ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Jak hodnotí akademici stav vysokého školství?

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Reformní zákony ⁄ Jak hodnotí akademici stav vysokého školství?

Jak hodnotí akademici stav vysokého školství?

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová představila na dnešní tiskové konferenci výsledky unikátního výzkumu akademických pracovníků vysokých škol. Dosud nikdy v novodobé české historii nebyly jejich názory a postoje tak podrobně zmapovány.    

VIDEO: Sestřih tiskové konference

„Dnešním dnem začíná další etapa veřejné diskuse k reformě terciárního vzdělávání. Základním úkolem přitom zůstává připravit skutečně reformní věcný záměr zákona o terciárním vzdělávání, který by do našich vysokých škol perspektivně přinesl zásadní změnu kvality. Při uskutečňování reformy se chci opírat nejen o mezinárodní zkušenosti a příklady dobré praxe, ale také o autentické názory a představy akademické obce a studentů. Právě ony totiž byly v minulosti předmětem nejrůznějších spekulací i vyložené manipulace a zaštitoval se jimi kdekdo. My teď máme v ruce skutečně tvrdá a nezpochybnitelná data a můžeme tak vést diskusi na věcném základě. To byl také jeden z hlavních  důvodů, proč jsme k výzkumu akademických pracovníků vysokých škol přistoupili a proč v současné době provádíme obdobný výzkum studentů, s jehož výsledky seznámíme veřejnost identickým způsobem. Výsledky z tohoto druhého průzkumu nám zase poslouží při přípravě věcného záměru zákona o finanční podpoře studentů, který bude tvořit další pilíř celé reformy terciárního vzdělávání,"  řekla ministryně Kopicová. 

Souhrn výsledků výzkumu akademických pracovníků je přílohou této tiskové zprávy. Autoři výzkumu Petr Matějů a Jakub Fischer, členové týmu připravujícího projekt Reforma terciárního vzdělávání, pokládají za důležité i to, že akademickým pracovníkům byla dána možnost vyjádřit se nejen k problémům, které znají ze svých pracovišť a celého systému terciárního vzdělávání obecně, ale že dostali také možnost vyslovit se k různým variantám řešení těchto potíží. 

Většina akademických pracovníků pro reformu

„Výzkum ukázal, že 72 % dotázaných pokládá hlubokou reformu českého vysokého školství za potřebnou, zatímco proti reformě je jen 28 % respondentů. To samozřejmě neznamená, že všichni, kdo jsou pro, si pod pojmem reforma představují to samé. Výrazná shoda mezi akademickými pracovníky nicméně panuje například v názoru, že vysoké školy zápasí s nedostatkem financí jak z veřejných, tak ze soukromých zdrojů, v otázkách akreditací studijních programů, podílu studentů v akademických senátech (měl by být stanoven zákonem) a jejich právu ovlivňovat rozpočet instituce a personální otázky (jsou proti), či v tom, že výši případného školného by si měla určovat sama vysoká škola. Velmi různé názory jsou naopak na efektivnost hospodaření s veřejnými prostředky a na to, zda současný model řízení vysokých škol je vyhovující, či vyžaduje změnu,"  ilustroval Petr Matějů výsledky výzkumu. 

Zároveň však zdůraznil, že vzhledem k reprezentativnosti vzorku (6 339 respondentů) je na místě, aby si každý, kdo se chce do diskuse o reformě terciárního vzdělávání zapojit, prostudoval výsledky co nejpodrobněji. 

„Nikdy jsme neměli k dispozici tolik relevantních dat. Každý, jehož názor má být v dané věci pokládán za relevantní, by měl být s výsledky výzkumu obeznámen,"  zdůraznil Matějů.

S ohledem na to, že již v průběhu šetření byly některými členy předsednictva Rady vysokých škol vzneseny námitky týkající se dotazníku (měl údajně obsahovat návodné otázky a sugerovat určité modely odpovědí), MŠMT po ukončení sběru dat požádalo o provedení nezávislé ex-post expertízy dotazníku (viz přílohu).

Tato expertíza všechna podezření jednoznačně vyvrátila. V jejím závěru se říká: „Rozbor položek dotazníku z hlediska validity prokázal, že všechny použité položky (otázky nebo výroky), jsou v souladu s metodologickými požadavky, které jsou kladeny na výzkum prostřednictvím dotazníku. Rozbor výsledků výzkumu navíc prokázal, že získané údaje odpovídají vstupním předpokladům o logických souvislostech mezi relevantními proměnnými. Z výše uvedeného vyplývá, že výsledky výzkumu jsou z hlediska použité metodologie validní."

Přílohy

Výzkum akademických pracovníků VŠ Stručný souhrn výsledků.pdf Výzkum akademických pracovníků VŠ - Stručný souhrn výsledků.pdf (220,22 KB) 
Výzkum akademických pracovníků VŠ - Závěrečná zpráva.pdf Výzkum akademických pracovníků VŠ - Závěrečná zpráva.pdf (2,90 MB)
Výzkum akademických pracovníků VŠ Expertíza dotazníku.pdf Výzkum akademických pracovníků VŠ - Expertíza dotazníku.pdf (565,42 KB) 
Výzkum akademických pracovníků - Prezentace.pps Výzkum akademických pracovníků - Prezentace.pps (717,00 KB) 

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Reformní zákony
  • Reforma v médiích
  • Bílá kniha terciárního vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací