Toto jsou jen některá zjištění z nově zveřejněné zprávy EUROSTUDENT VII.
Shrnutí ukazatelů je hlavní zprávou projektu EUROSTUDENT, která zahrnuje data 25 zemí účastnících se posledního ukončeného kola projektu a poskytuje hloubkový analytický přehled následujících oblastí: charakteristika národních studentských populací, socioekonomická situace studentů, přechod na vysokou školu včetně přechodů během studia, druhy a způsoby studia, časový harmonogram studentů, zaměstnání a stáže studentů, finanční zdroje a výdaje studentů, situace v oblasti bydlení a mezinárodní mobilita studentů.
Zpráva EUROSTUDENT poskytuje odpovědi na řadu zajímavých otázek, například:
- Máme pravdu, když o studentech uvažujeme jako o převážně mladých lidech (ve dvaceti)?
- Jsou systémy vysokoškolského vzdělávání navrženy dostatečně inkluzivně na to, aby přivítaly studenty s postižením?
- Jak ovlivňuje vzdělání rodičů zkušenosti studentů s vysokoškolským vzděláváním?
- Který studijní obor má nejvíce neúspěšných studentů?
- Jak studenti hodnotí svoji finanční situaci a které skupiny studentů jsou obzvláště postiženy finančními problémy?
Zpráva umožňuje tvůrcům politik i výzkumným pracovníkům lépe porozumět sociálnímu rozměru vysokoškolského vzdělávání. Posunuje směrem ke zvýšené inkluzivitě a širší účasti na plnění důležitých cílů. Reflektuje sociální dimenze evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání načrtnutých v kontextu nejnovějšího ministerského komuniké Boloňského procesu (Římské komuniké 2020).
Kromě závěrečné zprávy EUROSTUDENT VII byly publikovány dvě další tematické zprávy: jedna se zaměřením na flexibilní studijní cesty do vysokoškolského vzdělávání a v rámci něj a druhá zkoumající sociální integraci studentů ve vysokoškolském vzdělávání. Údaje jsou veřejně přístupné ve formě ukazatelů v databázi EUROSTUDENT. Anonymizovaná detailnější data pro výzkumné účely jsou k dispozici ve formě souboru pro vědecké použití. Kromě toho projekt vydává několik menších publikací zaměřených na různá témata související s vysokoškolským vzděláváním a interaktivní národní profily zahrnující hlavní výsledky všech zemí zapojených do šetření EUROSTUDENT.
Některé z hlavních výsledků zprávy EUROSTUDENT VII
Placené
zaměstnání má v zemích zapojených do šetření EUROSTUDENT v průměru téměř 80 % studentů; přibližně 60 %
pracuje během přednáškového období a pouze 18 % pracuje ve zkouškovém období. Nejvyšší podíl pracujících studentů lze
nalézt na Islandu, v České republice, Rumunsku a Turecku, kde pracuje více než 90 % studentů, zatímco v
Lucembursku, Gruzii a Portugalsku nejvýše 60 % studentů. Souběžná práce se studiem je běžnější u studentů, kteří
jsou starší, studují na magisterském stupni nebo nedostávají veřejnou finanční podporu a jejichž rodiče nemají
vysokoškolské vzdělání. Ve většině zemí se podíl pracujících studentů neustále zvyšuje.
Zaměstnanost není pro studenty v EHEA vždy dobrovolnou volbou. Pracovat kvůli pokrytí nezbytných životních nákladů musí 68 % studentů. Polovina studentů pracuje, protože by si studium jinak nemohli dovolit. To je nejčastěji případ studentů, jejichž rodiče sami nezískali vysokoškolské vzdělání. Příjmy generované placenými pracemi hrají důležitou roli v rozpočtech studentů. V průměru tvoří téměř dvě třetiny příjmů studentů pracujících během přednáškového období. „Toto je důležité zjištění, které zdůrazňuje skutečnost, že tito studenti potřebují flexibilitu, aby mohli úspěšně pokračovat ve studiu vedle svých placených zaměstnání. Této skutečnosti by si měli být vědomi jak tvůrci politik, tak vysoké školy,“ zdůrazňuje Kristina Hauschildt, koordinátorka projektu.
Stáže studentů byly hlavní oblastí zájmu tohoto projektového kola. V průměru 43 % studentů v zemích zapojených do šetření EUROSTUDENT absolvovalo v určité části studia stáž. Mezi zeměmi však existují značné rozdíly. Pozoruhodné zjištění je, že většina povinných stáží je neplacená. V průměru je 19 % stáží povinných a placených, 54 % povinných a neplacených, 14 % dobrovolných a placených a 12 % dobrovolných a neplacených. „To vyvolává otázku, do jaké míry mají různé studentské skupiny stejnou příležitost se několik týdnů nebo měsíců plně soustředit na pracovní zkušenost nebo stáž,“ říká Froukje Wartenbergh-Cras, spoluautor zprávy. "Splnění požadavku na stáž může studentům, kteří jsou závislí na placené práci, způsobit problémy při financování studia."
O projektu EUROSTUDENT
EUROSTUDENT je síť výzkumných pracovníků, výzkumných institucí,
zástupců národních ministerstev a dalších zúčastněných stran, které spojily své síly, aby prozkoumaly sociální a
ekonomické podmínky studentského života ve vysokoškolských systémech v Evropě. Počátek projektu EUROSTUDENT sahá do
90. let minulého století. Sedmé kolo projektu s 26 zúčastněnými zeměmi probíhalo od června 2018 do května 2021 s
prodloužením do srpna 2021 kvůli zpožděním, ke kterým došlo v důsledku pandemie COVID-19. Účastníci sahají od Islandu
na severu až po Turecko na jihu a od Portugalska na západě až po Gruzii na východě. Průzkum EUROSTUDENT
poskytuje široké a politicky relevantní mezinárodní srovnání dat o sociálních rozměrech a mobilitě studentů v
evropském vysokoškolském vzdělávání. Díky přímému průzkumu studentů a shromažďování dat o široké škále témat je
EUROSTUDENT schopen poskytnout ukazatele mnoha aspektů života studentů s cílem inspirovat politické debaty a položit
základ pro další výzkum. EUROSTUDENT často poskytuje jedinečnou perspektivu, protože srovnatelné ukazatele nejsou k
dispozici prostřednictvím jiných zdrojů dat.
Projekt realizuje konsorcium vedené Německým centrem pro výzkum vysokého školství a vědecká studia (DZHW). Dalšími členy jsou Institut pro pokročilá studia (IHS), Rakousko; Centrum pro politická studia (Praxis), Estonsko; ResearchNed, Nizozemsko; Government Strategic Analysis Center (STRATA), Litva; Maltský úřad pro další a vyšší vzdělávání (MFHEA); a Federální statistický úřad (FSO), Švýcarsko.
Tisková zpráva v anglickém a českém jazyce:
E_VII_Press_release.docx
E_VII_Tisková zpráva.docx