Předmětem žádosti zaevidované pod č.j. MSMT-4334/2021-1 bylo poskytnutí odpovědí na následující otázky:
- Byla zpracována studie, která by porovnala nebezpečí vyplývající ze zachování praktické výuky ve vztahu k údajné epidemii s dopady již téměř ročního přerušení této výuky? Žádám o poskytnutí takovéto studie a pakliže neexistuje, žádám vás o okamžité znovuobnovení praktické výuky na školách, neboť k jejímu zrušení nemáte absolutně žádné oprávnění a je v rozporu s platnými zákony a ústavou této republiky.
- Co vás opravňuje k diskriminaci studentů, součástí jejichž studia je praktická výuka, kterou nelze provozovat distančně a na kterou mají nárok a na jejíž zajištění jsou vybírány naše daně?
- Jak je naloženo s prostředky, které nebyly vyčerpány na tuto výuku?
- Jakým způsobem a v jakém režimu bude probíhat náhrada této výuky?
Žadatelce byla poskytnuta níže uvedená odpověď:
Vážená paní,
na základě Vaší žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, která byla Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) doručena dne 2. února 2021, a jejímž předmětem je praktická výuka na vysokých školách v době pandemie Covid-19, Vám sdělujeme následující.
Studie, která by „porovnala nebezpečí vyplývající ze zachování praktické výuky ve vztahu k údajné epidemii s dopady již téměř ročního přerušení této výuky“ zpracována nebyla a její zpracování ministerstvo neplánuje. K rozhodování o distanční výuce, kterého se dotýká vaše otázka „Co vás opravňuje k diskriminaci studentů, součástí jejichž studia je praktická výuka, kterou nelze provozovat distančně a na kterou mají nárok a na jejíž zajištění jsou vybírány naše daně?“, je oprávněna vláda České republiky a Ministerstvo zdravotnictví, a to konkrétně dle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Dále, nakládání s prostředky na provoz a výuku na vysokých školách je plně v kompetenci VŠ. Tyto prostředky jsou VŠ poskytovány v souladu s Pravidly pro poskytování příspěvků a dotací veřejným VŠ na příslušný rok. Jejich vnitřní redistribuce je v kompetenci dané instituce. Nakládání s prostředky VŠ každoročně vykazují ve Výroční zprávě o hospodaření.
K Vaší poslední otázce, dle §2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, se „povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací", a proto otázku „Jakým způsobem a v jakém režimu bude probíhat náhrada této výuky?“ nemáme v tuto chvíli povinnost zodpovídat.
Předmětem doplňujících dotazů k žádosti zaevidované pod č.j. MSMT-4334/2021-1 bylo poskytnutí odpovědí na následující dotazy:
- Uvedení konkrétních paragrafů, dle kterých je toto počínání legální a ospravedlnitelné (počínání vlády České republiky a Ministerstva zdravotnictví, kterým se myslí zákaz osobní přítomnosti studentů vysokých škol na výuce, pozn. MŠMT).
- Souhrn informací, jaké kroky dosud učinilo MŠMT, aby této diskriminaci zabránilo.
Žadatece byla poskytnuta níže uvedená odpověď:
Vážená paní,
na Váš podnět hodnotící jednání vlády České republiky a Ministerstva zdravotnictví bych ráda reagovala, že MŠMT nemá jakoukoliv pravomoc reagovat jménem těchto institucí. Mohu jen připomenout, že zmíněné instituce jednají na základě krizového zákona a zákona o ochraně veřejného zdraví. Dále bych Vás ráda upozornila, že Vaše stanovisko „… MŠMT připouští, že tato skupina lidí je vědomě a organizovaně diskriminována“ je pouze Vaší domněnkou a MŠMT takovýto výrok nikdy nezveřejnilo.
Na základě Vaší žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, jejímž předmětem je výčet paragrafů krizového zákona a zákona o ochraně veřejného zdraví, Vám laskavě poskytuji následující
1. Výčet a znění paragrafů krizového zákona
- § 5
Za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit
c) svobodu pohybu a pobytu ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací,
d) právo pokojně se shromažďovat ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací,
- § 6
(1) Vláda je oprávněna v době trvání nouzového stavu na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu nařídit
b) zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezených místech nebo území,
2. Výčet a znění paragrafů zákona o ochraně veřejného zdraví
- § 69
(1) Mimořádnými opatřeními při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku jsou
b) zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami, zejména omezení cestování z některých oblastí a omezení dopravy mezi některými oblastmi, zákaz nebo omezení slavností, divadelních a filmových představení, sportovních a jiných shromáždění a trhů, uzavření zdravotnických zařízení jednodenní nebo lůžkové péče, zařízení sociálních služeb, škol, školských zařízení, zotavovacích akcí, jakož i ubytovacích podniků a provozoven stravovacích služeb nebo omezení jejich provozu, …
(2) Mimořádná opatření podle odstavce 1 nařídí v nezbytně nutném rozsahu a rozhodne o jejich ukončení příslušný orgán ochrany veřejného zdraví. Pokud je to nezbytné k realizaci opatření na ochranu veřejného zdraví, vyžádá si poskytovatel zdravotních služeb nebo orgán ochrany veřejného zdraví součinnost Policie České republiky. Místní příslušnost orgánu ochrany veřejného zdraví se řídí místem výskytu infekčního onemocnění. Odvolání proti rozhodnutí příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví nemá odkladný účinek. Osoby jsou povinny se mimořádnému opatření podřídit.
- § 80
(1) Ministerstvo zdravotnictví k ochraně a podpoře veřejného zdraví
g) nařizuje mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku a mimořádná opatření k ochraně zdraví fyzických osob při výskytu nebezpečných a z nebezpečnosti podezřelých výrobků a nejakostních či z porušení jakosti podezřelých vod, při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech, pokud mají být provedena celostátně nebo na území několika krajů, a rozhoduje o jejich ukončení včetně uvolnění výrobků na trh nebo do oběhu,
Dále bych Vás ráda upozornila, že Vaše stanovisko „Z této vaší odpovědi vyplývá, že po téměř ročním zákazu výuky praktických předmětů jsou kompetentní pracovníci Ministerstva školství v současné době ve stadiu, kdy si o kompenzaci této výuky nanejvýš vzájemně sdělují názory, přičemž o řešení tohoto tématu dosud nerozhodli.“, a celý následující odstavec včetně „MŠMT se tak svou odpovědí na mé dotazy otevřeně doznává, že dosud nečinilo a nemá ani v brzké době v plánu činit žádné kroky k tomu, aby určité typy školských zařízení a jejich žáci či studenti mohli dodržovat níže uvedené, zákonem stanovené povinnosti a nadále hodlá tento svůj pasivní postoj zachovávat.“ je neoprávněné a opět pouze Vaší domněnkou.
Ráda bych Vás ubezpečila, že MŠMT si je plně vědomo náročnosti omezujících opatření jak pro studenty a akademické pracovníky, tak pro samotné vysoké školy, a proto jsou možnosti rozvolňování opatření a navrácení žáků a studentů do škol diskutována s příslušnými orgány, epidemiology a dalšími odborníky.