ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Témata a problémy reformy terciárního vzdělávání v kontextu dosavadní diskuse

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Reformní zákony ⁄ Témata a problémy reformy terciárního...

Témata a problémy reformy terciárního vzdělávání v kontextu dosavadní diskuse

Podrobné shrnutí dosavadních výsledků přípravy věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání.    

V uplynulých několika měsících se  při přípravě a schvalování Bílé knihy terciárního vzdělávání a přípravě věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání rozpoutala jedna z největších debat na téma role a budoucí podoby českého vysokého školství za posledních dvacet let. V průběhu debaty bylo identifikováno několik témat, která se ukázala být pro další osudy systému terciárního vzdělávání naprosto klíčová. Šlo o následující témata:

  • pojetí autonomie a samosprávy vysokých škol
  • řízení vysokých škol
  • procesy akreditace a hodnocení kvality
  • strukturace a diferenciace systému
  • financování

Většina subjektů zainteresovaných do debaty jednoznačně požadovala změny v  oblastech, které jsou uvedenými pěti tématy ovlivněny. Zásadní neshoda však panovala v provedení změn a v jejich charakteru. Celá řada konfliktních stanovisek přitom zřejmě pramenila z rozdílné interpretace jednotlivých pojmů a konceptů. To se jednoznačně ukázalo především v oblasti autonomie a samosprávy vysokých škol. Přesto by bylo velmi zjednodušené tvrdit, že proběhnuvší debata ukázala nepřekonatelné rozdíly a bariéry mezi jednotlivými pojetími reformy. Spíše se ukázalo, že celý proces je opravdu na samotném začátku a že bude proto třeba ještě vést další a věcné debaty. Následující řádky by měly sloužit jako výchozí inventura této debaty.  

Pomocí jakých nástrojů reformu provést

Jedním z klíčových témat celé reformy byla otázka charakteru legislativních nástrojů, s jejichž pomocí by měla být reforma uskutečněna. Diskutovala se tři možná řešení:

  • Obsáhlejší novela stávajícího zákona č. 111/1998 Sb.
  • Příprava jednoho nového zákona o terciárním vzdělávání, který bude komplexně řešit působnost, roli a charakter všech institucí, které se na systému terciárního vzdělávání podílejí
  • Příprava alespoň dvou zákonů, které budou zvlášť vymezovat působnost, roli a charakter univerzitních a neuniverzitních institucí

Vedle samotného zákona o terciárním vzdělávání by se na reformě měl podílet i další zákon věnovaný finanční pomoci studentům. Jeho parametry a cíle se zatím v diskusi neobjevily.  

Na čem jsme se shodli

I přes často mediálně živený obraz zásadních rozporů v názorech na charakter reformy došlo k většinové shodě u řady klíčových témat. Jsou to: 

  • Změna systému akreditací, která povede k odstranění dosavadní praxe akreditací stovek oborů a bude založena nikoli na vstupních a často i formálních ukazatelích, ale na kontinuálním hodnocení procesu vzdělávání a jeho výstupů. Její součástí by mělo být také vytvoření jednotné akreditační komise pro všechny instituce terciárního vzdělávání.
  • Posílení role kvality a excelence při hodnocení a financování institucí terciárního vzdělávání.
  • Důslednější strukturace systému, spojená s jasným vymezením role jednotlivých stupňů vzdělávání.
  • Diferenciace institucí terciárního vzdělávání s ohledem na typ poskytovaných služeb.
  • Legislativní i faktické zahrnutí institucí poskytujících krátké, profesně orientované programy.
  • Posílení role a pozice managementu institucí terciárního vzdělávání, zejména rektorů.
  • Odstranění nesouladu v současném právním postavení součástí vysokých škol, zejména fakult, které velmi omezuje možnosti efektivního řízení vysoké školy jako celku.
  • Změnu systému financování v oblasti investic, které by se měly stát nedílnou součástí „normativů" (tedy příspěvku na vzdělávací činnost).
  • Postupné zvyšovaní veřejných zdrojů na financování systému terciárního vzdělávání na evropský průměr.  

Kde jsme se shodli v cílech, ale ne v jejich provedení

Celá řada diskusí a neshod se týkala především způsobů naplnění jednotlivých cílů. Byly to:

  • Vyjasnění role a pozice docentů a profesorů.
  • Zahrnutí externích aktérů do procesů strategického plánování a řízení institucí terciárního vzdělávání.
  • Minimalizace „politického" zasahování do činnosti institucí terciárního vzdělávání
  • Nastavení podmínek, které by usnadnily získávání dalších finančních zdrojů, zejména ze soukromé sféry.
  • Nastavení pravidel dlouhodobého a střednědobého financování institucí terciárního vzdělávání.  

Kde jsme se neshodli vůbec

  • Vliv navrhované změny řízení a posílení vlivu externích aktérů na akademické svobody.
  • Role a postavení správních rad, proces jejich ustanovování.
  • Potřeba ustavení Rady pro terciární vzdělávání.
  • Redefinování role akademických senátů.
  • Potřeba úpravy či změny současné podoby habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem.
  • Způsob volby rektora. 

Nad některými tématy dokonce žádná významnější debata zatím neproběhla. To se částečně týká i otázky zavedení školného. Ačkoli školné bylo předmětem kritiky části reprezentace (zejména zástupců studentské komory RVŠ), jeho absence v zatím poslední verzi návrhu věcného záměru zákona byla politickým rozhodnutím, nikoli výsledkem proběhlých diskusí nad návrhem věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání. Zde je třeba připomenout, že základní principy finanční pomoci studentům nebyly zatím diskutovány (věcný záměr zákona o finanční pomoci studentům bude diskutován separátně).

Charakter a průběh dosavadní debaty nejlépe dokumentuje porovnání dvou zde zveřejněných dokumentů, kterými jsou nultá verze zásad věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání a verze, která již reflektovala některé připomínky vznesené v průběhu pracovních setkání s reprezentacemi vysokých škol a vyšších odborných škol.

Přílohy

Pracovní podklad pro zpracování věcného záměru - nultá verze.pdf Pracovní podklad pro zpracování věcného záměru - nultá verze.pdf (772,21 KB)
Pracovní podklad pro zpracování věcného záměru druhá verze se zapracovanými připomínkami.pdf Pracovní podklad pro zpracování věcného záměru - druhá verze se zapracovanými připomínkami.pdf (690,61 KB)

Nahoru

Navigace v sekci

  • Reformní zákony
  • Reforma v médiích
  • Bílá kniha terciárního vzdělávání

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací