Ministerstvo doručuje písemnosti, které v souvislosti s řízením o žádosti vydává (usnesení, výzvy, rozhodnutí) do vlastních rukou žadatele nebo do vlastních rukou žadatelem stanoveného zmocněnce.
Písemnosti vydané ministerstvem jako tištěné dokumenty jsou doručovány prostřednictvím České pošty:
- na adresu pro doručování uvedenou v žádosti, nebo
- na adresu trvalého bydliště žadatele, nebo
- na adresu trvalého bydliště zmocněnce žadatele.
Upozornění ministerstva:
- pokud poštovní doručovatel nezastihne žadatele (zmocněnce žadatele) na adrese, na kterou se písemnost ministerstva doručuje, je písemnost uložena na České poště k vyzvednutí a žadatel (zmocněnce žadatele) obdrží v domovní schránce oznámení k vyzvednutí zásilky do 10 dnů od tohoto oznámení
- pokud si žadatel (nebo zmocněnec žadatele) uloženou zásilku ve lhůtě 10 dnů nevyzvedne, je zásilka vhozena do domovní schránky žadatele (zmocněnce žadatele)
- dnem doručení písemnosti je den, kdy žadatel (zmocněnec žadatele) osobně převzal písemnost od poštovního doručovatele, nebo 10. den data oznámení České pošty k vyzvednutí zásilky – v takovém případě se jedná o tzv. fikci doručení, která má právní účinky jako osobní převzetí písemnosti
Písemnosti vydané ministerstvem jako elektronické dokumenty jsou doručovány prostřednictvím veřejné datové sítě:
- do datové schránky žadatele (jejímž držitel je žadatel), nebo
- do datové schránky zmocněnce žadatele (jejímž držitelem je zmocněnec).
Upozornění ministerstva:
- doručené zprávy se v datové schránce uchovávají pouze omezenou dobu 90 dnů, je proto vhodné si doručené písemnosti stáhnout a archivovat
- dnem doručení písemnosti do datové schránky je den, kdy se datové schránky přihlásil žadatel nebo zmocněnec žadatele jako držitel datové schránky nebo 10. den od dodání písemnosti do datové schránky, pokud se do ní nikdo nepřihlásil – v takovém případě se jedná o tzv. fikci doručení, která má stejné právní účinky jako převzetí písemnosti přihlášením se do datové schránky
Písemnosti vydané ministerstvem jako elektronické dokumenty lze za splnění zákonných podmínek doručit prostřednictvím veřejné datové sítě:
- na e-mailovou adresu žadatele
přičemž je nutné dodržet následující podmínky:
- o doručování na e-mailovou adresu musí žadatel v žádosti výslovně požádat, a současně
- žadatel (nebo zmocněnec žadatele) má zřízen uznávaný elektronický podpis – tímto podpisem není sken nebo fotografie podpisu, popř. podpis DocuSign apod., a současně
- žadatel (nebo zmocněnec) je povinen potvrdit převzetí písemnosti doručované e-mailem v odpovědi e-mailovou zprávou podepsanou uznávaným elektronickým podpisem, a to nejpozději následující pracovní den po odeslání e-mailové zprávy ministerstvem
- v případě, že nejsou dodrženy výše uvedené podmínky doručování na e-mail, ministerstvo je ze zákona povinno doručit písemnost prostřednictvím České pošty.