Veřejná podpora
Veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory soukromým subjektům, která by mohla vést ke zvýšení produktivity firmy a zlepšení její pozice na trhu a mohla by mít v důsledku vliv na obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Aktivit, na které se vztahuje veřejná podpora v rámci ESF, je minimum, avšak vyžadují zvláštní pozornost ze strany předkladatelů i administrátorů projektů.
V oblasti vzdělávání rozlišujeme pro účely veřejné podpory tyto dva druhy vzdělávání:
· Obecné vzdělávání - jedná se především o vzdělávání tradičně zajišťované státem ku prospěchu společnosti. Příklady takovéhoto typu vzdělávání jsou:
- počáteční a další vzdělávání (např. realizované vysokými školami, vzdělávacími institucemi, vědeckými a výzkumnými ústavy);
- školení a rekvalifikace pro nezaměstnané včetně zaškolování ve firmách;
- školení vztahující se přímo na pracovníky nebo určité kategorie pracovníků poskytující jim příležitost, aby získali další vzdělání, které není spojeno s činností podniku nebo s příslušným odvětvím průmyslu, v němž jsou zaměstnáni.
Mnoho typů vzdělávání a školení je považováno za obecné vzdělávání, a proto se na ně zákon o Veřejné podpoře nevztahuje.
Podpora, která má teoreticky podobu obecného vzdělávání avšak může v praxi zvýhodňovat jednu nebo více firem nebo odvětví, je považována za veřejnou podporu. Jedná se o vzdělávání, které je nezbytnou součástí dalšího rozvoje firmy a poskytuje kvalifikaci, která je ve většině případů použitelná i u jiných podniků nebo v jiných oblastech činnosti.
· Specifické vzdělávání- teoretická a praktická výuka přímo uplatnitelná na současné nebo budoucí pozici zaměstnanců ve firmě, která je příjemcem veřejné podpory. Využitelnost dovedností získaných v rámci tohoto vzdělávání je u jiných firem či v jiných pracovních oblastech velmi snížená.
Veřejná podpora Opatření 3.2 OP RLZ se týká pouze následujících soukromých subjektů (žadatelů, partnerů) a jejich aktivit:
- soukromých subjektů realizujících svoji činnost za účelem zisku;
- specifického vzdělávání a některých oblastí obecného vzdělávání vlastních zaměstnanců za účelem zvýšení efektivity vlastního podnikání, a tím získání konkurenční výhody;
- poskytování vzdělávacích služeb za úplatu.
Pokud bude aktivita označena za veřejnou podporu, postupuje se dále dle zákona č. 215/2004 Sb. o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje. Na činnosti v rámci OP RLZ byla v období 2004 - 2006 rozhodnutím ÚOHS ze dne 28. dubna 2004 poskytnuta výjimka ze zákazu veřejné podpory č.j: VP/81/04 - 160.
Přesné znění zákona i výjimky ze zákona je možno nalézt na stránkách www.compet.cz.
V rámci Opatření 3.2 OP RLZ se poskytování veřejné podpory řídí následujícími dvěma mechanismy:
- Výjimkou ze zákazu veřejné podpory
De minimis
Nařízení vychází z předpokladu, že ve velké většině případů nemají malé částky podpory vliv na obchod a soutěž v členských státech. Celková částka podpory de minimis poskytovaná veřejnou institucí podnikatelskému subjektu nesmí přesáhnout částku v Kč odpovídající 100.000 €. Tento strop platí bez ohledu na formu nebo účel podpory de minimis poskytnuté v předchozím tříletém období.
Veřejné prostředky dle tohoto pravidla mohou přicházet z mnoha zdrojů. Pokud podnikatelský subjekt překročí de minimis, vystavuje se povinnosti navrátit finanční prostředky včetně úroků. Za porušení tohoto pravidla nese plnou odpovědnost příjemce dotace.
Výjimka ze zákazu veřejné podpory pro Operační program Rozvoj lidských zdrojů pro období 2004 - 2006 vztahující se k Opatření 3.2
Veřejná podpora pro vzdělávání pracovníků
Pro vzdělávání pracovníků jsou stanoveny limity veřejné podpory uvedené v následující tabulce.
Míra veřejné podpory pro vzdělávací projekty
Subjekty |
Specifické vzdělávání |
Obecné vzdělávání |
Velké podniky v ČR |
35% |
60%
|
Malé a střední podniky
|
45% |
80% |
Velké podniky v ČR - vzdělávání pro znevýhodněné pracovníky |
45% |
70% |
Malé a střední podniky - vzdělávání pro znevýhodněné pracovníky |
55% |
90% |
Míra veřejné podpory v případech kombinace specifického a obecného vzdělávání se řídí mírou veřejné podpory aplikovanou pro specifické vzdělávání.
Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny osobními náklady vyučujících osob, cestovními náklady vyučujících a školených osob, dalšími náklady jako např. materiály a pomůcky, hodnotou opotřebení nástrojů a vybavení, za předpokladu, že jsou užívány výhradně pro vzdělávací projekt, náklady na organizaci a poradenské služby související se vzdělávacím projektem, osobními náklady školených osob až do výše ostatních výše uvedených vhodných nákladů (mohou být započteny pouze hodiny, kdy se školené osoby skutečně účastnily školení).
Z těchto nákladů se bude počítat jednotková cena na jednoho účastníka školení.
Veřejná podpora na vzdělávací projekty nesmí být poskytnuta do odvětví uhelného průmyslu.
Posuzování veřejné podpory
Proces posuzování, zda se v konkrétním případě jedná či nejedná o veřejnou podporu, může být administrativně i časově náročný. Proto doporučujeme všem potenciálním uchazečům, aby statut svých projektů s ohledem na problematiku veřejné podpory předem konzultovali.