Vzhledem ke skutečnosti, že vysoké školy získaly v období mimořádné situace způsobené pandemií nemoci COVID-19 rozsáhlé inovativní zkušenosti s výukou za pomoci výpočetní techniky a internetu, obracejí se na Národní akreditační úřad pro vysoké školství (dále jen „NAÚ“) s otázkami, zda je možné nabyté inovativní zkušenosti využít při výuce v prezenční formě nebo prezenční části kombinované formy studia i po skončení mimořádné situace. Zkušenosti s výukou za využití výpočetní techniky ukázaly, že lze těmito metodami vhodně doplňovat tradiční výukové metody, současně se však ukázaly jejich limity. NAÚ očekává, že k definování postavení těchto nových metod pro budoucí praxi přispějí výsledky projektu Rozvoj standardů pro zajišťování kvality vzdělávací činnosti pro různé formy studia s ohledem na aktuální metody a zkušenosti se vzděláváním na dálku.
V současné době NAÚ zastává v této věci následující názor:
Přímou výuku NAÚ chápe jako výuku za přítomnosti vyučujícího a studentů. Plnohodnotnou přítomnost v učebně je možné za určitých podmínek nahradit či kombinovat on-line výukou v reálném čase. Možnosti, které se nabízejí při on-line výuce v reálném čase, mohou pozitivním způsobem rozšiřovat nebo doplňovat tradiční výukové metody. Výuka on-line však nemůže být komplexní plnohodnotnou náhradou výuky za fyzické přítomnosti vyučujícího a studentů. Osobní přímé setkávání studenta s učitelem a mezi studenty navzájem má při vzdělávání na vysoké škole nenahraditelný a dlouhodobě ověřený význam pro utváření sociálněkomunikačních, kooperativních a hodnotových kompetencí studenta. NAÚ proto zastává názor, že při posuzování, zda lze část výuky uskutečňovat on-line v reálném čase, by vysoká škola měla vždy zohlednit tento aspekt vysokoškolského studia a primárně upřednostňovat výuku za fyzické přítomnosti studentů a vyučujícího.
NAÚ se rovněž setkává s otázkami, zda lze přímou výuku nahradit výukou nepřímou, například za pomoci dříve pořízených videonahrávek přednášek. NAÚ zastává názor, že videonahrávky přímou výuku nahradit nemohou. Výklad vyučujícího při přednášce je určován nejen obsahem vzdělání, ale také konkrétními posluchači, kterým je nezbytné podobu výkladu při přednášce přizpůsobovat. Zatímco tedy část přímé výuky za přítomnosti studentů a vyučujícího v učebně je v souladu s výše uvedeným možné nahradit on-line výukou v reálném čase, na videonahrávky je třeba pohlížet jako na audiovizuální studijní opory, které mohou přímou výuku vhodně doplnit nebo rozšířit, nikoliv však nahradit.