„Aby měli ředitelé škol představu, co pro ně bude reforma financování pedagogické práce znamenat, MŠMT jim už na konci února poslalo orientační parametry nového financování propočítané přímo pro jejich školu, a to na datech z aktuálního školního roku. Tento kontrolní propočet, podle něhož se letos samozřejmě ještě nefinancuje, udělalo MŠMT právě proto, aby školy měly dostatek času na ověření správnosti jimi vykázaných dat, a svá zjištění mohly případně zohlednit při vykazování údajů ke školnímu roku 2019/20, podle nichž již bude financován rok 2020,“ uvedla náměstky sekce ekonomické Zuzana Matušková. Školy, kterým vyšlo, že by nedostaly peníze na platy pedagogů v plné výši, pak zaměstnanci ministerstva postupně kontaktují a řeší s nimi případné nesrovnalosti.
Již v březnu pak proběhly instruktáže pro pracovníky krajských úřadů a úřadů obcí s rozšířenou působností, kteří zodpovídají za ověřování údajů předávaných (vykazovaných) školami. Zúčastnilo se jich zhruba 250 pracovníků. Tyto instruktáže se soustředily především na údaje z oblasti zaměstnanců a mzdových prostředků, které jsou rozhodné pro stanovení výše PHškoly. V květnu proběhne druhá vlna těchto instruktáží, která se bude soustředit na údaje z výkonových výkazů, které jsou rozhodné pro stanovení výše PHmax. Toto proškolování nepoleví ani během letních měsíců, kdy budou znovu proškolováni ti zaměstnanci krajských úřadů a úřadů obcí s rozšířenou působností, kteří mají problematiku kontroly výkazů rozhodných pro výpočet finančních prostředků pro rok 2020 na starosti.
Dosavadní financování škol nyní funguje tak, že v lednu dostaly kraje rozpis rozpočtu z MŠMT, do března si pak kraje musely stanovit své krajské normativy. Na základě těchto normativů pak kraje rozepsaly rozpočty pro jednotlivé školy. Ředitelé se tak až v dubnu dozvěděli, kolik budou mít peněz na zajištění výuky. Od roku 2020 ale rozpis většiny peněz pro jednotlivé školy provede MŠMT, a to již do konce ledna. Kraje pak tento centrální rozpis pouze doplní o prostředky z krajských normativů. V lednu 2020 budou tedy ředitelé škol znát maximální počet pedagogických i nepedagogických zaměstnanců včetně objemu peněz na platy ve vybraných druzích škol a školních družin.
Na financování reálného objemu výuky a reálné výše tarifních platů pedagogů v mateřských, základních a středních školách, školních družinách a konzervatořích je totiž nový systém založen. Pro jednotlivé obory vzdělání, mateřské školy a družiny je stanoven maximální rozsah vzdělávání hrazený ze státního rozpočtu.
V rámci příprav na zavedení reformy MŠMT již v lednu 2019 rozepsalo krajským úřadům cca 1 miliarda korun na částečné vyrovnání mezikrajových rozdílů v nenárokové složce platu pedagogů. Pro letošní rok bylo také vyčleněno 1,8 miliardy korun pro mateřské školy, zejména na zaplacení překryvů učitelek při výuce a také na nezbytné rozšíření délky provozu. Na období září – prosinec 2019 bude vyhlášen rozvojový program, jehož cílem je dofinancování úvazků pedagogů, které nově vzniknou od 1. září 2019 v souvislosti s připravovanou změnou financování (zejména s dělením tříd). Od ledna 2020 budou tyto intervence již součástí rozpisu peněz školám z úrovně MŠMT.
Prezentace ze seminářů ke stažení ZDE
Časté dotazy k reformě financování regionálního školství ZDE
Termíny seminářů (pozvánky včetně informací o místě konání budou ředitelům škol rozesílány průběžně).
Kraj |
Datum |
Karlovarský |
3.4.2019 |
Plzeňský |
4.4.2019 |
Vysočina |
24.4.2019 |
Jihočeský |
25.4.2019 |
Středočeský |
2.5.2019 |
Praha |
9.5.2019 |
Moravskoslezský |
15.5.2019 |
Olomoucký |
16.5.2019 |
Královéhradecký |
22.5.2019 |
Pardubický |
23.5.2019 |
Liberecký |
29.5.2019 |
Ústecký |
30.5.2019 |
Jihomoravský |
5.6.2019 |
Zlínský |
6.6.2019 |