloučeném pracovišti funguje více škol nebo školských zařízení, budou zařazena u každého záznamu školy nebo školského zařízení, nikoliv jen sumárně u ředitelství jako dosud. Ředitelství právnické osoby nemůže mít jiné pracoviště než to, které je vedeno jako sídlo zapsané v příslušných rejstřících.
7.7 – Údaje o zřizovatelích mimo příspěvkové organizace a školské právnické osoby se nadále nevedou. Prohlášení o konkurzu, nedoplatcích, apod. se požaduje i od obcí a krajů. Pokud je zřizovatel fyzickou osobou a je ustanoven po vzniku právnické osoby jejím statutárním orgánem, vztahuje se tento požadavek i na něj.
7.8 - Na rozhodnutích vydávaných MŠMT kapacity oborů vzdělání středních a vyšších odborných škol nebudou uvedeny, správní rozhodnutí o nich vydá KÚ. Změnu kapacit oborů bude provádět přímo KÚ. O pozdějším podání žádosti o změnu kapacity oborů rozhoduje MŠMT (orgán, který vede rejstřík škol), i když vlastní žádost vyřizuje KÚ.
7.9 – Na konzervatoř (podle § 91 odst. 2 ŠZ) se vztahují ustanovení ŠZ o střední škole, vztahuje se tudíž na ní i ustanovení § 147 odst. 1 písm. q). Pro ostatní než uvedené druhy škol a školských zařízení nebude stanovisko obce nebo kraje vyžadováno. Nově je vyžadováno stanovisko kraje k žádostem o zařazení střední školy nebo vyšší odborné školy (§147 odst. 1 písm. q) ŠZ).
8 - Společná ustanovení
Právnické osoby zřízené podle § 18 odst. 2 písm. d) zák. č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení, zapsané v síti škol, předškolních a školských zařízení jako církevní organizace (školy, předškolní zařízení nebo školská zařízení), budou ke dni nabytí účinnosti zákona č. 561/2004 Sb., zapsány ve školském rejstříku jako církevní organizace.
Nově zapisované právnické osoby, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení, jejichž zřizovatelem je registrovaná církev nebo náboženská společnost, musí mít právní formu podle českého právního řádu a doložit ji.
Změna právnické osoby na školskou právnickou osobu je změnové řízení dle tohoto zákona (transformovanou právnickou osobu není nutno vyřadit a znovu zařadit, ani u příspěvkových organizací). Hlavní činnost školské právnické osoby, zapisovaná do rejstříku, je dána druhem školy nebo školského zařízení, doplňková činnost se zapíše podle zřizovací listiny. Při změně jiné právní formy právnické osoby na školskou právnickou osobu je vždy nutno vydat novou zřizovací listinu nebo uzavřít novou zřizovatelskou smlouvu.
9 — přechodná ustanovení
9.1 – Povinnosti dle § 186 odst. 1
(uvést zápis ve školském rejstříku do souladu s novým školským zákonem a
doložit k tomu nezbytné doklady nejpozději do
9.2 – Po přechodnou dobu bude současně
používán výstup SW stávajícího (aplikace ustanovení § 183 odst. 3) a přechodné
verze. Tato přechodná verze SW umožní na základě stávajícího programového
vybavení tisknout již rozhodnutí v souladu s novým školským zákonem,
tzn. vést školský rejstřík včetně jeho zveřejnění na webových stránkách
ministerstva. S účinnosti od
9.3 - Předávání a převzetí údajů mezi
MŠMT a KÚ dle ustanovení § 186 odst. 4 bude provedeno postupně tak, že
v prvé fázi (leden 2005) budou předány školy a školská zařízení, ke kterým
nebyla podána žádost do
Ing. Svatopluk Spurný
ředitel odboru správy sítě škol
V Praze listopad 2004