ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Finanční podpora
    • Operační programy
    • Nadaná mládež
    • Financování zájmového vzdělávání
    • Zájmové a neformální vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Studium cizinců v České republice
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • SL2 - podpora učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání (garantka Iva Stuchlíková)

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Školství v ČR ⁄ Strategické a koncepční dokumenty ⁄ Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ⁄ SL2 - podpora učitelů, ředitelů a dalších...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

SL2 - podpora učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání (garantka Iva Stuchlíková)

Přehled kulatých stolů a veřejných konzultací, včetně shrnutí závěrů a podnětů
Již proběhlo:

6. 6. 2019 - Praha - tisková konference o kvalitě práce učitelů. Více informací (videozáznam z akce a jednotlivé prezentace) je k dispozici pod následujícícm odkazem. 

7. 6. 2019 - Praha - kulatý stůl ve spolupráci s projektem SYPO.  Akce je určena primárně pro ředitele MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Pozvánku, včetně programu a registrace, najdete zde. Prezentace z kulatého stolu k dispozici zde. Dílčí vstupy účastníků jsou k dispozici zde. 

18. 6. 2019 - České Budějovice - interní kulatý stůl 

20. 6. 2019 - Brno - kulatý stůl na téma učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání. Tato akce proběhne v rámci Brněnské oborovědidaktické konference, jejíž jarní ročník ponese název "O strategickém směřování ve školství: reflexe proměn ve vzdělávací politice". Pozvánku naleznete zde. Poznámky z akce si můžete přečíst pod následujícím odkazem.K dispozici jsou prezentace Arnošta Veselého a Oddělení K24 MŠMT. Další prezentace vystupujících jsou dispozici na DiViWebu Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.

24. 6. 2019 - České Budějovice - kulatý stůl, který se uskuteční od 14:00 hod na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (Jeronýmova 10, 370 01 České Budějovice). Pozvánku naleznete pod tímto odkazem. Zápis z kulatého stolu je dostupný zde.

Základní teze a vymezení SL2 k další diskuzi, které byly představeny na kulatém stolu ve spolupráci s projektem SYPO - 7. 6. 2019

 Vymezení: 

●Zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů, kteří jsou v profesi spokojeni a dovedou vytvářet efektivní učební prostředí pro své žáky.
●Vést školy jako učící se organizace, které jsou schopny naplňovat potřeby svých žáků a komunit.
●Skutečná podpora učitelů, ředitelů a dalších pedagogických pracovníků znamená, že jsme schopni popsat „cílový stav“ – jak v rovině podmínek pro jejich kvalitní práci, tak ve smyslu toho, jak taková kvalitní práce má vypadat.

Podmínky pro kvalitní práci:

● Relativní úroveň platů pedagogických pracovníků pozvednout na úroveň průměru zemí EU cestou výrazného růstu do roku 2024 a poté na ní udržet (ze závěrů S2020).
● Ucelený systém profesní podpory od skutečně fungujícího uvádění do profese (výzkumy ukazují, že je nastaven zatím formálně a jako funkční ho vnímá jen asi 10% začínajících učitelů), přes mentoring, podporu profesního růstu učitele i pedagogického sboru; nezapomínat na podporu v oblasti zvládání zátěže.
● Podpořit nejohroženější skupinu – začínající učitele – snížením výukové povinnosti a intenzivní mentorskou podporou (diferencovat systém podpory, motivovat všechny aktéry ke skutečnému uvádění do profese – nižší výuková povinnost začínajícího učitele, povinné vzdělávání mentorů, vyhodnocování postupů adaptace).
● V případě začínajícího učitele, který si doplňuje vzdělání, bude mentoring propojen s doplňujícím pedagogickým vzděláváním (model Učitel naživo). Kvalitní DPS.
● Část nepřímé pedagogické činnosti učitelů cíleně/povinně zaměřit na to, aby učitelé svoji práci reflektovali a inovovali – a vytvořit pro to adekvátní podmínky (např. technická i expertní podpora videoanalýz výuky v sytému DVPP, atd.).
● Systém dalšího vzdělávání nastavit tak, aby napomáhal diagnostice vzdělávacích potřeb školy a jejich učitelů a dokázal je z větší míry saturovat on-site (intervize, resp. supervize; on-site oborově didaktické resp. pedagogické vzdělávání – ať už elektronickou formou s dostatečnou nabídkou kvalitních metodických materiálů, nebo spoluprací s metodickými kabinety, univerzitami, jinými školami atd.).
● Posílit multiprofesní pohled na práci školy – nejen učitelé, ale další profesionálové – optimalizovat podpůrný systém škol a naučit se ho dobře ho využívat (školní poradenská pracoviště, další spolupracující instituce –poradny, SVP, atd.), včetně rychlého ad hoc  řešení problémů a obtížných situací.
● Snížit administrativní zátěž (výuková činnost učitele, resp. pedagogické vedení ředitele musí být chráněno jako priorita) třeba i rozšířením administrativní podpory škol nebo přenesením některých zodpovědností na zřizovatele, resp. jejich společné „složky“.
Standardy kvality výuky a pedagogického leadershipu
● Vytvořit a udržovat transparentní systém kvalifikačních požadavků/ možných cest k učitelské kvalifikaci (tedy vyjasnit regulaci profese – děje se jen cestou Rámcových požadavků na vzdělávací programy; schází registr učitelů i systematický výzkum, takže nedokážeme vyhodnotit jaké cesty potřebujeme, jaké jsou efektivní).
● Standard jako autoevaluační nástroj  - kvalita učitelů je dnes výrazně diferencovaná (viz studie PISA, studie CERGE,  Eduzměna), proto popsat kompetence (dovednosti, postoje) učitele, který je schopen zvládat zátěž profese, aplikovat moderní formy výuky a reagovat na měnící se potřeby žákovské populace.
●Standard využívat i pro zvyšování prestiže profese a seznamování veřejnosti s proměnami práce učitelů.
● Profesionalizaci učitele chápat jako kontinuum – od výběru student učitelství až po další vzdělávání praktiků – popsat klíčové principy, které podmiňují kvalitu jednotlivých fází; důsledně pak uplatňovat při intervencích (např. podněcování ke studiu učitelství, organizaci systému DVPP).
● Transformace přípravy na profesi na v pregraduálním vzdělávání - lépe popsat (třeba jako minimální standard v Rámcových požadavcích na vzdělávací programy), co bude absolvent pregraduálního pedagogického vzdělávání umět (požadavek omezení důrazu na teorii budovanou shora, propojení s praxí, větší profesní zaměření – od metodik k dovednostem reflektovat a analyzovat působení vlastní výuky), případně jak toho má být dosahováno a jak to lze ověřit.
● Podpořit změnu pregraduálního vzdělávání vhodnými změnami v modelech financování VŠ  - dosud k této podpoře docházelo, ale nesystémově, řadou dílčích úprav a projektovým financováním – omezit projektové financování a přiměřeně do financování promítnout nákladovost žádoucí podoby studia (individuální vedení studentů, menší skupiny, více praxe).
● Výběr a podpora ředitelů – pedagogický leadership
•hledat modely, jak ovlivňovat kvalitu  výběrového procesu,  jak ovlivnit podporu ekonomických činností ředitelů ze strany zřizovatele,
•provést urychleně procesní audit standardních činností ředitele a minimalizovat administrativní zátěže,
•podpořit ředitele v osvojení si dovedností pedagogického leadershipu a zvýšit povědomí o jeho významu pro kvalitu školy a jejich vzdělávacích výsledků;
•vytvořit systém podpory pro ředitele (nabídka vzdělávání, koučování, supervize, ale i přímé podpory některých jeho činností).
●Podpora dalších pedagogických pracovníků
•vyhodnotit kapacity podpůrného systému z hlediska požadavků učitelů na podporu, pokračovat v jejich budování a optimalizaci vzhledem k síti škol;
•rychle vyhodnotit faktory, které  snižují nebo naopak zlepšují efektivní spolupráci učitelů s dalšími pedagogickými pracovníky (další profesionálové ve škole i spolupráce s ostatními školskými pracovišti)
•zaměřit část dalšího vzdělávání on-site na budování multiprofesních týmů a plánování a reflektování společné práce.
Prezentace dostupná zde. 

Konference: Učitelská profese v dnešním světě

Jednou z prvních veřejných akcí věnovaných tématu podpory učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání byl seminář na téma Učitelská profese v dnešním světě, který uspořádalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo 16. května 2019 v Kaiserštejnském paláci. Na semináři vystoupil jeden z předních expertů OECD, ředitel Direktorátu pro vzdělávání a dovednosti, pan Andreas Schleicher a především člen expertní skupiny k přípravě Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ prof. Stanislav Štech. 

Ten ve svém příspěvku představil závěry mimořádného šetření ke stavu učitelského sboru v regionálním školství, konkrétně ve všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Celá zpráva z mimořádného šetření je k dispozici ZDE.

Dále uvedl základní možné cesty změn v profilaci učitelské profese, které musí proběhnout na všech třech pólech profesního trojúhelníku (viz obrázek níže). Jejich cílem má být zvýšení podpory, atraktivity a zajištění zvýšení kvaity výkonu učitelského povolání. 

 

Slide z prezentace člena expertní skupiny k S2030+ prof. Stanislava Štecha

sni-mek-obrazovky-2019-05-26-v-10.48.03.png

Celá prezentace prof. PhDr. Stanislava Štecha, CSc. je k dispozici ZDE.

Prezentace Andrease Schleichera je pak  ZDE.

Videozáznam konference (v originále):

1. Přivítání, úvodní slovo pana ministra

2. Vystoupení Andrease Schleichera I.

3. Vystoupení Andrease Schleichera II.

4. Vystoupení prof. PhDr. Stanislava Štecha I.

5. Diskuze I.

6. Diskuze II. a závěr

Audiozáznamy ke stažení:

  • Audiozáznam Semináře AJ_první část.MP3
  • Audiozáznam Semináře_AJ_druhá část.MP3
  • Audiozáznam Semináře_CZ.MP3
  • Audiozáznam Semináře_originál.MP3
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Strategické a koncepční dokumenty
    • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
      • Příprava Strategie 2030+
      • Strategický cíl 1 - Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život
      • Strategický cíl 2 - Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů
      • SL1 - proměna obsahu a způsobu vzdělávání
      • SL2 - podpora učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání (garantka Iva Stuchlíková)
      • SL3 - zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce (garant Arnošt Veselý)
      • SL4 - zvýšení financování a zajištění jeho stability (garant Jakub Fischer)
      • Akce související s přípravou Strategie 2030+
    • Strategie vzdělávací politiky 2020
    • Dlouhodobé záměry ČR
    • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
    • Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělání v ČR 2002
    • Ostatní koncepční dokumenty do roku 2015
  • Soubory pedagogicko-organizačních informací
  • Statistika školství
  • Ekonomika školství
  • IPs projekty z OP JAK
  • Jazykové vzdělávání, ECML
  • Státní maturita
  • Vzdělávací soustava
  • Jednoleté kurzy cizích jazyků
  • Rozcestník školských portálů
  • Doklady o vzdělání - vysvědčení, výuční listy a diplomy (mimo dokladů z VŠ)
  • Posuzování zahraničního středoškolského studia pro zdravotní a sociální účely
  • Uznání zahraničního vzdělání (s výjimkou VŠ)
  • Legalizace – ověření dokladů o vzdělání v ČR pro zahraničí (mimo dokladů z VŠ)
  • Europass ČR
  • Prevence rizikového chování

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Vysoké školy
  • Plán veřejných zakázek 2023
  • Neziskové organizace
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_cz
ID datové schránky: vidaawt

Úřední sdělení
  • Dokumenty
  • Organizace školního roku
  • Školský zákon
  • Kariéra
  • Základní vzdělání
  • Státní maturita

© 2013 – 2023  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací