ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • CZ PRES - ČESKÉ PŘEDSEDNICTVÍ V RADĚ EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Studium v zahraničí
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Fast track / Zrychlená vízová procedura
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Lektoráty a krajané – podpora českého kulturního dědictví
    • Češi v zahraničí
    • Mezinárodní projekty
    • Jazykové vzdělávání
    • Aktuality a publikace
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Rámcový vzdělávací program

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Společné vzdělávání ⁄ 7. FAQ A FORMULÁŘ PRO DOTAZY ⁄ FAQ - Často kladené otázky ⁄ Rámcový vzdělávací program

Rámcový vzdělávací program

1. Jak se změnil RVP ZV?
2. Jakou podobu má metodická podpora pro tvorbu ŠVP ? Kde je k dispozici?
3. Jak pracovat s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV a jak ji rozumět?

4. V našem ŠVP máme rozepsáno učivo podle předmětů. Můžeme dopsat do tabulek např. kurzívou, jinou barvou písma, doporučené změny pro žáky s postižením? Mohu to zapisovat do jedné tabulky k žákům zdravým?

5. K jakým změnám došlo v RVP ZV ve vzdělávacím oboru Člověk a svět práce? Jaké úpravy budou muset školy provést ve svých ŠVP?
6. Jak budou vzděláváni žáci, kteří byli dříve vzděláváni podle přílohy RVP LMP?
7. V Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy vydaného 22. 2. 2016 v článku 3 je uvedeno, že "Školy poskytující základní vzdělávání uvedou své ŠVP do souladu s RVP ZV nejpozději do 1. 9. 2016. Oproti tomu v Harmonogramu kroků ke společnému vzdělávání v roce 2016 uveřejněného na stránkách MŠMT, je uvedeno, že si škola do 2 let od vydání upraveného RVP ZV upraví svoje ŠVP. Z výše uvedeného vyplývá otázka: Upravené ŠVP budou nutné mít v platnosti od 1. 9. 2016 nebo od 2018?
8. Mám dotaz k vyhlášce k § 19. Máme na běžné škole 2 třídy: 1. - 5. ročník  a 6. - 9. ročník, kde se vzdělávají žáci s LMP podle vzdělávacího programu ŠVP příloha LMP. Jak je to s žáky těchto tříd po 1. 9. 2016?
9. Máme žákyni v 5. ročníku vzdělávanou podle IVP sestaveného na základě přílohy pro žáky s LMP. Od 1. 9. 2016 bude v 6. ročníku – vztahuje se na ni výjimka vzdělávání podle stávajícího vzdělávacího programu nebo už pro ni bude platný upravený ŠVP se zapracovanými změnami?
10. Integrovali jsme žáka s mentálním postižením na naši běžnou základní školu, žák dochází do 6. ročníku. V závěru psychologického vyšetření je napsáno, že žák se má vzdělávat dle IVP dle přílohy LMP. Je potřeba zpracovat ŠVP dle přílohy? Dočetli jsme se, že v případě individuální integrace není potřeba zpracovávat ŠVP pro jednoho žáka. Jak tedy postupovat? Žák čerpá časové dotace dle přílohy.
11. V našem zařízení vzděláváme žáky dle ŠVP ZV i ŠVP ZV-LMP. Třídy jsou oddělené. Ke kterému datu musíme upravit ŠVP ZV? Mohli bychom žáky vzdělávané dle ŠVP ZV-LMP, kteří jsou v současnosti v 6. až 8. ročníku, příští školní rok případně vyučovat dle upraveného ŠVP ZV? Pokud ano, za jakých podmínek?
12. Je postačující držet se při změnách našeho ŠVP doporučení portálu www.rvp.cz? Musíme vkládat do našeho ŠVP zpracovaného v souladu s RVP ZV účinném k 1. 3. 2013 minimální doporučené úpravy výstupů? To z metodiky doporučení rvp.cz nevyplývá. Pak by se jednalo o zásadní úpravy, resp. celé předělání ŠVP.
13. Nedávno byl vydán nový RVP, kde jsou uvedeny i výstupy minimální doporučené úrovně (označené "p"). Musíme tyto výstupy začlenit i do našeho školního vzdělávacího programu? Z průvodce na www.rvp.cz mi to není úplně zřejmé.
14. Jde mi o informace k RVP. Máme do ŠVP uvádět minimální doporučené výstupy – mám na mysli ty výstupy s P? Dívala jsem se na zodpovězené otázky, kde mi vyplynulo, že nemusíme uvádět minimální doporučené výstupy s P, ale pak mám tedy otázku, jak budu tvořit IVP pro žáka, když nebudu mít minimální doporučenou úroveň? Jak to tedy budu dělat?
15. Musí své ŠVP upravovat i víceletá gymnázia, kde se nepředpokládá přítomnost žáků, kteří se vzdělávali dle zrušeného RVP-LMP?
16. Týkají se změny v RVP od září 2016 i mateřských škol? (novela školského zákona). Musí mateřské školy také upravovat ŠVP VP a jak?

1. Jak se změnil RVP ZV?

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání byl schválen a vydán jako příloha Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. j.: MŠMT-28603/2016 ze dne 22. února 2016. Byl uveden do souladu s platnými právními předpisy. Zcela změněny byly kapitoly 8 a 9 upravující vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných a mimořádně nadaných. V kapitole 7 byl upraven učební plán tak, aby lépe umožňoval sestavit ŠVP . Do kapitoly 5 byly přidány minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření. Vycházejí většinou z očekávaných výstupů z Přílohy 2 RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP a slouží jako podklad pro tvorbu ŠVP, následně IVP žáků s lehkým mentálním postižením, s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně. Metodická podpora pro školy při úpravě a tvorbě školních vzdělávacích programů je dostupná Metodickém portálu RVP.CZ.

Zpět na seznam otázek

2. Jakou podobu má metodická podpora pro tvorbu ŠVP ? Kde je k dispozici?

Metodická podpora se skládá z textových částí – metodických komentářů a z podpory v Konzultačním centru NÚV a v diskuzním prostředí Metodického portálu RVP.CZ. Aby byla metodická podpora jednotná a všem on-line dostupná ve chvíli, kdy ji budou pedagogové potřebovat, je umístěna na Metodickém portálu RVP.CZ.

Zpět na seznam otázek 

3. Jak pracovat s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV a jak ji rozumět?

Minimální doporučené úrovně jsou vodítkem pro pedagogy při tvorbě IVP především v rámci třetího stupně podpory. Pro žáky bez podpory a žáky s nižšími stupni podpory nejsou využitelné. IVP je ve třetím stupni podpory vytvářen na základě ŠVP a minimální doporučené úrovně jsou cílovou úrovní, kterou lze případně překročit.
Pokud je vytvářen IVP pro žáka s podpůrnými opatřeními čtvrtého stupně, mohou být případně očekávané výstupy sníženy pod minimální doporučenou úroveň. Musí být ale náročnější než očekávané výstupy v RVP ZŠS.

Zpět na seznam otázek

4. V našem ŠVP máme rozepsáno učivo podle předmětů. Můžeme dopsat do tabulek např. kurzívou, jinou barvou písma, doporučené změny pro žáky s postižením? Mohu to zapisovat do jedné tabulky k žákům zdravým?

Ano, můžete.

Zpět na seznam otázek

5. K jakým změnám došlo v RVP ZV ve vzdělávacím oboru Člověk a svět práce? Jaké úpravy budou muset školy provést ve svých ŠVP?

Ve vzdělávacím oboru Člověk a svět práce nedošlo v RVP ZV k žádným změnám. Školy, které tvořily ŠVP podle RVP ZV, nebudou muset v ŠVP daný vzdělávací obor upravovat. ZŠ praktické, které tvořily své ŠVP podle Přílohy č. 2 RVP ZV, budou muset své ŠVP dát do souladu s platným RVP ZV. Úpravy budou vycházet z toho, že v RVP ZV (na rozdíl od Přílohy č. 2 RVP ZV) nejsou ve vzdělávacím oboru Člověk a svět práce povinné všechny tematické okruhy (pouze 2) a je pro daný obor vymezena i nižší časová dotace.

Zpět na seznam otázek

6. Jak jsou vzděláváni žáci, kteří byli dříve vzděláváni podle přílohy RVP LMP?

Vzdělávání těchto žáků je ošetřeno Opatřením ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. j.: MŠMT-28603/2016 takto:

  • pro žáky prvního stupně upraví škola (do doby uvedení školního vzdělávacího programu do souladu s upraveným RVP ZV) podmínky vzdělávání žáků podle jejich speciálních vzdělávacích potřeb a vychází zejména z upraveného RVP ZV;
  • žáci druhého stupně základního vzdělávání, kteří se vzdělávali podle RVP ZV-LMP, dokončí základní vzdělávání podle dosavadního školního vzdělávacího programu vydaného v souladu u s RVP ZV-LMP; zákonný zástupce žáka může požádat o vzdělávání žáka podle RVP ZV vydaného Opatřením ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. j.: MŠMT-28603/2016. 

Zpět na seznam otázek

7. V Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy vydaného 22. 2. 2016 v článku 3 je uvedeno, že "Školy poskytující základní vzdělávání uvedou své ŠVP do souladu s RVP ZV nejpozději do 1. 9. 2016. Oproti tomu v Harmonogramu kroků ke společnému vzdělávání v roce 2016 uveřejněného na stránkách MŠMT, je uvedeno, že si škola do 2 let od vydání upraveného RVP ZV upraví svoje ŠVP. Z výše uvedeného vyplývá otázka: Upravené ŠVP budou nutné mít v platnosti od 1. 9. 2016 nebo od 2018?

Běžná základní škola upraví svůj ŠVP v souladu s RVP ZV nejpozději do 1. 9. 2016. Základní škola praktická upraví svůj ŠVP v souladu s RVP ZV nejpozději do dvou let od vydání upraveného RVP ZV, tedy do roku 2018.

Zpět na seznam otázek

8. Mám dotaz k vyhlášce k § 19. Máme na běžné škole 2 třídy: 1. - 5. ročník  a 6. - 9. ročník, kde se vzdělávají žáci s LMP podle vzdělávacího programu ŠVP příloha LMP. Jak je to s žáky těchto tříd po 1. 9. 2016?

Od 1. 9. 2016 se žáci vzdělávaní v 1. - 5. ročníku vzdělávají podle upraveného RVP ZV. Jejich původní vyšetření, které je zařadilo jako žáky s LMP může platit nejpozději 2 roky od vystavení doporučení ke vzdělávání.  Pokud se nic nezmění na jejich zdravotním stavu a rodiče žáků souhlasí s tímto způsobem jejich vzdělávání, tak se pro ně nic nemění. Pokud některý z žáků (v souladu se školským poradenským zařízením a rozhodnutím rodiče) chce být integrován do běžné třídy, jsou mu poskytnuta podpůrná opatření ke vzdělávání a IVP. Současně je možné ve Vaší škole ponechat třídu, která bude třídou podle § 16 odst. 9 a bude vzdělávat žáky s LMP, s minimálním počtem žáků 4 a maximálním počtem 14. Na úpravu ŠVP má taková škola až 2 roky, takže bude žáky vzdělávat podle upraveného RVP ZV a následně IVP. Žáci, kteří jsou k 1. 9. 2016 v 6. -9., případně 10. třídě, dokončí svoje vzdělání podle Přílohy RVP ZV/LMP.

Zpět na seznam otázek

9. Máme žákyni v 5. ročníku vzdělávanou podle IVP sestaveného na základě přílohy pro žáky s LMP. Od 1. 9. 2016 bude v 6. ročníku – vztahuje se na ni výjimka vzdělávání podle stávajícího vzdělávacího programu nebo už pro ni bude platný upravený ŠVP se zapracovanými změnami?

Na Vaši žákyni se vztahuje výjimka, tedy můžete ji nadále vzdělávat podle Přílohy RVP ZV, respektive podle ŠVP vytvořeného podle Přílohy pro vzdělávání žáků s LMP.

Zpět na seznam otázek

10. Integrovali jsme žáka s mentálním postižením na naši běžnou základní školu, žák dochází do 6. ročníku. V závěru psychologického vyšetření je napsáno, že žák se má vzdělávat dle IVP dle přílohy LMP. Je potřeba zpracovat ŠVP dle přílohy? Dočetli jsme se, že v případě individuální integrace není potřeba zpracovávat ŠVP pro jednoho žáka. Jak tedy postupovat? Žák čerpá časové dotace dle přílohy.

Pokud vzděláváte žáky podle Přílohy, tak ne. Správně byste měla mít od ŠPZ návrh IVP takového žáka. Jinak, pokud se jedná o žáka 6. ročníku, budete i nadále postupovat v jeho vzdělávání podle Přílohy RVP ZV pro vzdělávání žáků s LMP.

Zpět na seznam otázek

11. V našem zařízení vzděláváme žáky dle ŠVP ZV i ŠVP ZV-LMP. Třídy jsou oddělené. Ke kterému datu musíme upravit ŠVP ZV? Mohli bychom žáky vzdělávané dle ŠVP ZV-LMP, kteří jsou v současnosti v 6. až 8. ročníku, příští školní rok případně vyučovat dle upraveného ŠVP ZV? Pokud ano, za jakých podmínek?

ŠVP pro běžnou základní školu je potřebné upravit do 1. 9. 2016, ŠVP pro základní školu praktickou nejpozději do dvou let, tj. do roku 2018. Obecně platí dohoda, že žáci, kteří jsou na 2. stupni ZŠ praktických nebo ve třídách je možné vzdělávat až do ukončení jejich vzdělání podle původní přílohy, tedy původního ŠVP pro žáky s lehkým mentálním postižením. Pokud budete chtít vzdělávat již podle úpravy RVP ZV, zvažte, nakolik to bude možné, vzhledem k předchozímu vzdělávání těchto žáků, jinému rozložení obsahů i výstupů. Principiálně to možné je, měl byste pak tedy vycházet z upraveného RVP ZV a pracovat na úpravě ŠVP co nejrychleji. Vycházet můžete dále z doporučení ke vzdělávání žáků vydaných do 1. 9. 2016 ŠPZ.

Zpět na seznam otázek

12. Je postačující držet se při změnách našeho ŠVP doporučení portálu www.rvp.cz? Musíme vkládat do našeho ŠVP zpracovaného v souladu s RVP ZV účinném k 1. 3. 2013 minimální doporučené úpravy výstupů? To z metodiky doporučení rvp.cz nevyplývá. Pak by se jednalo o zásadní úpravy, resp. celé předělání ŠVP.

Tyto úpravy byste dělali, pokud byste ve škole vzdělávali žáky s LMP. Jinak upravujete zejména podle kapitoly 8. Pokud jste základní škola praktická a vzděláváte dosud podle přílohy, pak na úpravy vašeho ŠVP máte 2 roky.

Zpět na seznam otázek

13. Nedávno byl vydán nový RVP, kde jsou uvedeny i výstupy minimální doporučené úrovně (označené "p"). Musíme tyto výstupy začlenit i do našeho školního vzdělávacího programu? Z průvodce na www.rvp.cz mi to není úplně zřejmé.

Nemusíte, pokud nejste škola, která vzdělává žáky s lehkým mentálním postižením.

Zpět na seznam otázek

14. Jde mi o informace k RVP. Máme do ŠVP uvádět minimální doporučené výstupy – mám na mysli ty výstupy s P? Dívala jsem se na zodpovězené otázky, kde mi vyplynulo, že nemusíme uvádět minimální doporučené výstupy s P, ale pak mám tedy otázku, jak budu tvořit IVP pro žáka, když nebudu mít minimální doporučenou úroveň? Jak to tedy budu dělat?

Musíte mít ve svém ŠVP pokud vzděláváte žáky ve vyšších podpůrných opatřeních upravené minimální úrovně ve svém ŠVP. Podle vašeho ŠVP se pak upravuje navržené IVP, jinak to nelze udělat.

Zpět na seznam otázek

15. Musí své ŠVP upravovat i víceletá gymnázia, kde se nepředpokládá přítomnost žáků, kteří se vzdělávali dle zrušeného RVP-LMP?

Ano musí, protože je upravena kapitola o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných.

Zpět na seznam otázek

16. Týkají se změny v RVP od září 2016 i mateřských škol? (novela školského zákona). Musí mateřské školy také upravovat ŠVP VP a jak?

Ne, mateřské školy RVP upravovat nemusejí. 

Zpět na seznam otázek

 

Nahoru

Navigace v sekci

  • Školství v ČR
  • Pedagogičtí pracovníci
  • Společné vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Základní a základní umělecké vzdělávání
  • Střední vzdělávání
  • Vyšší odborné vzdělávání
  • Vysoké školství
  • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
  • Školní stravování
  • Další vzdělávání
  • Školský rejstřík
  • Organizace školního roku

Důležité odkazy

Metodický portál RVP

Národní ústav pro vzdělávání

Česká školní inspekce

Národní institut pro další vzdělávání

Cermat

Národní soustava kvalifikací

Uplatnění absolventů škol

Europass

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací