Posouzení postavení studia na zahraničních vysokých školách je individuálním správním řízením vedeným na základě žádosti podané studentem nebo absolventem zahraniční vysoké školy (tj. žadatelem), podle § 12 odst. 1 písm. c), d) a e) a odst. 3 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a § 21 odst. 1 písm. a) a odst. 3 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Posouzení postavení studia na zahraniční vysoké škole na roveň studiu na vysokých školách v České republice není vydáním potvrzení o studiu v České republice, v rámci řízení o žádosti se student zahraniční vysoké školy nestává studentem českým, je a zůstává studentem podle práva státu, ve kterém je jeho studium uskutečňováno.
Na základě kladného rozhodnutí o své žádosti má žadatel, tj. student nebo absolvent zahraniční vysoké školy, právo uplatňovat v České republice zákonný status nezaopatřeného dítěte ve vazbě na zákony České republiky definovanou soustavnou přípravu na budoucí povolání.
Rozhodnutí o posouzení postavení studia na vysoké škole v cizině je zákonným podkladem k uplatnění statusu nezaopatřeného dítěte v rámci právních předpisů České republiky pro:
- účely zdravotního pojištění,
- sociální účely,
- důchodové účely,
- daňové účely ad.
Ministerstvem kladně vydané rozhodnutí žadatel podle účelu dokládá spolu s potvrzením o studiu na zahraniční vysoké škole:
- zdravotní pojišťovně,
- správě sociálního zabezpečení,
- úřadu práce,
- finančnímu úřadu ad.
Obsah zde zveřejněných informací
Správní orgán rozhodující o žádosti
Rozhodná kritéria pro posouzení postavení studia na zahraniční vysoké škole
Podání žádosti – zahájení řízení
Povinné součásti žádosti pro zahájené a probíhající studium
Povinné součásti žádosti pro ukončené studium
Povinné součásti žádosti pro ukončené studium stipendisty vyslaného ke studiu v cizině bývalou ČSSR
Forma dokládání povinných součástí žádosti
Požadavek vyšší formy ověření potvrzení o studiu a diplomu
Podání žádosti osobně do podatelny ministerstva
Podání žádosti datovou schránkou žadatele do datové schránky ministerstva
Podání žádosti datovou schránkou zmocněnce do datové schránky ministerstva
Podání žádosti elektronickou podatelnou ministerstva
Doručování písemností žadateli ministerstvem
Žádost o druhopis již vydaného rozhodnutí
Poskytování informací ministerstvem k žádostem
Informace o zpracování osobních údajů
Správní orgán rozhodující o žádosti
O postavení studia na vysoké škole v cizině na roveň studiu na vysokých školách v České republice rozhoduje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, odbor vysokých škol, jako správní orgán příslušný podle § 12 odst. 1 písm. c), d), e) zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a § 21 odst. 1 písm. a) bod 1., 2. a 3. zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Rozhodná kritéria pro posouzení postavení studia na zahraniční vysoké škole
Za studium na zahraniční vysoké škole postavené na roveň studiu na vysokých školách v České republice lze rozhodnout pouze takové studium, které splňuje následující podmínky:
1. Studium na vysoké škole v cizině, přičemž platí, že student/absolvent je/byl ke studiu zapsán na:
a) vysoké škole, která je právnickou osobou ustavenou podle právních předpisů cizího státu, která je v tomto cizím státě, podle jehož právních předpisů byla ustavena ("domovský stát"), součástí vysokoškolského vzdělávacího systému daného domovského státu a která v tomto domovském státě uskutečňuje vzdělávání, jehož absolvováním se v tomto domovském státě podle jeho právních předpisů získává vysokoškolské vzdělání;
skutečnost, zda je zahraniční vysoká škola součástí vysokoškolského vzdělávacího systému státu, ve kterém je studium žadatele uskutečňováno, lze ověřit prostřednictvím oficiální sítě národních informačních středisek pro akademickou mobilitu, uznávání a ekvivalenci kvalifikací a dokladů o vzdělání ENIC-NARIC,
a současně
b) student/absolvent je/byl ke studiu zapsán v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu, který je ekvivalentní bakalářskému, magisterskému nebo doktorskému studijnímu programu definovanému v § 45 až § 47 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
2. Studium na zahraniční vysoké škole uskutečňované na území České republiky, přičemž platí, že studen/ absolvent je/byl ke studiu zapsán na:
a) zahraniční vysoké škole, která je právnickou osobou ustavenou podle právních předpisů cizího státu, která je v tomto cizím státě, podle jehož právních předpisů byla ustavena ("domovský stát"), součástí vysokoškolského vzdělávacího systému daného domovského státu a která v tomto domovském státě poskytuje vzdělávání, jehož absolvováním se v tomto domovském státě podle jeho právních předpisů získává vysokoškolské vzdělání,
a současně
b) zahraniční vysoké škole, která disponuje oprávněním působit na území České republiky v souladu s ustanovením § 93a zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
Seznam zahraničních vysokých škol s oprávněním působit na území České republiky jako „evropská VŠ“ nebo „mimoevropská VŠ“ je k dispozici zde.
3. Studium ve vysokoškolském studijním programu zahraniční vysoké školy, uskutečňovaném na území České republiky tuzemskou právnickou osobou na základě její dohody s danou zahraniční vysokou školou, přičemž platí, že studen/ absolvent je/byl ke studiu zapsán:
a) ve vysokoškolském studijním programu zahraniční vysoké školy, která je právnickou osobou ustavenou podle právních předpisů cizího státu, která je v tomto cizím státě, podle jehož právních předpisů byla ustavena ("domovský stát"), součástí vysokoškolského vzdělávacího systému daného domovského státu a která v tomto domovském státě poskytuje vzdělávání, jehož absolvováním se v tomto domovském státě podle jeho právních předpisů získává vysokoškolské vzdělání,
a současně
b) ve vysokoškolském studijním programu zahraniční vysoké školy poskytovaném právnickou osobou, která disponuje oprávněním působit na území České republiky v souladu s ustanovením § 93a zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
Seznam tuzemských právnických osob s oprávněním poskytovat na území České republiky studijní programy zahraničních vysokých škol jako „pobočka evropské VŠ“ nebo „pobočka mimoevropské VŠ“ je k dispozici zde.
Příklady studia, které nemá postavení studia na vysokých školách v České republice:
- jiná úroveň studia, než je studium v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu (EQF 6 až 8),
- jazykové kurzy,
- přípravné vzdělávání a kurzy ke studiu,
- e-learningové kurzy,
- profesní vzdělávání a kurzy.
Podání žádosti – zahájení řízení
Řízení o posouzení postavení studia na zahraniční vysoké škole na roveň studia na vysokých školách v České republice se zahajuje na základě písemné žádosti žadatele – studenta nebo absolventa zahraniční vysoké školy, podané Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.
K podání žádosti lze využít formulář – ke stažení:
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_WORD
(k vyplnění v počítači a následnému tisku a vlastnoručnímu podpisu, nebo uložení a zaslání datovou
schránkou s fikcí podpisu)
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_PDF
(k tisku a následnému vlastnoručnímu vyplnění a podpisu)
K žádosti je nutno doložit dále uvedené doklady podle aktuálního stavu studia žadatele:
1. pro zahájené a probíhající studium
2. pro ukončené studium
3. pro ukončené studium stipendisty vyslaného ke studiu bývalou ČSSR
Povinné součásti žádosti pro zahájené a probíhající studium
K písemné žádosti žadatel musí doložit následující doklady:
1. Originál nebo ověřenou kopii potvrzení o studiu nebo obdobného dokladu, nikoliv dokladu o přijetí ke studiu, obsahujícím následující údaje (včetně identifikace zahraniční vysoké školy a studenta):
a) přesné datum zápisu do studia (zahájení studia), tj. den, měsíc a rok, kdy se žadatel stal studentem zahraniční vysoké školy,
b) předpokládané datum ukončení studia, tj. den, měsíc a rok kdy zahraniční vysoká škola předpokládá, že žadatel přestane být studentem, nebo standardní dobu studia, tj. celkový počet let bez přerušení studia, ve kterém se předpokládá, že žadatel studium řádně ukončí (absolvuje),
c) název studijního programu nebo oboru, který žadatel studuje,
d) typ studia, který žadatel studuje, tj. bakalářský, magisterský, doktorský, či jiný,
e) formu studia, kterou žadatel studuje, tj. denní studium (full time) nebo distanční studium (part time), či jinou.
2. Kopii formuláře I-20 „Certificate of Eligibility for Nonimmigrant Student Status (F-1)“ dokládá pouze žadatel – student na vysoké škole ve Spojených státech amerických v případě, že není občanem Spojených států amerických.
3. Originál nebo úředně ověřenou kopii písemné plné moci v případě, že je žadatel ve věci žádosti zastoupen jím zvoleným zmocněncem.
Ve věci žádosti může mít žadatel současně pouze jednoho zmocněnce, tzn. stanovení více jak jednoho zmocněnce je neplatné.
K doložení plné moci lze využít formulář – ke stažení: Plná moc pro fyzickou osobu.
4. Úředně ověřenou kopii dokladu o změně jména nebo příjmení (např. oddací list), pokud je potvrzení o studiu vydáno s uvedením jiného jména nebo příjmení, než je současné jméno a příjmení žadatele.
V souladu s § 16 odst. 1 a 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, musí být cizojazyčné dokumenty doloženy jako úředně ověřený překlad do jazyka českého v případě, že originální dokumenty nejsou vystaveny v jazyce slovenském nebo anglickém.
K podání žádosti lze využít formulář – ke stažení:
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_WORD
(k vyplnění v počítači a následnému tisku a vlastnoručnímu podpisu, nebo uložení a zaslání datovou
schránkou s fikcí podpisu)
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_PDF
(k tisku a následnému vlastnoručnímu vyplnění a podpisu)
Povinné součásti žádosti pro ukončené studium
K písemné žádosti žadatel musí doložit následující doklady:
1. Originál nebo ověřenou kopii potvrzení o studiu nebo obdobného dokladu, obsahujícího následující údaje (včetně identifikace zahraniční vysoké školy a studenta):
a) přesné datum zápisu do studia (zahájení studia), tj. den, měsíc a rok, kdy se žadatel stal studentem zahraniční vysoké školy,
b) přesné datum ukončení studia, tj. den, měsíc a rok kdy žadatel přestal být studentem zahraniční vysoké školy; Upozornění: datum ukončení studia se zpravidla liší od data vydání zahraničního diplomu o získaném zahraničním vysokoškolském vzdělání,
c) název studijního programu nebo oboru, který žadatel studoval,
d) typ studia, který žadatel studoval, tj. bakalářský, magisterský, doktorský, či jiný
e) formu studia, kterou žadatel studoval, tj. denní studium (full time) nebo distanční studium (part time), či jinou,
f) období přerušení studia, tj. přesné datum zahájení přerušení studia a přesné datum opětovného zápisu do studia, pokud studium nebylo přerušeno, je nutno tuto skutečnost v potvrzení o studiu výslovně uvést.
2. Kopii formuláře I-20 „Certificate of Eligibility for Nonimmigrant Student Status (F-1)“ – dokládá pouze absolvent na vysoké škole ve Spojených státech amerických v případě, že není občanem Spojených států amerických.
3. Ověřenou kopii zahraničního diplomu v případě řádně ukončeného studia.
4. Originál nebo ověřenou kopii písemné plné moci v případě, že je žadatel ve věci žádosti zastoupen jím zvoleným zmocněncem.
Ve věci žádosti může mít žadatel současně pouze jednoho zmocněnce, tzn. stanovení více jak jednoho zmocněnce je neplatné.
K doložení plné moci lze využít formulář – ke stažení: Plná moc pro fyzickou osobu
5. Úředně ověřenou kopii dokladu o změně jména nebo příjmení (např. oddací list), pokud je potvrzení o studiu nebo diplom vydán s uvedením jiného jména nebo příjmení, než je současné jméno a příjmení žadatele.
V souladu s § 16 odst. 1 a 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, musí být cizojazyčné dokumenty doloženy jako úředně ověřený překlad do jazyka českého v případě, že originální dokumenty nejsou vystaveny v jazyce slovenském nebo anglickém.
K podání žádosti lze využít formulář – ke stažení:
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_WORD
(k vyplnění v počítači a následnému tisku a vlastnoručnímu podpisu, nebo uložení a zaslání datovou
schránkou s fikcí podpisu)
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_PDF
(k tisku a následnému vlastnoručnímu vyplnění a podpisu)
Povinné součásti žádosti pro ukončené studium stipendisty vyslaného ke studiu v cizině bývalou ČSSR
K písemné žádosti žadatel musí doložit následující doklady:
1. Ověřenou kopii zahraničního diplomu – dokládá žadatel v případě řádně ukončeného studia
2. Originál nebo ověřenou kopii „Potvrzení o studiu v zahraničí před rokem 1989“ vydaném Akademickou informační agenturou (AIA) působící při Domu zahraniční spolupráce (DZS), Na Poříčí 1035/4, 110 00 Praha 1.
Informace k vydání potvrzení AIA (DZS): zde
3. Originál nebo úředně ověřenou kopii písemné plné moci v případě, že je žadatel ve věci žádosti zastoupen jím zvoleným zmocněncem.
Ve věci žádosti může mít žadatel současně pouze jednoho zmocněnce, tzn. stanovení více jak jednoho zmocněnce je neplatné.
K doložení plné moci lze využít formulář – ke stažení: Plná moc pro fyzickou osobu.
4. Úředně ověřenou kopii dokladu o změně jména nebo příjmení (např. oddací list), pokud je potvrzení o studiu nebo diplom vydán s uvedením jiného jména nebo příjmení, než je současné jméno a příjmení žadatele.
V souladu s § 16 odst. 1 a 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, musí být cizojazyčné dokumenty doloženy jako úředně ověřený překlad do jazyka českého v případě, že originální dokumenty nejsou vystaveny v jazyce slovenském nebo anglickém.
K podání žádosti lze využít formulář – ke stažení:
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_WORD.docx
(k vyplnění v počítači a následnému tisku a vlastnoručnímu podpisu, nebo uložení a zaslání datovou
schránkou s fikcí podpisu)
Žádost_o_posouzení_postavení_studia_PDF
(k tisku a následnému vlastnoručnímu vyplnění a podpisu)
Forma dokládání povinných součástí žádosti
1. Originál dokumentu je:
a) tištěný dokument opatřený originálním (tzv. mokrým) podpisem odpovědně osoby a originálním (tzv. mokrým) razítkem instituce (vysoké školy), nebo
b) elektronický dokument opatřený kvalifikovaným nebo uznávaným elektronickým podpisem – tímto podpisem není sken nebo fotografie podpisu, popř. podpis DocuSign apod.
2. Ověřená kopie dokumentu je kopie originálního dokumentu, která byla pořízena v souladu se zákonem prostřednictvím služeb CzechPoint, krajského úřadu, oprávněného obecního úřadu, notáře, advokáta, přičemž:
a) z originálu tištěného dokumentu lze pořídit ověřenou kopii ve formě:
- vidimace, tj. kopie tištěného dokumentu vzniklé okopírováním originálu tištěného dokumentu oprávněnou osobou a opatřením této tištěné kopie ověřovací doložkou dle zákona
- autorizované konverze, tj. elektronického dokumentu s právními účinky tištěného originálu vzniklého převedením originálu tištěného dokumentu na dokument elektronický oprávněnou osobou a opatřením této elektronické kopie ověřovací doložkou dle zákona
nebo
b) z originálu elektronického dokumentu lze pořídit ověřenou kopii ve formě:
- autorizované konverze, tj. tištěného dokumentu s právními účinky elektronického originálu vzniklého převedením originálu elektronického dokumentu na dokument tištěný oprávněnou osobou a opatřením této tištěné kopie ověřovací doložkou dle zákona
Informace České pošty k ověření listin (vidimaci) naleznete: zde.
Informace k autorizované konverzi naleznete: zde.
Informace k autorizované konverzi prostřednictvím zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí naleznete: zde.
Požadavek vyšší formy ověření potvrzení o studiu a diplomu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy může v souladu s § 53 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, vyžadovat vyšší ověření na originálech potvrzení o studiu a diplomu, tj. ověření pravosti podpisů a otisků razítek na potvrzení o studiu a diplomu ministerstvem zahraničních věcí státu, v němž má sídlo zahraniční vysoká škola, která doklady vydala, nebo příslušným cizozemským orgánem a příslušným zastupitelským úřadem České republiky, pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána nestanoví jinak.
Je-li předloženo k žádosti potvrzení o studiu a diplom, které byly vydány ve státě, který přistoupil k Haagské úmluvě, neboli „Úmluvě o Apostile“, stejně jako Česká republika, pak budou potvrzení o studiu a diplom opatřeny pouze ověřovací doložkou „Apostille“ a poté úředně přeloženy do českého jazyka v souladu se zákonem.
Seznam signatářů Haagské úmluvy (států, které úmluvu přijaly) zde.
Seznam apostilních úřadů, které jsou oprávněny vydat Apostilu v jednotlivých státech zde.
Jakým způsobem žádost podat
Vyplněný a vlastnoručně podepsaný formulář žádosti spolu s originály nebo ověřenými kopiemi povinných součástí žádosti zašle žadatel ministerstvu jedním z níže uvedených způsobů:
1. prostřednictvím provozovatele poštovních služeb (poštou),
2. osobně do podatelny ministerstva,
3. vlastní datovou schránkou žadatele jako fyzické osoby do datové schránky ministerstva,
4. cizí datovou schránkou zmocněnce žadatele do datové schránky ministerstva,
5. elektronickou podatelnou ministerstva.
Ministerstvo upozorňuje, že všechny uvedené způsoby podání žádosti mají svá zákonná pravidla a jejich nedodržení může způsobit až neplatnost podání – ministerstvo proto doporučuje žadatelům věnovat zvýšenou pozornost informacím uvedeným ke způsobu podání zvoleného žadatelem (uvedených níže).
Podání žádosti poštou
Prostřednictvím provozovatele poštovních služeb (poštou) se žádost zasílá na adresu:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Odbor vysokých škol – 30
Karmelitská 529/5
118 00 Praha 1 – Malá Strana
Tento způsob podání je určen pro originály/ověřené kopie dokumentů v tištěné formě (listinné dokumenty).
Ministerstvo upozorňuje, že:
- prostým vytištěním jakéhokoliv elektronického dokumentu (např. z datového formátu PDF, JPG, JPEG, PNG ad.) vznikne pouze prostá tištěná kopie tohoto elektronického dokumentu
-
vytištěný dokument z elektronického systému školy není sám o sobě
originálem ani ověřenou kopií
- žadatel může žádost zaslat „DOPORUČENĚ“, v takovém případě má doklad o zaslání žádosti a může sledovat doručení své žádosti ministerstvu prostřednictvím podacího čísla uvedeného na „Podacím lístku“ – viz Sledování zásilek České pošty
Podání žádosti osobně do podatelny ministerstva
Osobně do podatelny se žádost předává v budově ministerstva:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
budova B, chodba v přízemí vpravo před vrátnicí
Karmelitská 528/3
118 00 Praha 1 – Malá Strana
Tento způsob podání je určen pro originály/ověřené kopie dokumentů v tištěné formě (listinné dokumenty).
Ministerstvo upozorňuje, že:
- prostým vytištěním jakéhokoliv elektronického dokumentu (např. z datového formátu PDF, JPG, JPEG, PNG ad.) vznikne pouze prostá tištěná kopie tohoto elektronického dokumentu
-
vytištěný elektronický dokument z elektronického systému zahraniční vysoké školy není sám
o sobě originálem ani ověřenou kopií
- podatelna neposuzuje (nekontroluje) kompletnost a správnost doručené žádosti a jejích příloh nebo obsah a formu (originalitu) přiložených dokumentů ani neposkytuje informace o řízení – posouzení žádosti je výhradním zákonným oprávněním určené úřední osoby po zahájení řízení o žádosti a nelze o obsahu a formě žádosti učinit jakékoliv závěry mimo toto řízení: takové závěry nemají žádné právní účinky
- podatelna může na žadatelem (podatelem) donesenou kopii žádosti pouze potvrdit přijetí žádosti
Úřední hodiny podatelny ministerstva: zde.
Mapa místa podatelny ministerstva: zde.
Podání žádosti datovou schránkou žadatele do datové schránky ministerstva
Vlastní datovou schránkou žadatele jako fyzické osoby (DS FO žadatele) se žádost zasílá:
do datové schránky ministerstva IDDS: vidaawt
Tento způsob podání je určen pro originály/ověřené kopie dokumentů v elektronické formě (digitální dokumenty).
Ministerstvo upozorňuje, že:
-
žádost podaná jménem žadatele prostřednictvím datové schránky žadatele jako fyzické osoby (DS FO
žadatele) nemusí být žadatelem jako držitelem této datové schránky podepsána, neboť podání z
vlastní datové schránky fyzické osoby nahrazuje vlastnoruční podpis žadatele, jako fyzické osoby která je držitelem
této datové schránky, a to v souladu s tzv. fikcí podpisu právního jednání
učiněného datovou schránkou podle § 18 odst. 1 a 2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a
autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, tzn. vlastní žádost podaná prostřednictvím
vlastní datové schránky žadatele jako fyzické osoby nemusí být žadatelem
podepsána (není tedy v tomto případě potřeba ani vyplněný formulář žádosti vytisknout, podepsat,
naskenovat a vložit do datové schránky, stačí vyplněný formulář na místě podpisu žadatele vyznačit jménem a
příjmením žadatele a takto jej přímo vložit do datové schránky)
- výše uvedená tzv. fikce podpisu však neplatí pro podpisy jiných osob, než je žadatel jako držitel datové schránky fyzické osoby – tzn. podání z vlastní datové schránky žadatele jako fyzické osoby (DS FO žadatele) nenahrazuje podpisy jakýchkoliv jiných osob
- podáním datovou schránkou se z dokumentu automaticky nestává originál ani ověřená kopie – prostřednictvím datové schránky odesílatele se pouze technicky přenáší vložené dokumenty do datové schránky příjemce, datová schránka přenese pouze takový formát dokumentu, jaký odesílatel do datové schránky vložil, tzn. datová schránka „neudělá“ z prosté kopie dokumentu jeho originál ani ověřenou kopii, datová schránka nijak vložené dokumenty neautentizuje (neverifikuje a nevaliduje)
-
prostým naskenováním nebo fotografií jakéhokoliv tištěného
dokumentu vznikne pouze prostá elektronická kopie
(např. v datovém formátu PDF, JPG, JPEG, PNG ad.) tohoto tištěného dokumentu
- elektronický dokument stažený z elektronického systému zahraniční vysoké školy není sám o sobě originálem ani ověřenou kopií
- všechny dokumenty vystavené jinými osobami, než je držitel datové schránky, které jsou podané prostřednictvím datové schránky jako příloha žádosti, tzn. jako podklad pro rozhodování správního orgánu (potvrzení o studiu, diplom ad.), musí být opatřeny kvalifikovaným nebo uznávaným elektronickým podpisem nebo musí být výstupem autorizované konverze.
Ministerstvo dále upozorňuje, že:
- žádost podaná věcně nepříslušnou datovou schránkou žadatele jako fyzické osoby podnikající nebo právnické osoby (DS PFO, DS PO) nepodepsaná uznávaným elektronickým podpisem žadatele nemá žádné právní účinky, ministerstvo se jí proto nebude zabývat a není ani povinno žadatele o tomto informovat.
Podání žádosti datovou schránkou zmocněnce do datové schránky
ministerstva
Cizí datovou schránkou zmocněnce žadatele jako fyzické osoby (DS FO zmocněnce) se žádost zasílá:
do datové schránky ministerstva IDDS: vidaawt
Tento způsob podání je určen pro originály/ověřené kopie dokumentů v elektronické formě (digitální dokumenty).
Ministerstvo upozorňuje, že:
- datová schránka zmocněnce jako fyzické osoby (DS FO zmocněnce) nahrazuje vlastnoruční podpis zmocněnce jako fyzické osoby, která je držitelem datové schránky, jen pro vlastní úkony (podání) zmocněnce, tzn. žádost podaná prostřednictvím datové schránky zmocněnce jako fyzické osoby vylučuje fikci podpisu zmocněnce na žádosti místo podpisu žadatele podle § 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů
- žádost podaná datovou schránkou zmocněnce jako fyzické osoby (DS FO zmocněnce) musí být podepsána v souladu s § 6 odst. 1 zákona č. 297/2016, o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů, uznávaným elektronickým podpisem zmocněnce – tímto podpisem není sken nebo fotografie podpisu, popř. podpis DocuSign apod. a souběžně musí být doložena písemná plná moc udělená zmocněnci žadatelem (originál nebo ověřená kopie)
K doložení plné moci lze využít formulář Plná moc pro fyzickou osobu
- žádost podaná datovou schránkou zmocněnce nepodepsaná uznávaným elektronickým podpisem zmocněnce nemá žádné právní účinky, ministerstvo se jí proto nebude zabývat a není ani povinno žadatele o tomto informovat.
- podáním datovou schránkou se z dokumentu automaticky nestává originál ani ověřená kopie – prostřednictvím datové schránky odesílatele se pouze technicky přenáší vložené dokumenty do datové schránky příjemce, datová schránka přenese pouze takový formát dokumentu, jaký odesílatel do datové schránky vložil, tzn. datová schránka „neudělá“ z prosté kopie dokumentu jeho originál ani ověřenou kopii, datová schránka nijak vložené dokumenty neautentizuje (neverifikuje a nevaliduje)
-
prostým naskenováním nebo fotografií jakéhokoliv tištěného dokumentu
vznikne pouze prostá elektronická kopie (např. v datovém
formátu PDF, JPG, JPEG, PNG ad.) tohoto tištěného dokumentu
- elektronický dokument stažený z elektronického systému zahraniční vysoké školy není sám o sobě originálem ani ověřenou kopií
- všechny dokumenty vystavené jinými osobami, než je držitel datové schránky, které jsou podané prostřednictvím datové schránky jako příloha žádosti, tzn. jako podklad pro rozhodování správního orgánu (potvrzení o studiu, diplom ad.), musí být opatřeny kvalifikovaným nebo uznávaným elektronickým podpisem nebo musí být výstupem autorizované konverze
Ministerstvo dále upozorňuje, že:
- výše uvedené platí rovněž pro podání žádosti z jakékoliv jiné cizí datové schránky, než je datová schránka fyzické osoby, např. z datové schránky podnikající fyzické osoby a datové schránky právnické osoby,
- žádost podaná jakoukoliv cizí datovou schránkou (cizí DS PFO, cizí DS PO) nepodepsaná uznávaným elektronickým podpisem žadatele nemá žádné právní účinky, ministerstvo se jí proto nebude zabývat a není ani povinno žadatele o tomto informovat,
- podání žádosti cizí datovou schránkou se řídí příslušnými zákonnými ustanoveními zejména správního řádu, zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce a zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
Podání žádosti elektronickou podatelnou ministerstva
Elektronickou podatelnou ministerstva se žádost zasílá na e-mail: posta@msmtcz
Tento způsob podání je určen pro originály/ověřené kopie dokumentů v elektronické formě (digitální dokumenty).
Ministerstvo upozorňuje, že:
- e-mail nezajišťuje ověření totožnosti odesílatele a sám o sobě nesplňuje základní zákonnou podmínku, kterou je podepsání žádosti žadatelem (vlastnoručním podpisem)
- v případě elektronického podání žádosti e-mailem musí být žádost
v souladu s § 6 odst. 1 zákona č. 297/2016, o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění
pozdějších předpisů, podepsána uznávaným elektronickým podpisem žadatele –
tímto podpisem není sken nebo fotografie podpisu, popř. podpis DocuSign apod.
- žádost podaná e-mailem do elektronické podatelny ministerstva nepodepsaná uznávaným elektronickým podpisem žadatele nemá žádné právní účinky, ministerstvo se jí proto nebude zabývat a není ani povinno žadatele o tomto informovat.
- podáním na e-mail se z dokumentu automaticky nestává originál ani ověřená kopie – prostřednictvím e-mailu odesílatele se pouze technicky přenáší vlastní e-mailová zpráva a k ní přiložené dokumenty do e-mailu příjemce, e-mail přenese pouze takový formát přiloženého dokumentu, jaký odesílatel k e-mailu přiložil, tzn. e-mail „neudělá“ z prosté kopie dokumentu jeho originál ani ověřenou kopii, e-mail nijak vlastní e-mailovou zprávu ani k ní přiložené dokumenty neautentizuje (neverifikuje a nevaliduje)
-
prostým naskenováním nebo fotografií jakéhokoliv tištěného
dokumentu vznikne pouze prostá elektronická kopie
(např. v datovém formátu PDF, JPG, JPEG, PNG ad.) tohoto tištěného dokumentu
- elektronický dokument stažený z elektronického systému zahraniční vysoké školy není sám o sobě originálem ani ověřenou kopií
Všechny dokumenty vystavené jinými osobami, které jsou podané prostřednictvím e-mailu jako příloha žádosti, tzn. jako podklad pro rozhodování správního orgánu (potvrzení o studiu, diplom ad.), musí být opatřeny kvalifikovaným nebo uznávaným elektronickým podpisem nebo musí být výstupem autorizované konverze.
Doručování písemností žadateli ministerstvem
Ministerstvo doručuje písemnosti, které v souvislosti s řízením o žádosti vydává (usnesení, výzvy, rozhodnutí) do vlastních rukou žadatele nebo do vlastních rukou žadatelem stanoveného zmocněnce.
Písemnosti vydané ministerstvem jako tištěné dokumenty jsou doručovány prostřednictvím České pošty:
- na adresu pro doručování uvedenou v žádosti, nebo
- na adresu trvalého bydliště žadatele, nebo
- na adresu trvalého bydliště zmocněnce žadatele.
Upozornění ministerstva:
- pokud poštovní doručovatel nezastihne žadatele (zmocněnce žadatele) na adrese, na kterou se písemnost ministerstva doručuje, je písemnost uložena na České poště k vyzvednutí a žadatel (zmocněnce žadatele) obdrží v domovní schránce oznámení k vyzvednutí zásilky do 10 dnů od tohoto oznámení
- pokud si žadatel (nebo zmocněnec žadatele) uloženou zásilku ve lhůtě 10 dnů nevyzvedne, je zásilka vhozena do domovní schránky žadatele (zmocněnce žadatele)
- dnem doručení písemnosti je den, kdy žadatel (zmocněnec žadatele) osobně převzal písemnost od poštovního doručovatele, nebo 10. den data oznámení České pošty k vyzvednutí zásilky – v takovém případě se jedná o tzv. fikci doručení, která má právní účinky jako osobní převzetí písemnosti
Písemnosti vydané ministerstvem jako elektronické dokumenty jsou doručovány prostřednictvím veřejné datové sítě:
- do datové schránky žadatele (jejímž držitel je žadatel), nebo
- do datové schránky zmocněnce žadatele (jejímž držitelem je zmocněnec).
Upozornění ministerstva:
- doručené zprávy se v datové schránce uchovávají pouze omezenou dobu 90 dnů, je proto vhodné si doručené písemnosti stáhnout a archivovat
- dnem doručení písemnosti do datové schránky je den, kdy se datové schránky přihlásil žadatel nebo zmocněnec žadatele jako držitel datové schránky nebo 10. den od dodání písemnosti do datové schránky, pokud se do ní nikdo nepřihlásil – v takovém případě se jedná o tzv. fikci doručení, která má stejné právní účinky jako převzetí písemnosti přihlášením se do datové schránky
Písemnosti vydané ministerstvem jako elektronické dokumenty lze za splnění zákonných podmínek doručit prostřednictvím veřejné datové sítě:
- na e-mailovou adresu žadatele
přičemž je nutné dodržet následující podmínky:
- o doručování na e-mailovou adresu musí žadatel v žádosti výslovně požádat, a současně
- žadatel (nebo zmocněnec žadatele) má zřízen uznávaný elektronický podpis – tímto podpisem není sken nebo fotografie podpisu, popř. podpis DocuSign apod., a současně
- žadatel (nebo zmocněnec) je povinen potvrdit převzetí písemnosti doručované e-mailem v odpovědi e-mailovou zprávou podepsanou uznávaným elektronickým podpisem, a to nejpozději následující pracovní den po odeslání e-mailové zprávy ministerstvem
- v případě, že nejsou dodrženy výše uvedené podmínky doručování na e-mail, ministerstvo je ze zákona povinno doručit písemnost prostřednictvím České pošty.
Průběh řízení o žádosti
Rozhodování o žádostech v daném správním řízení probíhá na základě podané žádosti vlastnoručně podepsané žadatelem a originálů nebo úředně ověřených kopií potvrzení o studiu a diplomu (a dalších povinných součástí žádosti).
Ministerstvo v řízení o žádosti posuzuje shodu/rozdílnost studia na zahraniční vysoké škole definovaného v rámci vzdělávacího systému cizího státu a studia na vysokých školách v ČR definovaného v zákoně o vysokých školách. Předmětem posuzování není kvalita studia, obsah studia, historie, pověst, „rating“ zahraniční vysoké školy apod.
V případě, že žádost nemá vady a nedostatky a studium žadatele splňuje podmínky pro jeho postavení na roveň studiu na vysokých školách v České republice, je bezodkladně vydáno rozhodnutí, nejpozději do 30 dnů ode dne podání žádosti ministerstvu.
V případě, že žádost vykazuje vady a nedostatky, pro které ji nelze vyřídit, nebo žadatel doložil studium, které vyžaduje složitější ověření u zahraničních orgánů, vyřízení žádosti se prodlužuje, a to i významně. Ministerstvo proto doporučuje žadatelům věnovat zvýšenou pozornost informacím ministerstva k podmínkám bezvadného podání žádosti.
O vadách a nedostatcích žádosti ministerstvo vyrozumí žadatele prostřednictvím písemné výzvy, ve které je rovněž stanovena lhůta pro jejich odstranění – výzva je žadateli doručována:
- do datové schránky žadatele (jejímž držitelem je žadatel)
- na adresu jeho trvalého bydliště, nebo
- na adresu pro doručení uvedenou v žádosti, nebo
- do datové schránky zmocněnce žadatele (jejímž držitelem je zmocněnec), nebo
- na adresu trvalého bydliště zmocněnce žadatele
V případě, že žadatel neodstraní vady a nedostatky své žádosti ve lhůtě stanovené v písemné výzvě ministerstva, ministerstvo po uplynutí této lhůty řízení o žádosti zastaví.
V případě potřeby může žadatel požádat o prodloužení lhůty pro odstranění vad a nedostatků své žádosti.
Ministerstvo upozorňuje, že:
- rozhodnutí je vydáno pro konkrétní studium na zahraniční vysoké škole pouze jednou
- rozhodnutí vydané pro konkrétní posuzované studium je platné výhradně pro toto studium, a to po celou dobu tohoto konkrétního studia žadatelem, tj. od data zápisu ke studiu až do konkrétního data ukončení tohoto studia
- v případě, že žadatel v průběhu studia na zahraniční vysoké škole změní studijní program, musí podat novou (další) žádost (např. student přestoupí ze studijního programu „Marketing“ na studijní program „Marketing and Business“)
- v případě, že žadatel v průběhu studia na zahraniční vysoké škole přestoupí na jinou zahraniční vysokou školou, musí podat novou (další) žádost (např. student přestoupí z University of Bristol na University of Plymouth)
- v případě, že žadatel řádně ukončí své studium v jednom typu studijního programu
a pokračuje ve studiu navazujícího typu studijního programu musí podat novou
(další) žádost (např. student ukončí studium bakalářského studijního programu a pokračuje ve studiu
navazujícího magisterského studijního programu)
- ministerstvo doporučuje rozhodnutí o žádosti vydané jako listina, tj. tištěný dokument, archivovat a pro potřeby jeho doložení příslušným institucím používat jeho ověřenou kopii
- Žadatelem k Žádosti přiložené dodklady (potvrzení o studiu, diplom ad.) nelze Žadateli vrátit z důvodu jejich zákonné archivace jako součásti spisu vedeného o Žádosti.
Žádost o druhopis již vydaného rozhodnutí
V případě potřeby lze požádat o vydání druhopisu již vydaného rozhodnutí.
Vystavení druhopisu je zpoplatněno správním poplatkem podle položky 3 písm. a) Přílohy Sazebník a podle § 5 odst. 2 a § 6 odst. 8 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů – k žádosti o vystavení opisu je nutno přiložit 50,- Kč kolek za každou stranu rozhodnutí.
O vystavení druhopisu žádá student/absolvent, tj. žadatel, jiná osoba může požádat jedině při doložení originálu nebo ověřené kopie písemné plné moci.
Poskytování informací ministerstvem k žádostem
Ministerstvo poskytuje informace výhradně k již podaným žádostem, tj. k žádostem, které byly ministerstvu doručeny – informace jsou podány ke stavu žádosti a řízení o ní.
Informace k řízení o žádosti lze poskytnout výhradně žadateli nebo jeho zmocněnci, žádné jiné osobě není ministerstvo ze zákona oprávněno poskytnout o podané žádosti a řízení o ní jakékoliv informace.
Ministerstvo neposkytuje jakékoliv předběžné informace ke konkrétní žádosti nebo konkrétním podkladům žádosti (potvrzení o studiu ad.) před jejich podáním ministerstvu, o žádosti se rozhoduje ve správním řízení a v této souvislosti nelze žádost s podklady posuzovat předběžně, jakákoliv předběžná posouzení, či informace k nepodané žádosti a jejím podkladům nemají žádnou právní závaznost.
Kontaktní e-mail pro obecné dotazy i pro poskytnutí informací o podané
žádosti: posta@msmtcz
Telefonický kontakt výhradně pro poskytnutí informací o podané žádosti: + 420 234 812 255
Pondělí 9 až 11 hodin a 14 až 15 hodin
Středa 9 až 10 hodin
Ministerstvo upozorňuje:
- provoz telefonní linky pro poskytnutí informací o podané žádosti je nastaven automaticky výhradně v uvedených dnech a hodinách, v jiné dny a hodiny se na telefonní linku nelze dovolat
- linka přepojuje telefonní hovory automaticky na jednu ze dvou úředních osob vyřizujících žádosti, které se právě v telefonu nevěnují jinému žadateli
- ministerstvo sděluje, že bohužel z kapacitních důvodů nelze službu telefonického poskytování
informací o podané žádosti dále rozšířit, neboť mimo výše uvedené hodiny určené pro telefonické konzultace
vyřizují obě úřední osoby žádosti doručené ministerstvu
- ministerstvo doporučuje žadatelům věnovat zvýšenou pozornost všem informacím k žádosti a řízení o žádosti zveřejněným ministerstvem na těchto stránkách, k předejití vadám a nedostatkům žádosti, což zrychluje samotné vyřízení žádosti a omezuje potřebnou komunikaci mezi žadatelem a ministerstvem.
Úřední osoby vyřizující podané žádosti: Ing. Adriana Knuthová, Mgr. David Kolář.
Osobní jednání ve věci podané žádosti je možné pouze po předchozí domluvě a probíhá zejména formou nahlížení do spisu vedeném o žádosti.
Přehled platných předpisů
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin, č. 45/1999 Sb. (Haagská úmluva)
Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Informace o zpracování osobních údajů
Osobní údaje Žadatele, uvedené v Žádosti, jsou zpracovávány výhradně pro účely vyřízení Žádosti. Informace o zpracování osobních údajů Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy jsou uvedeny zde.